Erfaringer med sykkeltransport?
Erfaringer med sykkeltransport?
Jeg skal ha med minst 3 sykler, og disse skal ikke være på taket.
Da står jeg igjen med to alternativer:
-Sykkelstativ som festes på kula
-Sykkelstativ som festes på bakluka.
Noen som har erfaringer som kan hjelpe meg i å ta et fornuftig valg her?
Mine tanker:
Begge deler gir fullgod og trygg transport, gitt at man velger et skikkelig produkt.
Det finns patenter som festes på kula som kan vippes bakover for å kunne åpne bakluka uten å demontere syklene. Noen som vet om dette funker i praksis?
Jeg kjører med campingvogn, men da kan jeg feste et kule-stativ på draget.
Jeg heller mot at stativ på luka er stødigst, men upraktisk å måtte ta av syklene for å åpne.
Da står jeg igjen med to alternativer:
-Sykkelstativ som festes på kula
-Sykkelstativ som festes på bakluka.
Noen som har erfaringer som kan hjelpe meg i å ta et fornuftig valg her?
Mine tanker:
Begge deler gir fullgod og trygg transport, gitt at man velger et skikkelig produkt.
Det finns patenter som festes på kula som kan vippes bakover for å kunne åpne bakluka uten å demontere syklene. Noen som vet om dette funker i praksis?
Jeg kjører med campingvogn, men da kan jeg feste et kule-stativ på draget.
Jeg heller mot at stativ på luka er stødigst, men upraktisk å måtte ta av syklene for å åpne.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
- -
- Posts: 1195
- Joined: 20 Aug 2004, 20:41
- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
- Location: Inderøy, Nord Trøndelag
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Stativ på luka, og forsterket demper. Absolutt best!
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes et stativ i verden som fungerer bra på denne måten. Men så vidt jeg har forstått er dette vanskelig å få til på T4, på grunn av den store luka som åpner ganske langt ned. Det er som regel ikke mulig å vippe syklene langt nok tilbake til at luka kan åpnes.Sovereign wrote:Det finns patenter som festes på kula som kan vippes bakover for å kunne åpne bakluka uten å demontere syklene. Noen som vet om dette funker i praksis?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Stativ på luka med forsterket demper: Kan man da åpne luka med sykler? Mulig jeg spør dumt nå, men magefølelsen sier at dette blir tungt...
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Det blir 60kg tungt.
Jeg hadde sykkelstativ for 4 sykler på bakluka men standarddemperne fordi noen i Harald A Møllers lokaler mente det ikke "fantes" sterkere baklukedempere, noe det gjør - det er i allefall tre styrker på baklukedemperne out thar.
Så det så.
Jeg hadde sykkelstativ for 4 sykler på bakluka men standarddemperne fordi noen i Harald A Møllers lokaler mente det ikke "fantes" sterkere baklukedempere, noe det gjør - det er i allefall tre styrker på baklukedemperne out thar.
Så det så.
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Joda, det klarer jeg regne ut også. Når magefølelsen sier at det blir tungt mente jeg ikke at jeg bruker magefølelsen til å regne ut hva tre sykler med stativ veier , men at dette kan bli tungt for demperne. Og ja, sterkere dempere er sterkere, men er de så sterke at bakluken kan åpnes?
Og i tilfelle, er det kurant å bruke bakluka uten sykler, eller blir den da forferdelig tung å lukke?
Noen med erfaring?
Og i tilfelle, er det kurant å bruke bakluka uten sykler, eller blir den da forferdelig tung å lukke?
Noen med erfaring?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Det var ingen "utregning", det var hva sykkelstativet fra Thule (Hang on) var sertifisert å bære
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Hehe, oki.
Hvor får man tak i sterkere dempere til bakluke?
Hvor får man tak i sterkere dempere til bakluke?
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
- -
- Posts: 149
- Joined: 08 Oct 2008, 20:55
- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
- Location: Nordstrand
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Om jeg har forstått deg rett så er ditt ønske å ta med tre sykler på tur med campingvogn.
Videre ønskes følgende krav oppfyllt:
1. Stødig å kjøre med.
2. Om sykkel på bakluka, - så skal luka kunne betjenes uten for store anstrengelser.
Jeg har hatt god erfaring med to sykler festet til draget på en campingvogn. Og hvorfor ikke kombinere dette med et stativ for bakluka. Med dette oppsettet kan du jo prøve deg frem med å flytte syklene mellom de to stativene. Selvfølgelig må du ta med i beregningen lengden på draget og avstand mellom de to stativene. Det er jo av og til greit å kunne ta en u-sving uten at syklene deformeres! En tommstokk fra Hultafors sammen med rutepapir og blyant kan være til hjelp før du bestemmer hvilken løsning som passer.
Uansett bør allt festes best mulig for stødigheten skyld.
Uansett hvilken løsning du velger, vil det være hyggelig om du kommer med en tilbakemelding her.
Videre ønskes følgende krav oppfyllt:
1. Stødig å kjøre med.
2. Om sykkel på bakluka, - så skal luka kunne betjenes uten for store anstrengelser.
Jeg har hatt god erfaring med to sykler festet til draget på en campingvogn. Og hvorfor ikke kombinere dette med et stativ for bakluka. Med dette oppsettet kan du jo prøve deg frem med å flytte syklene mellom de to stativene. Selvfølgelig må du ta med i beregningen lengden på draget og avstand mellom de to stativene. Det er jo av og til greit å kunne ta en u-sving uten at syklene deformeres! En tommstokk fra Hultafors sammen med rutepapir og blyant kan være til hjelp før du bestemmer hvilken løsning som passer.
Uansett bør allt festes best mulig for stødigheten skyld.
Uansett hvilken løsning du velger, vil det være hyggelig om du kommer med en tilbakemelding her.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Dempere får du f.eks hos Møller.
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Jeg ønsker også muligheten til å frakte syklene uten campingvogn...
Nå er Thule backpack 973 kjøpt, da får jeg alle syklene på bakluka.
Kan gi tilbakemelding etter ferien med erfaringer.
Nå er Thule backpack 973 kjøpt, da får jeg alle syklene på bakluka.
Kan gi tilbakemelding etter ferien med erfaringer.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Ikke glem å skaffe sterkere baklukedempere, ellers må en av dere holde bakluka mens den andre henter tjafset baki bilen
-
- -
- Posts: 2578
- Joined: 19 Dec 2004, 21:48
- Car: Skoda Octavia 2014
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Kosteskaft er tingen
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
sier du din bussløse sviker...solrikioo wrote:Kosteskaft er tingen
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
sier du din bussløse sviker...
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Erfaringer med sykkeltransport?
Hvordan gikk det med Thule backpack 973 på ferie?