Solcelle system tips og råd.

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Solcelle system tips og råd.

Post by Buss Marius »

Denne tråde er om solcelle paneler og solcelle systemer. Med system menes der det er brukt flere paneler
Jeg har vurdert å montere solcelle panel på Dennis, vår Karmann LT, og bytte batteriet fra 80Ah AGM batteri til 100Ah Litium. Den reelle mengden med strøm tilgjengelig vil da øke fra ca 40Ah til ca 80Ah(korriger meg gjerne på dette). Målet er å kunne kjøre det originale Electrolux 3-veis kjøleskapet på 12v kontinuerlig. Vi ligger ikke så mye stille, men flytter oss fra sted til sted, så hver 2-3 dag vil batteriet bli ladet opp når vi kjører. Etter som vi sliter med overlast vil jeg ikke ha så mye batteri med meg. Batteriet vi nå har i Dennis veier ca 23,5kg. Med ett Litium vil det veie ca 11kg og Blybatteriet som satt i da vi kjøpte den, veide 31,5kg. Min tanke var da å også ha ett solcelle panel på taket for å 1) kunne kjøre kjøleskapet lenger før vi går tom for strøm og 2) slippe vedlikeholds ladning når bilen er parkert over lengre periode, som f.es vinteren. Også vil det være greit å kunne lade PC'r og annet via en omformer. Da Jula hadde tilbud på 160watt panel med 20Ah laderegulator, for 1300kr, bestemte vi oss for å handle. Før vi dro tok vi frem gardintrappen og klatret opp på taket for å ta mål, for å være helt sikre på at det er nok plass. Panelet hadde målene 148x66,5cm. Det er oseaner av plass bak den høye delen. Hadde det ikke vært for et lite avgassrør fra propanvarmeren, som vi heller ikke bruker, i det ene hjørne av området, så ville det vært ca 205cm i bredde og 180-190cm i lengde. Jula har for øvrig også ett 110watt panel med målene 100.5x66,5cm. Med såpass stor plass fant vi ut at vi kjøpte 2 paneler. Med 320watt til sammen innbiller jeg meg at det burde det holde til å drive kjøleskapet kontinuerlig. Nå er jeg sykelig opptatt av vekten på Dennis, og det stod ingen vekt på hjemmesiden til Jula, så jeg fant frem badevekten og satte panelet oppå. 22,5kg stod det. De fleste paneler i denne størrelsen veier 10-12kg, så det var litt skuffende å øke vekten med 45kg. Etter en del tenking på panelenes vekt, fikk jeg det bare ikke til å stemme. Jeg løftet på det og tenkte på en 20 liter jerrykanne med Diesel og panelet var mye lettere. Jeg fant frem vekten på nytt og Hanne gikk på vekten mens hun holdt panelet. Det viste da 126kg :shock: Her var det noe som ikke stemte, så jeg gikk på vekta 256kg :shock: :shock: Riktig nok har vi noen kilo for mye, men vi lider da ikke av ekstrem fedme og overvekt. Her er vi direkte kvalifisert til magesekk operasjon. Etter litt sjekking med vekten fikk vi den til å vise noen lunde riktig. Panelet veier rundt 10,5kg.
Da er det bare å finne ut hvordan dette skal kobles opp.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Solcelle system tips og råd.

Post by Buss Marius »

Når jeg skal koble opp panelene på 2x160watt, må jeg ha en laderegulator. Dermed har jeg måttet begynne å sette meg inn i hvordan og hva slags laderegulator. Hvis 160watt delt på12Volt er 13,33Ah, så kan jeg ikke koble de 2 batteriene til en av regulatorene, da de er på 20Ah. Kan jeg koble dem til med hver sin regulator? og hva når jeg får byttet til Litium batteri. De fleste laderegulatorer, som de som fulgte med, kan ikke brukes på Litium. Do it right, do it once, heter det. Jeg ser ikke noen grunn til å lage ett opplegg, med ny laderegulator for AGM batteriet og så måtte kjøpe en ny regulator til litium 3 mnd senere.
Så hvordan kobler jeg det?
Kan jeg som en midlertidig løsning koble det som hvert sitt system på samme batteri?
Hva slags regulator kan jeg bruke når jeg skal ha 13,33ah x 2 =26,66Ah for Litium uten at det koster skjorta?
Kan jeg serie koble panelene, så de blir 24volt, eller noe sånt? og hva slags regulator kan jeg da bruke?
Hvor tykke kabler må jeg ha fra panel til batteri med de forskjellige alternativer?
Hvis jeg hadde foretrukket å ha bedre batteri kapasitet også, hva slags batteri burde man da ha? Bly, AGM, Litium. Hva velger man i en T3 eller T4? Eller på hytta?
Jeg kjøpte ett 3dje panel på 160watt. Det skal på hytta der vi har ett panel fra ca 1985 på ca 60-70Ah og ett fra 1993 på rundt 90Ah, som er koblet til en laderegulator, som så er koblet på batteriene på 2x105Ah. Er det greieste og kan jeg koble det nye panelet som ett separat system, rett på batteriet?
Hva hvis jeg vil ha også det 3dje batteriet på bobilen og få 480Ah? og burde jeg da heller ha 4x110watt paneler, som f.eks gir 2 par seriekoblete batterier? Kan jeg seriekoble ett på 160Ah og ett på 110? og så parallell koble dem med et tilsvarende par?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Solcelle system tips og råd.

Post by Needforspace »

Ja.
Utfyllende svar kan du nok få på Bobil-, båt og hyttestrøm på FB. Det er et support forum for Skanbatt og deres produkter.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply