Sveis Mig

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: Sveis Mig

Post by jokgel »

For meg skulle det vare helt griet med denne sveisapparaten. Den kan jo betjenes med både rørtråd og med vanlig som må ha argomiks eller lignende. I tilleg er det teflonbelagt slangepakke som er krav til V2a (rustfrit) sveising. 5kg trådrulle er også vanlig og bruke I 8mm som her..! Alt I alt er det en veldig omfattene og handlig sveisaparatur. Skulle begunne med rørtråd du og etter det må vare noen mer prof (heter den sveisskjøte kan bestå også røntgen) kan du ja satser til vanlig med edelgas! Bli lit inslytt af forurensninger I selve sveis med uten dekkgas ( den er til og få unna oxigen I sveiseprozessen) men dette gjør ikke noen ved hobbybruk. :mrgreen:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: Sveis Mig

Post by Theodor »

Uten å si ja eller nei, ble jeg på et svensk forum (maskinisten.net) før jeg kjøpte fortalt at det burde være godt nok. Uten at jeg skal bryte med god forum-etikette og sende deg herfra og ut på villspor, kan det hende du skulle søke litt der?
Men uansett, det står følgende i beskrivelsen hos Jula: "Maskinen er tilpasset for sveising i konstruksjonsstål og rustfritt stål med 0,6-0,8 mm-tråd". Altså ingenting om tynnplate? Har for meg at strømmen ofte må endel ned ift hva trinn-baserte modeller kan by på. Mitt Jalla-Meec-apparat svir iallfall bare hull i alt under 1,5mm, uten at det kanskje er noe å sammenligne med.

Men om rørtråd er greia til tynnplate tror jeg ikke (ofte mye bearbeiding), så husk at det tilkommer gass, flaske, og regulator etc. også...
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Sveis Mig

Post by subwoofer »

Har en Origo151, altså hakket større enn den der, den går på 7 på mating og 5/7 på spenning med 0,6-tråd og 1mm gods.

Jeg har blitt advart mot 141'en fordi den er i spedeste laget, men helt sikkert bedre enn jalla-mekk.

Gass er et must, Eiva på Borgeskogen har.

På Mig er det matinga som setter strømmen, så lenge du har nok spenning.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Sveis Mig

Post by Needforspace »

Kjøpte dette nå nylig, men har ikke fått testet så mye enda. Virker ganske ok så langt.

Image

Kemppi MinarcMig Evo 200
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Sveis Mig

Post by Renax »

Så på det Jula apparatet, ser ut som det har bare 4 trinn for justering av amper?
Skulle jeg kjøpt noe så hadde jeg spandert noe med trinnløs eller hvertfall 10+ trinn på amperjustering. Bruker et med 5-6 trinn nå og irriterer meg over å ikke kunne velge 2.5 for tynnplatesveis...
Post Reply