LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by pigland »

Hei, har en LT 35 td 94-modell som plutselig lyser på oljelampa. Har målt direkte på trykkbryteren, og den fungerer som den skal. Går til jord når motoren ikke går og åpen når motoren går, så det er trykk. Likevel så lyser og blinker varsellampa.

Det sitter en annen bryter/sensor rett over som jeg ikke får målt noe ut av. Spiller ingen rolle om jeg kobler fra noen av disse bryterne, oljelampa lyser og/eller blinker uansett.

Er det noen som vet hvor jeg bør feilsøke, om den bryteren som sitter ovenfor er til noe annet f.eks vanntemp, oljetemp etc. Antar ut fra det jeg måler at feilen er i instrumentpanelet et sted.

En eldre LT diesel uten turbo jeg har, har bare en bryter, så denne går tydeligvis rett til oljelampa. Slik kan det ikke være på 94-modellen.

-Per
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by t21500 »

Bytt begge to. Etter det jeg husker, koster ikke disse all verden.
Pål Strand
bjørn53
-
-
Posts: 1303
Joined: 18 Oct 2009, 00:37
Car: t3 + golf
Phone: 90134047
Location: Utenfor brumunddal

Re: LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by bjørn53 »

Kjøp / lån en oljetrykkmåler og sjekk om du har et oljetrykkproblem.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by pigland »

Takker for svar, har bytta den ene sensoren som jeg ikke fikk noe ut av. Har også målt med trykkverktøy, og den er helt perfekt på trykket heldigvis, rett over 4 bar. Men den lyser like mye i instrumentpanelet. Ut fra det jeg ser på sensorene, må det vel sitte noe elektronikk i instrumentpanelet som bestemmer hvilken sensor som den skal reagere på?
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by Rikskringkastingen »

Hei Per. Jeg regner med at LT'n har "dynamisk oljetrykkskontroll" sånn som mange andre VW-modeller fra samme periode. Det sitter en trykkbryter som bryter kretsen når den får et ganske lavt trykk, ca 0,2 bar. Denne gjør at lampa lyser eller blinker når du skrur på tenninga, og slukker med en gang du starter motoren og får litt oljetrykk. Den andre bryteren slutter kretsen når trykket blir noe høyere. Det finnes forskjellige typer av disse, men de kobler typisk inn et sted mellom 0,9 og 1,8 bar. Hvis denne ikke har koblet inn før motoren når et bestemt turtall (2000 rpm er vanlig), så varsler den med blinking i lampa i tillegg til en summer. På f.eks. Golf II og T3 styres dette av et printkort som sitter inni selve speedometeret, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det ser ut på LT.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by pigland »

Takk, Henrik. Fant den dynamiske oljetrykkskontrollen bak turtelleren, og har begynt feilsøkingen på den. Transistorene i denne virker til å være ok, har sett på et tysk LT-forum at de kan ryke. Hvis jeg ikke finner feilen, så setter jeg nok heller inn en oljetrykksmåler, så kan jeg se hele tida hva trykket er. Vurderer i tillegg å koble oljetrykkslampa direkte til en av bryterne. Får se hva som er mulig :)

Edit: Konklusjon - Det hjalp ikke å lodde over i kretskortet bak turtelleren, det har lyst og/eller blinket lenge. Men jommen hadde forrige eier lagt den originale turtelleren ligge igjen i ei reservedelskasse i bilen, så da var det en relativt enkel operasjon å bytte hele turtelleren med oljetrykkselektronikk. Måtte bytte over tankmåleren også da den ikke virket på reservedelen, løsnet skiva i turtelleren for å få den ut.

Nå virker alle lamper og lys (med unntak av blinking i vanntemp-sensoren, men det har jeg inntrykk av at gjelder veldig mange av 80-talls VW. Vanntemp-nåla virker ihvertfall)
Last edited by pigland on 19 Aug 2015, 08:06, edited 1 time in total.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: LT td oljetrykksensorer/instrumentfeil

Post by subwoofer »

Det er vel en kondensator eller to i kretsen, er noen av dem lytter er det en feilkilde. De har det med å tørke ut og miste kapasitans over tid.

Men det første jeg ville gjort var å lodde over alle loddinger.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply