LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Buss Marius »

Etter å ha kjørt 2200km på 10 dager med vår nyinnkjøpte LT1 Karmann L med DW motoren på 75hk, føler jeg veldig for å få inn en sprekere, mer økonomisk og mindre støyende motor. Etter en tur på vekten der jeg fant ut at vi knapt har nyttelast, vurderer jeg å heller gå for 1,9TDi med 110hk og 235nm, kontra 2,5 TDi 116hk fra A6, da det er en vektgevinst på ca 50kg med 4 sylindret.
LT1 er også veldig lavt giret, noe som gir høyt turtall ved kjøring på god veg. En moderne TDI motor opperer med lavere turtall enn f.eks den eldre DW motoren. Da kan man bytte utveksling i bakaselen, men hvor enkelt er det å få tak i? Det bør være fra en sen TD på et lavt kassevognkarosseri.
Girkassen som sitter i skal ha en utveksling i 5 gir på 1:1. Volvo 960 kom med en annen variant av samme motor som jeg har, med Turbo og Intercooler og 122hk og bakhjulstrekk, men jeg er ikke sikker på eksakt hvilken utveksling som er i den, men den er i 5gir på 1:0,8 eller 1:0,7
Er det noen som vet hvordan det er å sette på en 1,9 motor på den kassa som sitter i? og vil det være mulig å sette det på kassa fra Volvo Diesel?
Vil det holde med å "bare" bytte til Volvo kasse og ev litt større felger?
Erfaringer og synspunkter mottas med takk.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Der Postmeister »

6ern er ganske så lik 5ern i T4 og det skulle ikke forundre meg at de er like mot gearkassa. Og siden det kanskje/mest sannsynlig er slik, er et bytte av gearkassa fra en LT2 som har T4 motor originalt være grei skuring. Evt hele drivlinja fra LT 2. Det er veien jeg ville gått. Da kan det fort hende at motorfeste etc og er klin likt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by jokgel »

LT 45 og lignende er vell ikke noen bedere med utveksling ?! Kann høre med høggern i nærheten, har ja poste noen bilder fra LT,ene som står på Spydeberg.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by jokgel »

Doppelpost..! :oops:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Renax »

Vet om en som bygger 1.9mTdi i en LT45Doka. Det er hvertfall nok plass:-P
Jeg selv tror jeg går for 2.4 TD 6'er, de går som det suser, og passer jo rett nedi uten modifikasjoner.

Ang vekt, så frister det å prøve å få øket maksvekta til 3499kg. Det kan ikke vere mange delene som skiller 28 og 35 i understell?

Man kunne sjekket hvilken utveksling som står i kasser og bakdiffer på en Bensin-LT?

Og jeg kan ikke huske at min var så tung, skal veie ila natta. Har fulle tanker nå...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Renax »

Alternativt kan vi bare kjøpe et slikt til å klistre bakpå, å bruke de ekstra mekkedagene på å kjøre dit vi skal:-)

http://m.ebay.com.au/itm/161745972049
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Buss Marius »

@Postmestern. Motoren i Lt er på skrå, akkurat som i T3, jeg tror derfor en 2,4D fra T4 blir for høy. 1,9 med bunnpanne fra T3 vil gi nok høyde. Uten at jeg har funnet ut av det, tror jeg gearutveksling i LT2 girkassen er for lav, da de har utveksling for biler som drar tungt, noe en Volvo kasse ikke har. Det beste hadde kanskje vært å sette i LT2 girkasse og bakaksel, men hvordan er det å bytte bakaksel?

@Jokgel. Jeg tror en tyngre bil har enda lavere utveksling, alle motorer er jo egentlig like, så her er det nok de lette med Turbo jeg må lete etter, men er du innom i spydeberg kan du spørre etter defroster vifte for meg

@Renax. Jeg har funnet den tråden, var vel på Brickyard, men den starter etter at motoren er montert på kassa.
Det klistremerke passer perfekt på disse. Jeg har vurdert å få lagd et klistremerke med "pas us with a smile"

Vi leter videre. :D
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Der Postmeister »

Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Renax »

Hmm, jeg har jo en A6 2.5tdi stående her...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by OddN »

Her er en fin oversikt over de ulike bakakslene til LT:

http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.ph ... interachse

Merk at ikke alle går overens.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by OddN »

Den VW 6ern som også sto i Volvo fantes jo som du nevner i noen litt friskere varianter, for eksempel D24 TIC med 129 hester mener jeg det var. De trimmes enkelt til over 150 hester uten å være vesentlig mindre holdbare.

Og når jeg først sitter å funderer på disse Volvoene, så slår det meg jo at de også fantes med automatgir. Enten ZF 4hp22 eller noe Aisin Warner-greier. Det måtte da ha vært noe...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Renax »

Volvo-motorene sliter me varmgang i toppene, standardfiks er å sette på LT topp:-)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Buss Marius »

Her er et firma i Sverige som selger adapter til Tdi motor på Volvokasse:http://www.smt.nu/ (og mange andre kasser også)
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Tur-Bo »

Har hørt rykter om at det går en bergingsbil i Østfold med t5 tdi.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Pickupman
-
-
Posts: 229
Joined: 04 Dec 2003, 10:50
Location: Nordland

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Pickupman »

Vet ikke om denne informasjonen har noe nytte for deg som har VW LT, men kanskje. For noen år siden forsket jeg litt på engineswapping generelt og fant ut at VW/Audis 5syl, V6 og V8 samt Volvos vwdiesel alle har samme boltsirkel mot girkassa. Dette gir mange muligheter i mange biler. Det innebærer også at man har ulike Vw, Audi og volvo girkasser til disponering dersom man skal bygge noe rart, ved at man kan montere de på langs eller tvers, foran eller bak, 2 eller 4wd.

Hvis forbruk ikke er det viktigste er jo en Audi 4,2V8 på Volvo kasse en fin kombo i en LT.

I LT passer det jo med sekser, og dersom man tenker ut av boksen ved å bruke adapter har jo Nissan noen fine rekkeseksere. Noen slike Nissanbiler er billige på Finn fordi de ikke lar seg registrere i Norge og blir mest bare brukt på bane........
Mvh Pickupman
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by Renax »

Bensinmotor i LT funker ikke til å dra på tur med, kommer ikke mer enn 200km før man må tanke:-$

Men at 2.5tdi går rett på girkassa er jo nyttig informasjon! Problemet med den motoren i en Karmann er jo vekta, tror faktisk den er tyngre enn sekseren...

Meen, løsninga der er enkel: kona får slanke seg, eller sitte bak ved kontroll:-P

Evt måle å sjekke med V6 TDi, de er vel alu? De har igen endel problemer med utslitte kammer og slikt..

Man faller fort tilbake til at 1.9 TDi 110hk er en bra løsning, men jeg er skeptisk til en så liten motor i en så stor tung bil. De er riktignok sterkere, men de får doblet belastning iforhold til det de gjør i en passat/golf.

"Theres no replacement for displacement"
Synes ofte jeg ser tildenser til at HK/L forholdet har en direkte sammenheng med holdbarheten til en motor...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: LT 1 Motor konvertering: Alternativer og muligheter.

Post by subwoofer »

Det er vel bevist mange ganger. Slitasjen øker SVJV med sylindertrykk i tredje, altså dobler du momentet (og dermed sylindertrykket) for et gitt slagvolum øker slitasjen med faktor åtte. Det er en grunn til at lastebiler har 16liters motor for å hente 500hk, selv om man henter det samme i en 5-liter i personbil.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply