sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by masemannen »

Skiftet litt deler i forstilling på VW LT, da det var litt slark her og der og bilen sliter på innsiden av dekkene foran.
Byttet indre og ytre endeledd, bærekuler begge sider og støtdempere begge sider. Bilen har bakhjulsdrift og det er derfor ingen drivaksler i forstillingen.

Bilen har heller ikke spiralfjærer foran. kun støtdempere og en slags bladfjær som ligger i spenn fra sentrum under bilen og ut til bærearm. En på hver side.

Når jobben var gjort skaffet jeg nye dekk foran og fikk gjennomført hjulstillingskontroll. Litt feil spissing (toe in?) som sikkert gjorde at den sliter litt dekk foran.

Har vedlagt utskrift fra kontrollen.

Når jeg ser på bilen forfra ser det allikevel ut til at hjulene ikke står i lodd foran men peker litt ut til sidene. Særlig Høyre hjul er ikke i vater i det hele tatt. Det er vel "negative camber"

Bærekuler og støtdempere er jo nye på begge sider, men det ser ikke rett ut i det hele tatt.

Hva er normalt årsak til at bilen "skrever" slik?

1. Har ikke byttet foringer på toppen av støtdemper. Kan det ha noe å si?

2. Foringer i bærearm? (Der bærearm er festet til karosseri?)

Bilen har gått langt og jeg tror aldri foringer på toppen av støtdempere elle foringer i bærearm har vært byttet tidligere.

Det er vel ikke mulig å justere camber på den bilen, så håper noen har gode tips?



Image
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by t21500 »

Camber er jo langt utenfor referanseverdien, så den må jo kunne justeres, enten ved skifte av foringer oppe eller nede, eller så må det være justering noen plass. I motsatt fall er jo forstillingen på bilen skjev/nedsunket?
Pål Strand
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by masemannen »

Ingen justering for camber og caster på den bilen!

Den har heller ikke vært kollisjonskadet noen gang.

Hvorfor disse er laget slik vet jeg ikke, men hadde håpet noen visste hva som normalt gir best effekt for å få camber innenfor referanseverdiene?

Skifte foringer på toppen av støtdemper? Foringer i bærearm?

Evt. kan det være hjullageret? På den bilen er det koniske hjullagre som kan etterstrammes. Det er ingen slark i hjullagrene, men de har vært etterstrammer en gang for en tid tilbake. Kan hjullagrene slites slik at det gir slikt utslag på camber?
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by masemannen »

t21500 wrote:Camber er jo langt utenfor referanseverdien, så den må jo kunne justeres, enten ved skifte av foringer oppe eller nede, eller så må det være justering noen plass. I motsatt fall er jo forstillingen på bilen skjev/nedsunket?
Hvis jeg forstår deg rett så ener du at å skifte foringer på toppen av støtdemper kan påvirke camber slik at dette retter seg? ( I allefall endel). Vet at det finnes monteringssett for støtdemper til denne bilen. Inneholder en bolt og to foringer. Det er ikke lager på toppen av demperen, kun to foringer. Bilen har gått langt så disse kan vel være slitt? Har trolig aldri vært byttet.
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by masemannen »

ser ut til at fler har samme problem. Det er til og med laget camber alignment kit for disse bilene.

Understell og forstilling er likt på VW LT og MB Sprinter (1996 - 2006)

Her er teksten fra selgeren av camber kit til disse bilene:

"Until now, your only front end alignment adjustment was toe! We now offer an easy and effective way to adjust the camber on your Sprinter. Our kits are easy to install and lock in place for permanent adjustment. The 02-06 kit is a shim application available in 1° and 2° kits"

http://upscaleauto.com/sprinter_suspension.htm


Var nokså dyrt for et par metallbiter. Nesten 30 dollar og så skal det sendes med ups som fort koster 40 - 50 dollar ekstra.

Men før det jukses bør en kanskje prøve å finne ut om foringer og slikt kan byttes?
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by Neergård »

Om fjæra har endret seg med årene har den sannsynligvis også endra litt høyde. Dette kan påvirke hjulvinkler. Er det sjekka ut?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: sliter dekk på innsiden foran VW LT 2004

Post by masemannen »

Neergård wrote:Om fjæra har endret seg med årene har den sannsynligvis også endra litt høyde. Dette kan påvirke hjulvinkler. Er det sjekka ut?

På bilen er det bladfjær. Om denne har endret seg er ikke undersøkt på noe vis. Vet heller ikke helt hvordan jeg skal finne ut av akkurat det?

Støtdemberen på disse bilene er mer eller mindre kun skrudd fast i spindelen og stikker opp gjennom skjermen/gulvet i kupeen.

Ser ut som om mange har hatt problemer med camber på disse bilene. Fant et slags camber kit til (noe som er helt uorginalt), men ved å montere dette kunne camber endres med en eller to grader. Det var to forskjellige utgaver av kittet.

Det ser mest ut som om det camber kittet er en slags foring i metall som bygger en avstand mellom festet på støtdemper og spindelen. Da "tvinges" camber inn med en eller to grader.

Muligens verdt å teste?

Hvor mye kan dårlige foringer på toppen av demper ha å si? de ser ok ut, men det kan jo være slitt allikevel?
Post Reply