LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Etter å ha kjørt 2200km på 10 dager med vår nyinnkjøpte LT1 Karmann L med DW motoren på 75hk, føler jeg veldig for å få inn en sprekere, mer økonomisk og mindre støyende motor. Etter en tur på vekten der jeg fant ut at vi knapt har nyttelast, vurderer jeg å heller gå for 1,9TDi med 110hk og 235nm, kontra 2,5 TDi 116hk fra A6, da det er en vektgevinst på ca 50kg med 4 sylindret.
LT1 er også veldig lavt giret, noe som gir høyt turtall ved kjøring på god veg. En moderne TDI motor opperer med lavere turtall enn f.eks den eldre DW motoren. Da kan man bytte utveksling i bakaselen, men hvor enkelt er det å få tak i? Det bør være fra en sen TD på et lavt kassevognkarosseri.
Girkassen som sitter i skal ha en utveksling i 5 gir på 1:1. Volvo 960 kom med en annen variant av samme motor som jeg har, med Turbo og Intercooler og 122hk og bakhjulstrekk, men jeg er ikke sikker på eksakt hvilken utveksling som er i den, men den er i 5gir på 1:0,8 eller 1:0,7
Er det noen som vet hvordan det er å sette på en 1,9 motor på den kassa som sitter i? og vil det være mulig å sette det på kassa fra Volvo Diesel?
Vil det holde med å "bare" bytte til Volvo kasse og ev litt større felger?
Erfaringer og synspunkter mottas med takk.
LT1 er også veldig lavt giret, noe som gir høyt turtall ved kjøring på god veg. En moderne TDI motor opperer med lavere turtall enn f.eks den eldre DW motoren. Da kan man bytte utveksling i bakaselen, men hvor enkelt er det å få tak i? Det bør være fra en sen TD på et lavt kassevognkarosseri.
Girkassen som sitter i skal ha en utveksling i 5 gir på 1:1. Volvo 960 kom med en annen variant av samme motor som jeg har, med Turbo og Intercooler og 122hk og bakhjulstrekk, men jeg er ikke sikker på eksakt hvilken utveksling som er i den, men den er i 5gir på 1:0,8 eller 1:0,7
Er det noen som vet hvordan det er å sette på en 1,9 motor på den kassa som sitter i? og vil det være mulig å sette det på kassa fra Volvo Diesel?
Vil det holde med å "bare" bytte til Volvo kasse og ev litt større felger?
Erfaringer og synspunkter mottas med takk.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
6ern er ganske så lik 5ern i T4 og det skulle ikke forundre meg at de er like mot gearkassa. Og siden det kanskje/mest sannsynlig er slik, er et bytte av gearkassa fra en LT2 som har T4 motor originalt være grei skuring. Evt hele drivlinja fra LT 2. Det er veien jeg ville gått. Da kan det fort hende at motorfeste etc og er klin likt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
LT 45 og lignende er vell ikke noen bedere med utveksling ?! Kann høre med høggern i nærheten, har ja poste noen bilder fra LT,ene som står på Spydeberg.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Doppelpost..!
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Vet om en som bygger 1.9mTdi i en LT45Doka. Det er hvertfall nok plass:-P
Jeg selv tror jeg går for 2.4 TD 6'er, de går som det suser, og passer jo rett nedi uten modifikasjoner.
Ang vekt, så frister det å prøve å få øket maksvekta til 3499kg. Det kan ikke vere mange delene som skiller 28 og 35 i understell?
Man kunne sjekket hvilken utveksling som står i kasser og bakdiffer på en Bensin-LT?
Og jeg kan ikke huske at min var så tung, skal veie ila natta. Har fulle tanker nå...
Jeg selv tror jeg går for 2.4 TD 6'er, de går som det suser, og passer jo rett nedi uten modifikasjoner.
Ang vekt, så frister det å prøve å få øket maksvekta til 3499kg. Det kan ikke vere mange delene som skiller 28 og 35 i understell?
Man kunne sjekket hvilken utveksling som står i kasser og bakdiffer på en Bensin-LT?
Og jeg kan ikke huske at min var så tung, skal veie ila natta. Har fulle tanker nå...
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Alternativt kan vi bare kjøpe et slikt til å klistre bakpå, å bruke de ekstra mekkedagene på å kjøre dit vi skal:-)
http://m.ebay.com.au/itm/161745972049
http://m.ebay.com.au/itm/161745972049
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
@Postmestern. Motoren i Lt er på skrå, akkurat som i T3, jeg tror derfor en 2,4D fra T4 blir for høy. 1,9 med bunnpanne fra T3 vil gi nok høyde. Uten at jeg har funnet ut av det, tror jeg gearutveksling i LT2 girkassen er for lav, da de har utveksling for biler som drar tungt, noe en Volvo kasse ikke har. Det beste hadde kanskje vært å sette i LT2 girkasse og bakaksel, men hvordan er det å bytte bakaksel?
@Jokgel. Jeg tror en tyngre bil har enda lavere utveksling, alle motorer er jo egentlig like, så her er det nok de lette med Turbo jeg må lete etter, men er du innom i spydeberg kan du spørre etter defroster vifte for meg
@Renax. Jeg har funnet den tråden, var vel på Brickyard, men den starter etter at motoren er montert på kassa.
Det klistremerke passer perfekt på disse. Jeg har vurdert å få lagd et klistremerke med "pas us with a smile"
Vi leter videre.
@Jokgel. Jeg tror en tyngre bil har enda lavere utveksling, alle motorer er jo egentlig like, så her er det nok de lette med Turbo jeg må lete etter, men er du innom i spydeberg kan du spørre etter defroster vifte for meg
@Renax. Jeg har funnet den tråden, var vel på Brickyard, men den starter etter at motoren er montert på kassa.
Det klistremerke passer perfekt på disse. Jeg har vurdert å få lagd et klistremerke med "pas us with a smile"
Vi leter videre.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Hmm, jeg har jo en A6 2.5tdi stående her...
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Her er en fin oversikt over de ulike bakakslene til LT:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.ph ... interachse
Merk at ikke alle går overens.
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.ph ... interachse
Merk at ikke alle går overens.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Den VW 6ern som også sto i Volvo fantes jo som du nevner i noen litt friskere varianter, for eksempel D24 TIC med 129 hester mener jeg det var. De trimmes enkelt til over 150 hester uten å være vesentlig mindre holdbare.
Og når jeg først sitter å funderer på disse Volvoene, så slår det meg jo at de også fantes med automatgir. Enten ZF 4hp22 eller noe Aisin Warner-greier. Det måtte da ha vært noe...
Og når jeg først sitter å funderer på disse Volvoene, så slår det meg jo at de også fantes med automatgir. Enten ZF 4hp22 eller noe Aisin Warner-greier. Det måtte da ha vært noe...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Volvo-motorene sliter me varmgang i toppene, standardfiks er å sette på LT topp:-)
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Her er et firma i Sverige som selger adapter til Tdi motor på Volvokasse:http://www.smt.nu/ (og mange andre kasser også)
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Har hørt rykter om at det går en bergingsbil i Østfold med t5 tdi.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Vet ikke om denne informasjonen har noe nytte for deg som har VW LT, men kanskje. For noen år siden forsket jeg litt på engineswapping generelt og fant ut at VW/Audis 5syl, V6 og V8 samt Volvos vwdiesel alle har samme boltsirkel mot girkassa. Dette gir mange muligheter i mange biler. Det innebærer også at man har ulike Vw, Audi og volvo girkasser til disponering dersom man skal bygge noe rart, ved at man kan montere de på langs eller tvers, foran eller bak, 2 eller 4wd.
Hvis forbruk ikke er det viktigste er jo en Audi 4,2V8 på Volvo kasse en fin kombo i en LT.
I LT passer det jo med sekser, og dersom man tenker ut av boksen ved å bruke adapter har jo Nissan noen fine rekkeseksere. Noen slike Nissanbiler er billige på Finn fordi de ikke lar seg registrere i Norge og blir mest bare brukt på bane........
Hvis forbruk ikke er det viktigste er jo en Audi 4,2V8 på Volvo kasse en fin kombo i en LT.
I LT passer det jo med sekser, og dersom man tenker ut av boksen ved å bruke adapter har jo Nissan noen fine rekkeseksere. Noen slike Nissanbiler er billige på Finn fordi de ikke lar seg registrere i Norge og blir mest bare brukt på bane........
Mvh Pickupman
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Bensinmotor i LT funker ikke til å dra på tur med, kommer ikke mer enn 200km før man må tanke:-$
Men at 2.5tdi går rett på girkassa er jo nyttig informasjon! Problemet med den motoren i en Karmann er jo vekta, tror faktisk den er tyngre enn sekseren...
Meen, løsninga der er enkel: kona får slanke seg, eller sitte bak ved kontroll:-P
Evt måle å sjekke med V6 TDi, de er vel alu? De har igen endel problemer med utslitte kammer og slikt..
Man faller fort tilbake til at 1.9 TDi 110hk er en bra løsning, men jeg er skeptisk til en så liten motor i en så stor tung bil. De er riktignok sterkere, men de får doblet belastning iforhold til det de gjør i en passat/golf.
"Theres no replacement for displacement"
Synes ofte jeg ser tildenser til at HK/L forholdet har en direkte sammenheng med holdbarheten til en motor...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Men at 2.5tdi går rett på girkassa er jo nyttig informasjon! Problemet med den motoren i en Karmann er jo vekta, tror faktisk den er tyngre enn sekseren...
Meen, løsninga der er enkel: kona får slanke seg, eller sitte bak ved kontroll:-P
Evt måle å sjekke med V6 TDi, de er vel alu? De har igen endel problemer med utslitte kammer og slikt..
Man faller fort tilbake til at 1.9 TDi 110hk er en bra løsning, men jeg er skeptisk til en så liten motor i en så stor tung bil. De er riktignok sterkere, men de får doblet belastning iforhold til det de gjør i en passat/golf.
"Theres no replacement for displacement"
Synes ofte jeg ser tildenser til at HK/L forholdet har en direkte sammenheng med holdbarheten til en motor...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.
Det er vel bevist mange ganger. Slitasjen øker SVJV med sylindertrykk i tredje, altså dobler du momentet (og dermed sylindertrykket) for et gitt slagvolum øker slitasjen med faktor åtte. Det er en grunn til at lastebiler har 16liters motor for å hente 500hk, selv om man henter det samme i en 5-liter i personbil.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...