Dato/klokkeslett: 20 Jun 2019, 05:53

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 139 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Nov 2018, 14:14 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
OddN skrev:
Buss Marius skrev:
Men jeg har altså fått godkjent å foreta ombygningen til 116hk TDI og at dette kan godkjennes hos SVV i Norge. Det blir en hektisk vår føler jeg...


Gratulerer. Regner med den står klar til ferien 2019 da?

Ja det er det som er ambisjonen.
Etter som motoren henger i elefanten i garasjen så er det en god del som kan gjøres på den før Dennis kommer hjem. Jeg kan lage den delen av motorfestet som sitter på motoren og jeg kan bytte til Volvo 850 eksos manifold. Jeg skulle gjerne hatt en LT-bunnpanne, så den kunne sveises ferdig og olje pickup'en må også forkortes ca 9cm. Jeg kan forberede olje retur fra turbo, da den må legges ned i bunnpannen, da det nye motorfestet kommer over oljereturen og skruehullene hjelper til å holde det nye motorfestet. Tannreimene er jeg litt usikker på om jeg vil bytte, da det er en ting til som kan påvirke om motoren starter eller ikke. Det er såpass mye elektronikk at det er om å gjøre å eliminere så mange muligheter for feil som mulig. I mellomtiden må Donorbilen strippes ferdig og leveres på huggern, Alle de 3 bilene som går måfå gjort noe med bremsene. Syncroen krever en del jobb men skal forhåpentlig vis være EU ok, så den ikke opptar plass i garasjen. Det at jeg har fått Go på konverteringen gir meg i alle fall inspirasjon til å stå på for å bli ferdig med alt.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Nov 2018, 14:56 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Her er bildene fra en TDI konvertering i Tyrkia. Denne behøver selvfølgelig ikke gå gjennom noen form for kontroll, men jobben er allikevel utført veldig bra av en Ingeniør som jobber i forsvarsindustrien. https://picasaweb.google.com/1022028365 ... ionPhotos#

Denne er gjort i Tyskland, på en Karmann LT. Han har brukt Volvo 850 eksosmanifold. Jeg vet ikke om den har blitt TUV godkjent. Min konvertering blir nok ganske så lik denne. http://www.vw-lt-karmann.de/html/umbau_auf_2-5_tdi.html


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Nov 2018, 19:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8466
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Høres ut som du er sysselsatt en stund fremover da...

Men hva er grunnen til at den gamle LT-bunnpanna må brukes istedet for Audibunnpanna? Er det feil vinkel på motoren i forhold til i Audien, eller er det andre årsaker?

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Nov 2018, 21:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4666
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Dette blir full TDI løsning? Med mulighet for alt som kan gjøres fra OBD-porten og også evt tuning når du har blitt vandt til 116hp?

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Nov 2018, 23:36 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
@Oddn: Det er en stor bru/traværs fra side til side, som en del av forakselen. På sugemotorer sitter motorfestene der. Det gjør at bunnpanna er mye grunnere på LT en på andre biler. For å kompensere for dette er det en stor sump ned rett bak denne brua. Lykkelig vis er boltmønsteret på de 2 bunnpannene tilnærmet like bortsett fra at LT er ca 9cm lenger. Derfor må dette stykket kappes bort og det hele sveises sammen. I motsetning til på T3 så er bunnpanna av stål/blekk.
@ Needforspace: Ja det blir full TDI, men etter som denne har aerodynamikk som en fryseboks så forventer jeg ikke at topphastigheten (GPS) øker mer enn fra 108 til ca 120 km/t Selv om jeg får tak i bakaksel fra en kassevogn med ACL (TD-IC) motor. Jeg føler derfor at det ikke er noe vits i å øke effekten ytterligere. Jeg vet om en i Østerrike som har 140hk TDI som er chippet til ca 180hk. For å si det slik det var ikke opp til Strynefjellet fra vest at jeg savnet større motor mest, det er på E6 gjennom sverige. Men ja, muligheten er der og mye vil ha mer osv. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva slags data jeg får ut på denne som har OBD1 kontakt, selv om jeg har OBD1 til OBD2 overgang. Jeg føler det blir lettere å konvertere når man beholder alt av trykk, vakum og temp sensorer. Man må bare passe på å koble alle slangene riktig. De elektriske ledningene har sa mange forskjellig kontakter at det knapt skal være mulig å koble dem feil.
Det sitter noe sensorer på Intercooleren, dermed må jeg beholde den. jeg er redd det kan bli litt plundring å få plasert den. På A6 sitter den forran høyre forhjul, men der har jo jeg døra. Luftmengedemåleren likner litt på den på DJ motoren i T3 med fjærbelastet spjeld og selve huset er veldig stort Det tar dermed vesentlig større plass enn den lille hendige LMMen i f.eks T4. Denne skulle jeg gjerne klart å koble om til T4 LMM så kunne jeg muligens benyttet det originale luftfilteret.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 27 Nov 2018, 12:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8466
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Buss Marius skrev:
@Oddn: Det er en stor bru/traværs fra side til side, som en del av forakselen. På sugemotorer sitter motorfestene der. Det gjør at bunnpanna er mye grunnere på LT en på andre biler. For å kompensere for dette er det en stor sump ned rett bak denne brua. Lykkelig vis er boltmønsteret på de 2 bunnpannene tilnærmet like bortsett fra at LT er ca 9cm lenger. Derfor må dette stykket kappes bort og det hele sveises sammen. I motsetning til på T3 så er bunnpanna av stål/blekk.
@ Needforspace: Ja det blir full TDI, men etter som denne har aerodynamikk som en fryseboks så forventer jeg ikke at topphastigheten (GPS) øker mer enn fra 108 til ca 120 km/t Selv om jeg får tak i bakaksel fra en kassevogn med ACL (TD-IC) motor. Jeg føler derfor at det ikke er noe vits i å øke effekten ytterligere. Jeg vet om en i Østerrike som har 140hk TDI som er chippet til ca 180hk. For å si det slik det var ikke opp til Strynefjellet fra vest at jeg savnet større motor mest, det er på E6 gjennom sverige. Men ja, muligheten er der og mye vil ha mer osv. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva slags data jeg får ut på denne som har OBD1 kontakt, selv om jeg har OBD1 til OBD2 overgang. Jeg føler det blir lettere å konvertere når man beholder alt av trykk, vakum og temp sensorer. Man må bare passe på å koble alle slangene riktig. De elektriske ledningene har sa mange forskjellig kontakter at det knapt skal være mulig å koble dem feil.
Det sitter noe sensorer på Intercooleren, dermed må jeg beholde den. jeg er redd det kan bli litt plundring å få plasert den. På A6 sitter den forran høyre forhjul, men der har jo jeg døra. Luftmengedemåleren likner litt på den på DJ motoren i T3 med fjærbelastet spjeld og selve huset er veldig stort Det tar dermed vesentlig større plass enn den lille hendige LMMen i f.eks T4. Denne skulle jeg gjerne klart å koble om til T4 LMM så kunne jeg muligens benyttet det originale luftfilteret.


Det forklarer jo det hele.

Og når det gjelder toppfart så vil vel bilen virke mye raskere med oppnåelige 120kmt enn "teoretiske" 108... Altså at du faktisk kan ligge å marsje i 100+ uten å være redd for å møte en motbakke. Evt kan du jo vurdere større dekk?

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Nov 2018, 10:39 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Satt å så litt på bakaksler til Dennis. Bakakslene finnes i 3 utgaver. Frem til 1983 satt kardangen i midten. Da motoren ble lagt ned til høyre, med 27 grader ble girkassen flyttet til venstre og det samme ble gjort med kardangen som da sitter til venstre for midten. I tillegg finnes den nye som sterk og "svak" der den sterke stort sett ble brukt på turbo motorer, samt de med små motorer som skulle trekke tunge lass og hadde lav utveksling. Det er forskjellig lengde på drivakslene avhengig av om det er vanlig eller sterk aksel. Det har vist seg at biler som er konvertert til turbo, ikke har fått problem med bakakselen, dermed kan jeg søke etter en "svak" aksel med høyeste utveksling. (sliter jo litt med vekten også så vil ikke ha noe som er tyngre) Hvor lett det er å finne en slik i Norge vet jeg ikke, men jeg får bare begynne å lete. Høyeste utveksling er 15% større en den jeg har. Det vil jo senke turtallet fra f.eks 4000 til 3400 og det vil jo merkes. Dekkene bak på Dennis går på max av den vekten de er godkjent for. For å ev kunne kjøre timevis i sterk varme i Syd-Europa vil jeg gjerne ha litt margin på vekten og har derfor vurdert å kjøpe dekk med høyere laste indeks. Dekkene jeg har i dag er 3,17% større en original dekkene som stå innskrevet i vognkortet. Minste dekk med større laste indeks vil være 5,2% større en originaldekk, men de 0,2% dekkene er for store, tror jeg at jeg skal klare å prate meg ut av. Med disse 2 endringene vil jeg ha ca 20% reduksjon i turtall og det tror jeg blir ganske passe. Holder ikke det så har jeg et par muligheter til: 1) Sette i en overdrive girkasse fra Volvo. Den skal senke turtallet med 21% og har uttak for speedometer på kassa, men om man klarer å få overganger så speedometeret virker riktig, er noe annet. 1B) en i Tyskland har satt overdriven fra en Volvo på LT kassa, men da blir det bare surr med speedometer 2) sette i en girkasse fra Volvo 940diesel. Den er laget av Getrag og vil gi enn reduksjon i turtallet på 30% men da må det monteres sensor til speedometeret på mellomakselen. Kombinerer jeg alle disse tiltakene så vil jeg redusere turtallet med nærmere 50% og det er jo for mye. Kan også legge til at 5 gir nesten er litt høyt. I dag girer vi ned ved 80 km/t dersom vi møter en motbakke, som Lierbakken.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 21 Des 2018, 20:25 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Jeg var på biltilsynet i Oslo i dag med en russebuss og benyttet anledningen til å spørre om hva dette svaret jeg hadde fått fra SVV på motorkonvertering av Dennis betydde, men det klarte de egentlig ikke helt å si. De forstod det ikke helt de heller. Jeg tror jeg får sende en henvendelse om hvordan jeg skal forstå svaret deres.
For øvrig var det artig at en av kontrollørene der hadde veldig peiling både på T3, T4, T5 som han nå kjørte, samt at han hadde hatt opptil flere LT og hans far hadde nå en LT 50.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 12:04 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
I dag er det 30 år siden Dennis fikk sine skilter og ble registrert for første gang. Selv om Dennis har hatt veteranbil avgift i 2 år allerede, er det i dag som er 30års dagen. Mest sannsynlig har skiltene sittet på i 30 år sammenhengende. Jeg har tidligere prøvd å ta skiltene av, men da må støtfangerene demonteres. Nå er det ikke snakk om å spare noe avgift lenger, så dermed skal de sitte på så lenge jeg har bilen.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Mai 2019, 09:59 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Det skjer ikke så mye med Dennis for tiden. Planleggingen av ombygningen er i alle fall godt i gang, men forberedelsene skjer stort sett i mitt hode. Spesielt når jeg nå ligger på Bærum Sykehus, så får en jo masse tid til å gruble.....
Med TDI motor vil jeg ha for høyt turtall, så det heller mot a montere Volvo M46 overdrive kasse, isteden for LT kassa. Turtallet vil da gå ned 21% Jeg har fått noen svar på mine spørsmål på Volvo Car Club sitt forum, så jeg må ha et Diesel clutchus, så må kassa ha uttak for speedometer og så må det være tilkobling til mellomaksel med 4 bolter og ikke 3 bolter og hardyskive. Så får jeg senere finne ut hvordan jeg får montert gir overføring. LT og Volvo har begge 228mm clutch, men TDI motoren har 240mm dobbelmasse svinghjul, så det vil nok ikke passe. Setter jeg på et 228mm svinghjul, så vet jeg ikke om starteren vil gripe på startkransen, da den jo sitter på motoren. Jeg var innom GKN unikardang på Lørenskog/oslo grensa. De hadde masse erfaring med dette med sære girkasser, da ungutta gjør mye rart med sine rånerbiler. Så lenge jeg hadde 4 bolthull på uttaket fra girkassa, hadde tatt eksakt mål fra girkasse til bakaksel og tok med den gamle bakakselen, så var det ikke noe problem. Det ville ta ca en uke og koste ca 5000.
Ellers er hoveddelen av kabelherven med alle ledningene, ute av A6'n, men jeg må få gått over og dobbeltsjekket alt, før jeg kan sende A6n på høggern. Jeg vet at jeg mangler noen ledninger, blant annet til startsperra, som fremdeles er i bilen.
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller.....


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Mai 2019, 12:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4666
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Skjønner at det ikke går fort når du ligger på sykehus, du må i alle fall søke om perm skal det bli til noe. Har du tenkt å bo der lenge?

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Mai 2019, 21:53 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Needforspace skrev:
Skjønner at det ikke går fort når du ligger på sykehus, du må i alle fall søke om perm skal det bli til noe. Har du tenkt å bo der lenge?
Jeg fikk 9 dager hjemme før det bar tilbake for noe annet. Kommer hjem i morgen og da er det 14 dager til neste røde dag på kalenderen, så regner med at jeg klarer å å holde meg sykdomsfri
i alle fall til det. Har egentlig hatt griseflaks. Skaden jeg fikk på milt og nyrer i påsken gjorde at jeg var ekstremt følsom for magesmerter, og tok en tur på sykehuset, noe jeg antakelig ellers ikke ville gjort. Med fersk historikk valgte de å holde meg her og fant ut at jeg hadde betennelse på galleblæra, som ble fjernet i dag. Hadde jeg latt det skure å gå så hadde infeksjonen blitt større, så måtte jeg hatt behandling for å få infeksjonen bort før de kunnet fjerne den.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 03 Mai 2019, 12:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8466
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Godt at det gikk såpass bra tross alt.

Når det gjelder girkasse og utveksling... Hva med å tenke litt "outside the box"?

Volvo hadde jo noen fine automatkasser på sine sekssylindrede dieselmotorer og de er jo nært beslektet med automaten i Audi A6 TDI. Jeg tenker på ZF 4 HP22 (het vel 4HP18 i Audi med forhjulstrekk). De har ca 0.7 i utveksling i fjerdegir.

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 09 Mai 2019, 10:58 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1910
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Jeg har så vidt vært inne på tanken om den ZF automaten. Den er konstruert for over 200hk så skulle holde fint, men føler mest for å ha manuell. Jeg vet om en tysker, som på sin LT monterte en Volvo overdrive, bak på LT girkassa og dermed fikk ned turtallet betraktelig.
Så mulig det er veien å gå.


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 139 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support