Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Opplysninger/infor ang Treff og Møter som er relevant for Type 2

Moderators: vwcoach, Andrew, Vissvass

Post Reply
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by T4Jan »

Nå har NT2K klubben annonsert bussfest 2020 i Lofoten.

Dato: 17-19 juli.

Link til nt2k.org: http://www.nt2k.org/bussfest-2020-svenska/

Plassen: https://www.lofotenturistsenter.no/en-us

Facebook: https://www.facebook.com/events/200708344633105/
Last edited by T4Jan on 27 Feb 2020, 15:32, edited 1 time in total.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bussfest 2020 17-19 juli

Post by Buss Marius »

Da får jeg håpe jeg klarer å få 2 uker ferie til sommeren, samt en bil som fungerer, så er jo dette veldig aktuelt. Kjører man utover i Lofoten så er det vel Alstad, enn 20 min etter avkjørselen til Henningsvær, på Vestvågøy, midt i Lofoten.

Her er hjemmesiden, på Norsk: https://www.lofotenturistsenter.no/no-no/amenities. Det står ikke noe om at de har campingplass, så jeg håper fasilitetene for camping gjester er tilstede.

For å komme seg til Lofoten så er det Fergen fra Bodø til Moskenes, tar litt over 4 timer, med mindre den går via Værøy og Røst
Bil med sjåfør på Bodø-Moskenes koster det 939kr. Foreløpig har vi ingen med VW på over 6 meter i miljøet, men skulle noen skaffe seg en bil som er mellom 6 og 7 meter vil det koste 2356kr. Har du med en passasjer så koster det 236kr ekstra. Hvis jeg husker riktig så er det på nedre bildekk en høydebegrensning på 2,8 meter. Dermed kommer de aller fleste VW'er ned der. Vi som har Karmann og andre påbygg må nok stå på hoveddekket
Bognes-Lødingen koster 239kr og turen tar en time.
Det går også ferge fra Skutvik til Svolvær, via Skrova. Den tar litt over 2 timer og koster 568kr uten ekstra passasjerer.
Så er det Hurtigruten, som jeg tror har en høydebegrensning på ca 2,3 meter, dvs alle hevetaksbiler kommer med. Går til Stamsund, som ikke er så langt fra treffet, samt Svolvær. Det er også diverse tilkomstveier nordfra.
Kommer man sørfra så er det E6, som er hovedveien. Men en større opplevelse er Rv17 Kystriksveien, med 6 (7) ferger. Beregn minst 2 dager på strekningen. Men det er mange øyer utenfor som er verdt ett besøk, men da går det kjapt en dag per øybesøk. Saltstraumen kjører man også over på veg inn mot Bodø.
Jeg regner med at OddN har noen tips til steder som kan være verdt ett besøk langs Rv17
Last edited by Buss Marius on 27 Feb 2020, 14:40, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Bussfest 2020 17-19 juli

Post by OddN »

Jeg ser at de fremdeles krever at man betaler årsmedlemskap i NT2K for å delta på treffet. De har imidlertid en bisetning om at man kan slippe medlemskapet mot at treffavgiften økes med en sum tilsvarende årsmedlemskapet. Synd :roll:


Som Marius sier så er kystriksveien Fv17 en opplevelse i seg selv. Helst bør man ta seg tid til å besøke de mange avstikkerne, men selv om man bare følger hovedveien er det en flott tur. Seks ferger totalt mellom Steinkjer og Bodø, syv hvis du tar snaromveien om Rørvik. Dessverre er fergebillettene blitt dyre, det har vært mye rabalder blant lokalbefolkningen om dette, var vel opprinnelig snakk om en økning på 50%, men det ble visst ikke riktig så ille... Men vær forberedt på at fergene stikker av med sin del av feriebudsjettet.

Rørvik er verd et besøk. Torghatten, Vegaøyene og Dønna er absolutt verd omveien. Har du god tid er også øya Myken verd et besøk. Du får ikke uten videre bilen med dit, ikke har du bruk for bil der heller, men det går hurtigbåt fra Tonnes. Myken har eget Whiskydestilleri, og innendørs campingplass! (overnatting i gamle campingvogner inne i skolens gymsal).
Videre er Svartisen verd å ta turen innom. Det går skyssbåt hele sommeren fra Holand like nord for Halsa. For de som liker å gå i fjellet, er en tur opp på Glomfjellet å anbefale. Du kan enten ta Fykantrappa (ei 100 år gammel tretrapp som strekker seg ca 300 høydemeter oppover fjellet) eller kjøre anleggsveien helt opp til demningen på Storglomvatnet. På toppen er det et fantastisk turterreng, jeg har selv gått massevis av turer der.

Videre er Sandhornøya og da spesielt Langsanden i Sandvik verd en stopp. Obligatorisk stopp er også Saltstraumen, bare pass på klokka sånn at du er der når strømmen er på det sterkeste, ellers er det ikke så mye å se. I Bodø drar man innom flymuseet om man liker slikt.

Ellers så er jeg ikke så glad i Moskenesferga. Fire timer med "ingenting". Jeg ville heller kjørt over Hamarøya begge veiene. Og da ville jeg tatt avstikkeren innom Steigen. Etter en lang tunnell åpner det seg et spektakulært landskap vel verd kjøreturen. Har man god tid der kjører man rundt Engeløya og besøker Batterie Dietl og ser på gamle tyske etterlatenskaper.

E10 utover Vesterålen og Lofoten er fin, men jeg kan anbefale omveiene om Fv888 via Strønstad og Sandsletta, samt 815 via Valberg og Leknes, men da er man strengt tatt kommet lengre vestover i Lofoten enn treffplassen, så kanskje er det planlagt kjøring der i forbindelse med treffet.

Andre avstikkere i Lofoten er Nusfjord, Reine og Å. I Vesterålen har du Myre og Nyksund, samt strendene på Bleik utenfor Andenens. Stokmarknes har hurtigrutemuseum som kan være interessant.

Det er sikkert mye mer og, men dette var det jeg kom på i farta...
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by T4Jan »

Har vært innom der før og var usikker på om det var en campingplass eller ikke.

I følge de som driver stedet:
70 plasser med strøm.
2 Herretoaletter, 2 Dametoaletter og 1 handycaptoalett.
kr 250,- pr natt inkl strøm for campingbiler.

Hvis man går på hjemmesiden deres og på bilder, så er det et bilde der tatt fra drone som viser hele plassen.
Helt til høyre i bildet er E10.
Øverste del har av plassen har 5 strømstolper (som jeg har klart å se på andre bilder jeg har funnet på nett).
De har veldig fin restaurant der i hovedhuset/resepsjonen.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Peter
-
-
Posts: 696
Joined: 22 Aug 2006, 23:12
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396
Location: Oslo

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Peter »

Hei Fokens . Nå er Campingplassen til salgs . so hvis noen har noe slanter liggendes.... https://www.finn.no/realestate/companyf ... =169701560

mvh Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Indian »

Peter wrote:Hei Fokens . Nå er Campingplassen til salgs . so hvis noen har noe slanter liggendes.... https://www.finn.no/realestate/companyf ... =169701560

mvh Peter
Vil det si at treffet avlyses?
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by T4Jan »

Jøss, ble litt overrasket... men burde ikke bli det.
Har aldri sett noen campinggjester der noen gang. Kun gjester på Hotellet/restauranten.
Ble solgt for 2-3 år siden også.

Ikke sikkert det blir avlyst av den grunn da. Blir spennende å se.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Rudeboy »

Jeg synser litt nå, men jeg mener dette er selvsamme sted som the Superlative Adventure Club kjører til på en av etappene i the Baltic Sea Race - et (la oss kalle det) veldedighetsløp for biler over 20 års alder fra Hamburg og opp via Sverige (1. overnatting ca Stocholm) og til Lofoten (andre overnatting) før de så svipper oppom Nordkapp og bryter sørøstover og kjører østsia av Østersjøen tilbake til Hamburg.

Så litt faktum. Austvågøy er naboøy til Vestvågøy og på Austvågøya skilles Lofoten fra mye finere Vesterålen (selv om det ser klin likt ut). Saksopplysning på geografien, nærmest. Saksopplysning på fergesambandet på E6 ved Bognes til Lødingen er at jeg ga kr. 251,- for Vidvandre og meg der i begynnelsen av desember, sånn i lys av Marius' prisestimat så stemmer det godt nok for overslagsvis beregning.

Dersom det blir treff, og det med kronevirus i mente, så kunne det vært ille gjilt å frest oppover med jentungen og vist henne hvor Far kommer fra. Fauske, javel, men det er Vesteråling jeg er 8)

Kan legge til at så snart man er ferdig med Trønderlågen, så begynner man på stedvis oppgradert europavei som i mine øyne er minst like bra som E6 fra Kløfta og til Kolomoen hvor man kjører av for å ta Rv3 her i Sørlandet.
Når en kommer ut av Korgfjelltunnelen så er det litt samma, gamle og det er det for så vidt til man har passert Mo i Rana men så glimter Han Staten til med nye veier igjen og vips! så er man i Saltenområdet.

OK. Jeg tar turen med sykkel på bakluka og bagasje i bil. Om isolasjonssoner og karanteneperiode er unnagjort til den tid.
Peter
-
-
Posts: 696
Joined: 22 Aug 2006, 23:12
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396
Location: Oslo

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Peter »

Rudeboy wrote:Jeg synser litt nå, men jeg mener dette er selvsamme sted som the Superlative Adventure Club kjører til på en av etappene i the Baltic Sea Race - et (la oss kalle det) veldedighetsløp for biler over 20 års alder fra Hamburg og opp via Sverige (1. overnatting ca Stocholm) og til Lofoten (andre overnatting) før de så svipper oppom Nordkapp og bryter sørøstover og kjører østsia av Østersjøen tilbake til Hamburg.

Så litt faktum. Austvågøy er naboøy til Vestvågøy og på Austvågøya skilles Lofoten fra mye finere Vesterålen (selv om det ser klin likt ut). Saksopplysning på geografien, nærmest. Saksopplysning på fergesambandet på E6 ved Bognes til Lødingen er at jeg ga kr. 251,- for Vidvandre og meg der i begynnelsen av desember, sånn i lys av Marius' prisestimat så stemmer det godt nok for overslagsvis beregning.

Dersom det blir treff, og det med kronevirus i mente, så kunne det vært ille gjilt å frest oppover med jentungen og vist henne hvor Far kommer fra. Fauske, javel, men det er Vesteråling jeg er 8)

Kan legge til at så snart man er ferdig med Trønderlågen, så begynner man på stedvis oppgradert europavei som i mine øyne er minst like bra som E6 fra Kløfta og til Kolomoen hvor man kjører av for å ta Rv3 her i Sørlandet.
Når en kommer ut av Korgfjelltunnelen så er det litt samma, gamle og det er det for så vidt til man har passert Mo i Rana men så glimter Han Staten til med nye veier igjen og vips! så er man i Saltenområdet.

OK. Jeg tar turen med sykkel på bakluka og bagasje i bil. Om isolasjonssoner og karanteneperiode er unnagjort til den tid.
Hei Yngve , hva skriver du egentlig om ? skjønner ikke en døyt. Forklar er du snill.
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Rudeboy »

-Javisst - Jeg synser litt nå, men jeg mener dette er selvsamme sted som the Superlative Adventure Club kjører til på en av etappene i the Baltic Sea Race - et (la oss kalle det) veldedighetsløp for biler over 20 års alder fra Hamburg og opp via Sverige (1. overnatting ca Stocholm) og til Lofoten (andre overnatting) før de så svipper oppom Nordkapp og bryter sørøstover og kjører østsia av Østersjøen tilbake til Hamburg.

Så litt faktum. Austvågøy er naboøy til Vestvågøy og på Austvågøya skilles Lofoten fra mye finere Vesterålen (selv om det ser klin likt ut). Saksopplysning på geografien, nærmest. Saksopplysning på fergesambandet på E6 ved Bognes til Lødingen er at jeg ga kr. 251,- for Vidvandre og meg der i begynnelsen av desember, sånn i lys av Marius' prisestimat så stemmer det godt nok for overslagsvis beregning.

Dersom det blir treff, og det med kronevirus i mente, så kunne det vært ille gjilt å frest oppover med jentungen og vist henne hvor Far kommer fra. Fauske, javel, men det er Vesteråling jeg er 8)

Kan legge til at så snart man er ferdig med Trønderlågen, så begynner man på stedvis oppgradert europavei som i mine øyne er minst like bra som E6 fra Kløfta og til Kolomoen hvor man kjører av for å ta Rv3 her i Sørlandet.
Når en kommer ut av Korgfjelltunnelen så er det litt samma, gamle og det er det for så vidt til man har passert Mo i Rana men så glimter Han Staten til med nye veier igjen og vips! så er man i Saltenområdet.

OK. Jeg tar turen med sykkel på bakluka og bagasje i bil. Om isolasjonssoner og karanteneperiode er unnagjort til den tid.
Peter
-
-
Posts: 696
Joined: 22 Aug 2006, 23:12
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396
Location: Oslo

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Peter »

Jammen meg fallt Prisen for Campingplassen med 2.2 i so kort tid .
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Der Postmeister »

Slipper de i det hele tatt inn i Norge når den tid kommer?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Bussfest 2020 17-19 juli, Alstad i Lofoten

Post by Indian »

Der Postmeister wrote:Slipper de i det hele tatt inn i Norge når den tid kommer?
Treffet er avlyst.
Post Reply