Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
OysteinS
Posts: 27
Joined: 26 Oct 2012, 22:55

Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by OysteinS »

Er det noen som har erfaring med solfilm fra Biltema?
Hvordan er den å legge? Tåler den å varmes? Hvordan er det med bleking/falming?
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by Drittsekken »

Jeg monterte Biltema solfilm for mange på siden (2001/2002). Vet ikke om de har de samme typene som da, men de hadde en type som var selvklebende og en som ikke var. Jeg brukte den selvklebende, den var litt tynnere og lettere å jobbe med (like mørk).

En sprayflaske med såpevann og gummisparkel er lurt. Mål og skjær opp filmen så den passer. Spray såpevann på ruten, legg på filmen og posisjoner den, såpen gjør at lett kan skyves til riktig posisjon. Dra over med gummisparkelen for å få ut alle luftbobler og alt vannet. Etter hvert så setter limen seg. Det var ikke noe problem å dra dem av hvis man ville, så limen er ikke noe som ødelegger vinduet, men den hang nok til at man måtte gjøre det med vilje.

Mine satt bra på i 8 år, til jeg solgte bilen. Eneste var at de løsnet litt i toppen på de vinduene som kunne rulles ned (Audi A4). Dette ble jeg advart om og tipset om å legge en stripe med blank neglelakk på kanten av toppen av vinduet for å forhindre at den skulle løsne der. Det var noe jeg aldri gjorde.

På Caravellen min var det noe solfilm uten lim på når jeg kjøpte bilen. Disse var begynt å løsne allerede da og jeg fikk dem aldri til å henge skikkelig igjen, selv ikke på de vinduene som ikke var innen rekkevidden til nysgjerrige barnefingrer.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by Harald »

I fjor la jeg Biltemas varmereflekterende 15% film på min Audi A6. Jeg leste meg opp på youtube.. Solfilmen _må_ legges på utsiden av ruten (som du har 'dry soaped') for å krympes med varmepistol (og deretter finskjæres) før den tas av og monteres riktig vei på innsiden av ruta. Samtlige ruter hadde sett helt elendig ut hvis jeg ikke krympet filmen. Bakruta på Audien ble ikke helt bra da den har mye kurve på hver side. Jeg tipper at proff sotefilm er bedre å jobbe med (les: krympe) enn Biltema sin.

Edit:
Image
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
egronnes
Posts: 70
Joined: 01 Oct 2014, 07:55
Car: VW California Exclusive, VW CC, VW E-Golf
Location: Tau

Re: Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by egronnes »

Jeg la varmereflekterende film fra Biltema på min California med doble glass. Disse varmet opp vinduene såpass at jeg fryktet for tetningen og fjernet dem. På enkle glass er det ikke noe problem. Gjør som Drittsekken, så går det helt fint og ser kurant ut.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by Italjohn »

Jeg har også tenkt å legge på solfilm fra Biltema nå til våren. Skal bli spennede å se resultatet.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by Needforspace »

Går veldig fint på T3 vinduer, de er flate og Biltema sin fungerer helt fint.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Solfilm fra Biltema - erfaringer?

Post by Buss Marius »

Jeg har Biltema film på frontruta i alkoven på Dennis. Der er det litt vanskelig å jobbe når den skal monteres, så monteringen ble ikke helt 100% bra. Men til den prisen har man råd til å gjøre det på nytt. Frontruta er ikke original tonet dobbeltglass, men en lags klar plexiglass. Sist sommer, kom det masse luftbobler i den, men det kan skyldes den ekstreme varmen den står i. Når det er over 30 grader ute og den står i et drivhus, er det nok godt over 40 grader der den står. Den forbedret søvn kvaliteten min betraktelig.
Post Reply