Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

pigland wrote:Ah, leste ikke nøye nok at det var høyrerattet. Men vil vel anta at venstrerattet også har slitasjedeler i gearoverføringen.

Det høres ut som om du må få åpnet og sjekket clutch, trustelager og utløsergaffel på din, og antakelig byttet clutchen i samme slengen når du først har det åpent.
Vi har vel sånn trekvart bestemt oss for å ta motoren ut og sette i ny clutch med alt av deler som kan gå i stykker. Men den motoren som sitter i kommer ikke inn igjen. Til vårt bruk, med sommerferier på flere tusen kilometer så er den rett og slett for svak. Den støyer for mye, klarer ikke å følge trafikken, forurenser for mye og bruker for mye. Mine prioriteringer er derfor: 1) 2,5TDI 116hk fra Audi A6 2) Versjoner av den motoren vi har, med turbo fra LT, altså 102, 109 eller 94hk. Eller 3) turbomotor fra Volvo 740 eller 940. På Finn er det en A6 med 116hk 2,5 men den er chippet, så om den virker som den skall når chippen er borte, vet jeg ikke, dessuten har den spesiell lakk og heftig stereo, som jeg ikke har samvittighet til å kaste. Den LT Doka på Finn med turbomotor, er solgt. Det er bare annonsen som ikke er fjernet.
Jeg foretrekker egentlig 2,5TDI da det er en mer moderne motor med mer effektiv forbrenning. Får jeg ned forbruket med 20% så øker rekkevidden på en tank, fra 55 til ca70 mil
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Plutselig kom det en Audi A6 vare med riktig motortype og manuell, på torget på Finn, for bare 5000,- Bilen har bare gått 235k km som er lite på en sånn bil og selger er barnebarnet til første eier. Neste torsdag flyr jeg til bergen for å hente bilen og kjøre den hjem. Dermed får jeg den motoren jeg egentlig helst vil ha. Rekker jeg Buscamp tro?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =127191049
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Gratulerer, da er det denne du må lese da, om konvertering til 2.5 tdi, riktignok fra en bensin men det blir vel samme fremgangsmåte.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/lt-2- ... 60315.html
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

@Pigland:Gledesdreper :twisted:
Nå ble jeg virkelig klar over hvor mye jobb dette er. Ikke akkurat plug-and-play som på en T3

Det virker nesten litt fristende å bruke manifolden fra en Volvo. Da kommer turboen på enden av motoren og ikke rett over oljefilter, oljeretur fra turbo og motorfeste. Så er det elektronikken da. Får vel skaffe meg vag-com med en gang. Men her har jeg i alle fall hele bilen komplett og alt matcher.

Konverteringen du linket til er til en bensin, som oppererer med 200 høyere omdreiningstall en min diesel. Jeg er virkelig spent på hvor høyt turtallet blir

http://www.vw-lt-karmann.de/html/umbau_auf_2-5_tdi.html her er det flere bilder under hvert bilde.
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Det er nok en del jobb men jeg er sikker på at du ikke vil angre når jobben er gjort! Denne motoren må jo være bedre på alt enn en original LT turbomotor?
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Etter å ha studert de 2 konverteringene linket til lenger opp, er mitt største spørsmål om jeg skal la turboen sitte der den sitter, som tyrkeren, eller bruke eksosmanifold fra en Volvo, som tyskeren, da kommer turboen lenger bak på motoren. Eller kan jeg bruke T4 manifolden jeg har i garasjen og få turboen mer midt på motoren.....

Tyrkeren var en ingeniør og hadde tilgang til dataprogram som gjorde at han kunne lage deler på PCn og få de frest ut. Han fikk laget mye i aluminium. Tyskeren sveiset det meste i stål. Det er nok den siste løsningen jeg må ty til.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I går morgen skulle jeg ta toget fra Sandvika 05.37 Ankom stasjonen 05.32 skyndte meg til billett automaten og kjøpte billett. Skulle så orientere meg om hvilket spor toget skulle gå fra og oppdaget at toget var 15 min forsinket. Dette var 1ste NSB tog til Gardermoen om morgenen. Det starter i Kongsberg(Tror jeg) og var 15min bak skjema alt i Mjøndalen. Er det i rute, så er det bare 41min fra ankomst til flyavgang til Bergen, Trondheim og Stavanger. Jeg tok ingen sjanser og kjøpte ny billett på flytoget 5 min senere. Dette var i alle fall i rute. På OSL ville de ikke godta verktøy kofferten min i sikkerhets kontrollen, da jeg kunne sette en skrutrekker bits i en hylse og få en skrutrekker. Dermed måtte jeg ned i bagasje oppbevaringen og levere Verktøyet til en kostnad av -87kr som Hanne så kom og hentet noen timer senere. Så ny runde i sikkerhets kontrollen og løpe til flyet. Tr.heim flyet med avgang samtidig, rett bortenfor, hadde alt gate closed. Men jeg kom meg heldigvis om bord som siste passasjer.
I Bergen var det også regnvær, men jeg gikk rett på bybanen, som gikk etter 10 sek. På Lagunen gikk jeg til pendlerparkeringen og ankom samtidig med selger. Så 1,5 min hjem til selger og fylle ut salgsmelding og kjøpekontrakt. Så fylte jeg på 35 liter Diesel og så ut til flesland for å møte en selger med eksosmanifold til Volvo 850 TDI. Det var da gått 50 min siden flyet landet. Deretter begynte jeg å kjøre mot:
HELVETE I HARDANGER: Manifold selger fortalte att E16 var sperret pga ras, så jeg måtte kjøre RV7 om Norheimsund. Her gikk jo nå all trafikken så det ble et svare kaos. Først over fyksesund bru, som tok ca10 min da traileren fra Frode Laursen klarte å kjøre såpass nærme brua at trailerne imot hadde problemer med å komme av brua. Da det endelig ble grønt for oss, kom det ny ladning med biler imot, så vi stod ca 10 grønne lys før vi kom over. Etter ca 20min nærmet jeg meg Kvanndal. Der var det full stop. Jeg trodde det først var fergekø, men det var blokeringer. Jeg sneik i køen og kjørte litt lenger frem og stoppet bak noen som sa de hadde stått ca 20 min. Vegtrafikksentralen hadde ikke fått noen henvendelser om ulykker og Politiet visste selvfølgelig ingen ting. Til slutt kjørte jeg videre til der det var blokkering. Jeg fikk noen biler til å rygge forbi køen bakover, så vi fikk et norsk vogntog rygget inn på siden, dermed klarte vogntogene i mot å passere og etter hvert begynte vi å flytte på oss også. 4 ganger til måtte jeg ut av bilen og dirigere trafikken så vogntogene klarte å passere hverandre og til slutt kom jeg meg til Granvin. Jeg brukte ca 1 time ekstra fra Norheimsund til Granvin. Senere på dagen brukte de vesentlig lenger tid. Totalt kaos. Dette burde både SVV og Politiet være klar over og sendt ut ekstra mannskaper. Turen hjem gikk ellers helt problemfritt. Motoren går greit. Det virker som om T4 motorene har mere kraft på lavere turtall, men den nye AAT motoren har mye bredere fordelt momentkurve, noe jeg tror passer bedre i Dennis, som muligens blir litt lavt giret. Jeg har tatt en motorvask på den. Det var en del støv og sand, men knapt noen lekasjer, det lille som var av olje stammer nok fra oljepåfylling. Ellers var jeg litt overrasket over at motoren brukte blå kjølevæske. Jeg bruker uansett rød, så her blir det bytte. Etterpå skal skiltene leveres inn og så blir det å begynne på demontering i morgen. Jeg starter vel så smått med ledningsnettet tenker jeg. Håper egentlig å "bli kvitt" bilen i løpet av neste uke. Det er trangt nok på gårdsplassen som det er med 6 biler.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Demonteringen går sin gang, sakte menn sikkert. Det meste skal av, så ser man en skrue, er det bare å skru den av. Jeg jobbet både fredag til langt på natt og i kveld, så det har blitt noen timer færre med skruing, enn jeg opprinnelig hadde håpet- Samtidig har det gått greiere en jeg hadde våget å tro. Det jeg lurer mest på, er hvordan man får av dashbordet, så jeg kommer til hjernen og all elektronikken.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Motoren er ute, IC er ute. Hjernen er ute (den i bilen altså) Nå gjenstår "bare" å få tredd ut ledningsnettet. Hjernen var foran føttene til passasjeren. Der satt det også noen releer og sikringer. Det blir en skikkelig jobb å finne ut av alt dette. Mulig jeg må ha ut tannstangen for å få tredd igjennom ledningene fra motor rommet. Vi får se, vi får se. Jeg lurer da bare på hva jeg skal ta først. Gå mer løs på Audi'n eller starte på å ta ut motoren i Dennis. Jeg innbiller meg at det er vesentlig lettere å få ut motoren av Dennis enn det var å demontere alt og få ut motoren av A6n

Ellers konstaterer jeg at det må være en slags vibrasjonsdemper i motoropphenget på begge sider, da det går ledninger dit. Lurer på hvordan det blir å kjøre uten. Vil hjernen streike når den ikke får disse signalene?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Arbeidet går litt i rykk og napp. Jeg har fremdeles ikke fått ut hele dashbordet, for å komme greit til og få tatt alle ledningene ut. Prøver å finne instruksjonsvideoer på youtube, men det meste er for nyere A6er. Det er ikke mye igjen, men dashbordet er fremdeles ikke helt ute. Jeg har bestemt meg for å kjøre Dennis til Tinn. Akkurat nå virker clutchen, men hvor lenge den gjør det vet vi ikke. Uansett er turen fra Austbygdi og hjem, peanuts i forhold til turen fra Suleskar og hjem. Forhåpentlig vis er jeg klar med kabelherva til Tinn, så det bare er å ta ut motoren og begynne montering når vi kommer hjem.

Jeg har oppdaget at det er en dieselpumpe i tanken. For å få ut den må jeg først demontere skilleveggen i A6n (Dette er en varebil), så gulvet og så pumpen. Deretter må jeg tilpasse den til tanken i Dennis, som det er et h... å komme til. Dersom den er lav nok til å passe i tanken da. Mitt spørsmål er, må jeg ha denne pumpen i Dennis, eller kan jeg kjøpe en suge pumpe på Biltema og montere på slangen? går det noe info signaler fra den originale pumpa til motorstyringen?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Det viste seg at jeg hadde fått mail fra møller i det vi dro på fredag, Men etter som jeg ikke sjekket Mail i helgen så jeg den først i går kveld. Jeg skrev til Møller at jeg hadde fått tilgang på en 109hk motor og ville gjerne ha bekreftelse på at biler med 109hk hadde samme bremser som jeg har. Dennis er -87 modell og 109hk kom i -89. Jeg fikk da svar at VAG ikke tillater å montere en sånn motor i min bil.
Ja det er meget mulig at VW verksteder ikke får lov til å montere den, da bakakselen på en turbo bil er kraftigere og dermed risikerer de diverse erstatningskrav når bakakselen ryker, men dette får jo være på min regning. Når 109hk versjonen heller ikke fantes i -87 så står den vel heller ikke på listen over motorer man kan sette inn i en -87 modell. Vel jeg har sendt en ny mail til møller, denne gangen med forespørsel om hva som er forskjell på bremsene, jeg har oppgitt delenummeret jeg har på skiver, calipere, tromler og bånd og bedt om å få vite hvilke delenummer en LT28 fra 89 med 109hk har. Nå har jeg et halvt år til å plage møller, så får vi se
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I dag ble Dennis kjørt til vinterlagring i Sarpsborg. Jeg kjørte Oslofjord tunnelen. Startet i 4de gir og da holdt den ca 60 på speedometeret, så jeg byttet til 5 gir og da økte hastigheten til ca 68 på speedometeret, dette uten å røre bremsen. Korrigert for missvisning er det ca 60km/t. Dette sier litt om den manglende aerodynamikken på Dennis. Jeg kjørte også innom vekta og da veide den 2920kg, uten meg. Da er det 260kg til passasjerer og bagasje.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:I dag ble Dennis kjørt til vinterlagring i Sarpsborg. Jeg kjørte Oslofjord tunnelen. Startet i 4de gir og da holdt den ca 60 på speedometeret, så jeg byttet til 5 gir og da økte hastigheten til ca 68 på speedometeret, dette uten å røre bremsen. Korrigert for missvisning er det ca 60km/t. Dette sier litt om den manglende aerodynamikken på Dennis. Jeg kjørte også innom vekta og da veide den 2920kg, uten meg. Da er det 260kg til passasjerer og bagasje.
Og dette var opp eller ned tunnelen? :lol:
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

OddN wrote:
Buss Marius wrote:I dag ble Dennis kjørt til vinterlagring i Sarpsborg. Jeg kjørte Oslofjord tunnelen. Startet i 4de gir og da holdt den ca 60 på speedometeret, så jeg byttet til 5 gir og da økte hastigheten til ca 68 på speedometeret, dette uten å røre bremsen. Korrigert for missvisning er det ca 60km/t. Dette sier litt om den manglende aerodynamikken på Dennis. Jeg kjørte også innom vekta og da veide den 2920kg, uten meg. Da er det 260kg til passasjerer og bagasje.
Og dette var opp eller ned tunnelen? :lol:
Hallo dette var ned, selvfølgelig. Den må jo gires ned dersom vi ser en motbakke, altså ved ca 80km/t
Opp gikk det i ca 50 i tredje gir.
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Buss Marius wrote:
Opp gikk det i ca 50 i tredje gir.
Møller+vegvesenet er vel de eneste som ikke synes at dette er trafikkfarlig?? Få skikkelig gamp på plass, og man har igjen en trygg bil som klarer å følge trafikken :D
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Rudeboy »

For 10'ish år tilbake pleide folk der ute i verden å montere Subaru Forrestermotorer i sine T3. Funka visstnok bra.

Fords DOHC Caprimotor passer visstnok også i, men jeg aner ikke størrelse (høy, V6?) eller årgang der heller.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Rudeboy wrote:For 10'ish år tilbake pleide folk der ute i verden å montere Subaru Forrestermotorer i sine T3. Funka visstnok bra.

Fords DOHC Caprimotor passer visstnok også i, men jeg aner ikke størrelse (høy, V6?) eller årgang der heller.
Men dette er en LT og er det noe som ikke går inn, så er det en bokser motor. Volvo motorer passer på girkassa, men de blir for høye for motorkassa. Har vurdert 1,9 TDI men finner ingen girkasse for bakhjulstrekk, som passer på en 1,9 tdi. Mulig jeg nå kan bruke motor og girkasse fra Crafter.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Rudeboy »

Det glemte jeg, gitt. Satt og så for meg campern og tenkte T3.

Jaja :roll:
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:
OddN wrote:
Buss Marius wrote:I dag ble Dennis kjørt til vinterlagring i Sarpsborg. Jeg kjørte Oslofjord tunnelen. Startet i 4de gir og da holdt den ca 60 på speedometeret, så jeg byttet til 5 gir og da økte hastigheten til ca 68 på speedometeret, dette uten å røre bremsen. Korrigert for missvisning er det ca 60km/t. Dette sier litt om den manglende aerodynamikken på Dennis. Jeg kjørte også innom vekta og da veide den 2920kg, uten meg. Da er det 260kg til passasjerer og bagasje.
Og dette var opp eller ned tunnelen? :lol:
Hallo dette var ned, selvfølgelig. Den må jo gires ned dersom vi ser en motbakke, altså ved ca 80km/t
Opp gikk det i ca 50 i tredje gir.
:shock:
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Har du reparert veggen som du snakket om tidligere?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Har du prøvd å sjekke dokumentasjon på 102 hesters 2,4 TD. Den fantes allefall i 87 og jeg kan ikke tenke meg at det er rare forskjellen på den og 109 hesteren.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Vi har egentlig ikke gjort noe særlig med Dennis i sommer. Det er 3 ting vi har gjort. Montert fjernlys, som fremdeles ikke er riktig montert, da de vil lyse for mye ned i bakken og heller ikke er koblet på noen måte, vi har montert sikkerhetsbøylen på utsiden av bakdøren og lakket felgene i beige og guld. Bare det å lakke en felg krevde ca 80 tapebiter + en god del papirbiter. 2 av felgene har lakk fra Europris og 2 har fra billakkspesialisten med klarlakk på toppen. Fuktskadene i veggen får vi leve med ett år eller 2 til er jeg redd.

Da jeg fikk svar fra Møller svarte jeg på mailen med forespørsel om 102hk men den har de ikke svart på enda.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Alt er ikke svart på Svarte fredan….. Selv om Elbilmekk i Asker kanskje opplevde det sånn, da porten gikk ned da elbilen min skulle rygges ut og dermed knuste både bakrute og det ene baklyset. Dette skjedde mindre enn 5 min før vi kom for å hente den. Dette passet oss egentlig ganske bra, så er det bedre plass på gårdsplassen. Elbilmekk slapp i alle fall å slite med sure kunder. Vi tokk det hele med et smil.

Noe annet som heller ikke var svart, svaret jeg i dag fikk fra Statens Vegvesen. I midten av oktober spurte jeg SVV om regelverket/retningslinjene for å TUV godkjenne en ombygning, for å kunne bruke det som en dokumentasjon for å få godkjent ombygningen hos SVV. Jeg spurte på generelt grunnlag og fikk forespørsel om det var noe norsk reg nummer på bilen. Jeg oppga regnummeret på Dennis og skrev om hvorfor jeg ville foreta ombygningen, både at den er så treig at den er en fare i trafikken. At den har ett relativt høyt forbruk, som vil bli vesentlig redusert med en moderne TDI motor. At utslippene vil bli vesentlig redusert. At jeg med å bytte til TDI kontra original turbo motor vil spare noen kilo isteden for å bli noen kilo tyngre. Jeg redegjorde for de tekniske dataene og det faktum at en lav LT31 med 109hk kan kjøre i nesten 150 km/t med 3450kg og jeg med 3200kg bare vil komme opp i ca 120 km/t, med samme bremser. Jeg skrev at jeg forstod at de selvfølgelig ikke kunne godkjenne en ombygning når det ikke var mulig å få noen som helst dokumentasjon fra importør og at jeg derfor gjerne ville få lov til å godkjenne ombygningen hos TUV i Tyskland. Svaret jeg i dag fikk, er skrevet på en såpass uforståelig måte at det nesten er uforståelig for en jurist sønn. Men jeg har altså fått godkjent å foreta ombygningen til 116hk TDI og at dette kan godkjennes hos SVV i Norge. Det blir en hektisk vår føler jeg...
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by ducce999s »

Buss Marius wrote:Alt er ikke svart på Svarte fredan….. Selv om Elbilmekk i Asker kanskje opplevde det sånn, da porten gikk ned da elbilen min skulle rygges ut og dermed knuste både bakrute og det ene baklyset. Dette skjedde mindre enn 5 min før vi kom for å hente den. Dette passet oss egentlig ganske bra, så er det bedre plass på gårdsplassen. Elbilmekk slapp i alle fall å slite med sure kunder. Vi tokk det hele med et smil.

Noe annet som heller ikke var svart, svaret jeg i dag fikk fra Statens Vegvesen. I midten av oktober spurte jeg SVV om regelverket/retningslinjene for å TUV godkjenne en ombygning, for å kunne bruke det som en dokumentasjon for å få godkjent ombygningen hos SVV. Jeg spurte på generelt grunnlag og fikk forespørsel om det var noe norsk reg nummer på bilen. Jeg oppga regnummeret på Dennis og skrev om hvorfor jeg ville foreta ombygningen, både at den er så treig at den er en fare i trafikken. At den har ett relativt høyt forbruk, som vil bli vesentlig redusert med en moderne TDI motor. At utslippene vil bli vesentlig redusert. At jeg med å bytte til TDI kontra original turbo motor vil spare noen kilo isteden for å bli noen kilo tyngre. Jeg redegjorde for de tekniske dataene og det faktum at en lav LT31 med 109hk kan kjøre i nesten 150 km/t med 3450kg og jeg med 3200kg bare vil komme opp i ca 120 km/t, med samme bremser. Jeg skrev at jeg forstod at de selvfølgelig ikke kunne godkjenne en ombygning når det ikke var mulig å få noen som helst dokumentasjon fra importør og at jeg derfor gjerne ville få lov til å godkjenne ombygningen hos TUV i Tyskland. Svaret jeg i dag fikk, er skrevet på en såpass uforståelig måte at det nesten er uforståelig for en jurist sønn. Men jeg har altså fått godkjent å foreta ombygningen til 116hk TDI og at dette kan godkjennes hos SVV i Norge. Det blir en hektisk vår føler jeg...
:) gratulerer og lykke til
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Men jeg har altså fått godkjent å foreta ombygningen til 116hk TDI og at dette kan godkjennes hos SVV i Norge. Det blir en hektisk vår føler jeg...
Gratulerer. Regner med den står klar til ferien 2019 da?
Post Reply