Dato/klokkeslett: 20 Jul 2019, 08:47

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Okt 2016, 16:24 
Avlogget

Registrert: 22 Okt 2016, 14:47
Innlegg: 6
Bosted: Tornes i Romsdal.
Bil: VW LT35 1994 mobilt verksted og gokartfrakter
Telefon: 95257494
Hei alle.

Jeg har gått til innkjøp av en 1994 LT35 med 2.4TD (ACL 95hk).
Bilen er innredet som mobilt verksted og gokart transportør :) Se bilder. Lakket i 2015 med skipsmaling :D Meeeget blank å fin!!

Motoren i bilen er forsåvidt bra men den trekker veldig dårlig og har en litt vanskelig girkasse. Siden jeg gjerne vil bruke bilen i mange år til så vurderer jeg muligheten for å bytte motor. Motoren holder mest sannsynlig en stund til såfremt den ikke blir kjørt for hardt!
Har planer om å kjøre landet rundt neste år på forskjellige gokartløp så det blir sikkert mange km i 2017 :D

Jeg har lest i andre tråder at Volvo D24 passer rett inn i LT`n. Men det ryktes også at man kan bruke 2.5TDI fra caravelle? Hvis dette stemmer så hadde det absolutt vært å foretrekke. Men hvilke motorer/årsmodeller gjelder dette? trenger man annet clutchhus eller adapterplate for å få dette til å passe?

Noen som har link til forum der dette har vært gjort?

Link til google album av bilen https://goo.gl/photos/64aa8d3KrssRPPXt8


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 22 Okt 2016, 22:09 
Avlogget
Forum Admin

Registrert: 31 Okt 2003, 17:22
Innlegg: 15231
Bosted: Nesbyen, Hallingdal
Telefon: 99454090
Volvo fikk vel egentlig denne motoren fra din bil. Volvo D6 het den vel i 240. Regner med det er denne du sikter til. Det står en slik utstillt på Volvomuseet. Med VW logoer og alt. ;)

Det gjorde forsåvidt sitt til at jeg fikk granska motoren relativt godt, og den ser da veldig lik ut ACV fra T4 og LT2 mot gearkassa. 100% sikkerhet kan jeg ikke gi.

Jeg liker godt disse gamle LT'ene, men jeg kunne tenkt meg drivverk fra LT2 med ACV motoren. De andre er Mercedes og de vil jeg ikke ha.

_________________
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2017 TDi Transporter

Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 07:28 
Avlogget

Registrert: 22 Okt 2016, 14:47
Innlegg: 6
Bosted: Tornes i Romsdal.
Bil: VW LT35 1994 mobilt verksted og gokartfrakter
Telefon: 95257494
Der Postmeister skrev:
Volvo fikk vel egentlig denne motoren fra din bil. Volvo D6 het den vel i 240. Regner med det er denne du sikter til. Det står en slik utstillt på Volvomuseet. Med VW logoer og alt. ;)

Det gjorde forsåvidt sitt til at jeg fikk granska motoren relativt godt, og den ser da veldig lik ut ACV fra T4 og LT2 mot gearkassa. 100% sikkerhet kan jeg ikke gi.

Jeg liker godt disse gamle LT'ene, men jeg kunne tenkt meg drivverk fra LT2 med ACV motoren. De andre er Mercedes og de vil jeg ikke ha.


Takk for svar. Ja jeg også liker denne bilen veldig godt, den er ypperlig til vårt bruk og vi håper å få bruke den i mange år framover. Sitter å planlegger langtur i norge til neste år. Så derfor vurderer vi motorbytte.

Gitt et scenario der jeg kjøper en 1996 LT35 med 2.5 102 hk motor, hvor mye modifikasjon snakker vi om for å gjøre et motorbytte? Regner med det ikke er "bolt on" :D
Er det greit å ta ut motorene i disse bilene? Aldri tatt ut en motor der "panseret" er inne i bilen :) . Har sett bilder av folk som tar av hele framakselen med motoren på?

Er det slik å forstå at 2.8 litrene i nyere LT ikke er å foretrekke?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 07:56 
Avlogget
Forum Admin

Registrert: 31 Okt 2003, 17:22
Innlegg: 15231
Bosted: Nesbyen, Hallingdal
Telefon: 99454090
Jeg har aldri skrudd på disse. Kun på LT2 og da kun regreimskift og sammenmontering av front som kunde hadde skrudd i fillebiter... De ga opp underveis, så vi overtok alt i poser og esker...

Jeg vil ikke ha MB av den enkle grunn at jeg vil ikke ha det i en VW. Og ACV er en motor jeg kjenner som god. Dessverre er vel ant gearkassa en MB variant i LT2, men det er en enklere kamel å svelge for et evt skifte av drivlinje.

_________________
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2017 TDi Transporter

Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 13:29 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1917
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Hei og Velkommen. Endelig en med "Vanlig LT" Vi 3 andre som har skrevet om LT her de siste 2 årene har alle Karmann påbygg. Motoren i LT, ble som skrevet også solgt til Volvo, der de ble brukt i 240, 740 og 940. Med opptill 122 hk og 250nm. I din er det 220nm. Du kan selvfølgelig kjøpe en slik og putte inn, men dersom du mener din trekker dårlig, ville jeg heller brukt tiden på å gå over den. På min sugemotor var ikke gasswiren justert riktig. Den ble en del bedre da jeg justerte wiren. Ellers så er det å sjekke at IC ikke er full av dritt, så kjølingen er dårlig, at turbo systemet er tett og at filtre er greie. Det er ikke noe i veien for å skru opp motoren til nærmere det Volvo tok ut.

Rekke 5erne fra VW passer på girkassen. Det gjør forøvrig også Volvo Redblock motorer og dermed passer noen volvo kasser på motorene våre. Jeg har det for meg at en motor fra en T4 vil bli stående for mye oppreist i en LT. De jeg kjenner til, som har satt inn 2,5 TDI har brukt 116hk fra Audi.
https://www.youtube.com/watch?v=s5CRkvxUyt0

Girkassene i disse er engentlig ganske slitesterke, så det beste er å følge med på Finn, der pleier det å komme ut en kasse eller 2 i året. Desuten er etterspørselen lav, så de pleier å ligge ute en stund.

P.S. Trist når folk er så flaue over hjemstedet sitt at de ikke tør å skrive hvor de bor......


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 15:21 
Avlogget

Registrert: 22 Okt 2016, 14:47
Innlegg: 6
Bosted: Tornes i Romsdal.
Bil: VW LT35 1994 mobilt verksted og gokartfrakter
Telefon: 95257494
Hahahaha....... Er ikke flau over hvor jeg bor :lol: Er bosatt i Fræna kommune, nærmere bestemet et lite tettsted som heter Tornes, ca 20 minutt fra Molde )retning Bud) Har oppdatert profilen min nå :D

Kanskje veien å gå er en oppgradering av motoren jeg allerede har, har tross alt bare kjørt 170k så langt? Skal på EU kontroll på onsdag så vi får se hva kontrollørene finner ut om utslippsverdiene!!
Har bestilt nytt luftfilter/oljefilter og drivstoffilter. Skal også sjekke gasswiren så snart jeg kommer hjem. Noe speiselt jeg må ta hensyn til når jeg justerer den? tips eller triks??

Hva gjelder IC, er den lett tilgjengelig slik at det går ann å ta den ut for rengjøring? Bilen har fin arbeidstemperatur på vanlig kjøring men blir lovlig varm i bratte bakker. Kjørte til Frøya i sommer på et løp som gikk der, trodde motorn skulle sprekke på vei ut av tunnellen :shock: Kjørte i andre gir og maks varme på varmeapparatet for å prøve å holde tempen nede.

Har du/dere prøvd med dyserens? tilsetning til drivstoffet? Har hørt forskjellige erfaringer angående slike produkter.

Andre servicepunkt som kan gi meg en friskere motor mottaes med takk.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 16:35 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1917
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Jeg har ikke turbo, så jeg vet ikke helt hvordan den sitter. Min erfaring er at det antakelig er et helvete å få ut. Det er ganske trangt foran der. Dersom du sliter med høy motor temp, kan det kanskje skyldes at det er tett i IC og radiator. Du kan jo prøve å spyle med IC og radiator i. Demonter bare grillen og bruk avfetting først.

Min LT har jo ikke turbo, men dytter på en over 3 tonn klump, som ikke er i nærheten av ordet aerodynamisk. Jeg har overhode ikke problemer med temperaturen. Selv i lange motbakker i Frankrike i sommer, holdt den seg greit. Setter jeg på vareaparatet så kommer den ikke en gang opp i driftstemperatur. Nå er det ikke mer en 75hk som skal kjøles ned, men de jobber til gjengjeld ganske hardt.
Driver du med motorsport så skjønner du nok hvordan wiren skal justeres uten at tomgangen blir økt.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 21:37 
Avlogget

Registrert: 04 Aug 2008, 14:03
Innlegg: 118
Bosted: Agder
Bil: 3xLT
Termostaten ligger nokså lett til, men åpnet faktisk feil lokk første gang jeg skulle bytte. Så dobbletsjekk at man skrur på rett sted :D

_________________
'87 LT 31 D Karmann H2 - passe stor camper
'94 LT 35 TD varebil. Husbyggerbil 2012-2016. Nå: potensiell motordonor
'86 LT 31 D pickup - delebil
ex: '89 T3 112i Club Joker Westfalia m/hevetak
Har diverse franske/italienske kjøretøy på 2 og 4 hjul


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 22:19 
Avlogget

Registrert: 22 Okt 2016, 14:47
Innlegg: 6
Bosted: Tornes i Romsdal.
Bil: VW LT35 1994 mobilt verksted og gokartfrakter
Telefon: 95257494
pigland skrev:
Termostaten ligger nokså lett til, men åpnet faktisk feil lokk første gang jeg skulle bytte. Så dobbletsjekk at man skrur på rett sted :D


Takk takk. Skal se litt mer på motoren når jeg kommer hjem fra sjøen.
Har ikke åpnet "panseret" siden jeg kjøpte den :shock:

Har bestilt det jeg trenger til å utføre service på den :D


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 11:19 
Avlogget

Registrert: 22 Okt 2016, 14:47
Innlegg: 6
Bosted: Tornes i Romsdal.
Bil: VW LT35 1994 mobilt verksted og gokartfrakter
Telefon: 95257494
Hei igjen dere.

Noen som har byttet registerreim selv på LT? Sesongen nærmer seg faretruende og jeg vurderer å bytte registerreim, ledehjul og vannpumpe. (Hører noe rasling på tomgang som jeg ikke liker)

Forøvrig har den også fått en pipelyd som kommer rundt 2200 rpm. Tenkte at dette var pakningen på turboen men lyden forandrer seg ikke med turtallet? Noen som har en ide?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 11:26 
Avlogget

Registrert: 22 Okt 2016, 14:47
Innlegg: 6
Bosted: Tornes i Romsdal.
Bil: VW LT35 1994 mobilt verksted og gokartfrakter
Telefon: 95257494
Har dere erfaring med deler fra skruvat? Ser de er Ganske billige men er usikker på kvalitet. Mekonomen er vel heller ikke noe bedre??


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 27 Feb 2017, 12:24 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1917
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
rtoevik skrev:
Hei igjen dere.

Noen som har byttet registerreim selv på LT? Sesongen nærmer seg faretruende og jeg vurderer å bytte registerreim, ledehjul og vannpumpe. (Hører noe rasling på tomgang som jeg ikke liker)

Jeg håper noe her på forumet gjør dette før jeg må gjøre det selv. Det er jo litt trangt nedi der, men samenliknet med T4 er det jo et hav av plass. Mulig den også er mindre følsom en T4, slik at det bare er å merke av på hjul og gammel reim og så overføre merkene til ny reim og så sette det på plass. Jeg hadde nok byttet viftereim når jeg først var i gang.
Jeg mener jeg leste at ventilene av og til må justeres på disse, så da kan du ta av topp dekselet og sjekke.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 27 Feb 2017, 14:23 
Avlogget

Registrert: 04 Aug 2008, 14:03
Innlegg: 118
Bosted: Agder
Bil: 3xLT
Regreima har jeg byttet selv på 2 LT-er. Disse var riktignok 6-sylindret diesel uten turbo, men mener fremgangsmåten er samme.

Det finnes to måter å gjøre det på. Her er den rette måten, med mothold for å få av vifta:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.ph ... sel_diesel

Har du ikke mothold eller av andre grunner ikke ønsker å ta av vifta med denne hardtsittende bolten, så finnes det heldigvis en enklere metode. Greia er at du må borre/slipe vekk deler av lippa i blokka som er under det nederste reimhjulet. Når nok materiale er vekk, kan man få sneket på ny reim forbi lippa uten å måtte ta av vifta. Har gjort dette to ganger selv på dieselmotor uten turbo.

_________________
'87 LT 31 D Karmann H2 - passe stor camper
'94 LT 35 TD varebil. Husbyggerbil 2012-2016. Nå: potensiell motordonor
'86 LT 31 D pickup - delebil
ex: '89 T3 112i Club Joker Westfalia m/hevetak
Har diverse franske/italienske kjøretøy på 2 og 4 hjul


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 27 Feb 2017, 14:27 
Avlogget

Registrert: 04 Aug 2008, 14:03
Innlegg: 118
Bosted: Agder
Bil: 3xLT
rtoevik skrev:
Forøvrig har den også fått en pipelyd som kommer rundt 2200 rpm.


Har hatt pipelyd fra lagerene i dynamoen. Byttet dynamo og lyden forsvant. Byttet deretter lagrene i dynamoen, så nå har jeg en i reserve.

_________________
'87 LT 31 D Karmann H2 - passe stor camper
'94 LT 35 TD varebil. Husbyggerbil 2012-2016. Nå: potensiell motordonor
'86 LT 31 D pickup - delebil
ex: '89 T3 112i Club Joker Westfalia m/hevetak
Har diverse franske/italienske kjøretøy på 2 og 4 hjul


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Mar 2017, 23:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 18 Nov 2010, 23:40
Innlegg: 1443
Bosted: Voss, Hordaland
Bil: plenty
Telefon: 97419035
Morro med LT! :) såg jo ut som eit fint eksemplar den her

raskling på tomgang er vanlig på ACL motorane. trur da er noko med vifteclutchen. har samme på min. kjem og går så har ikkje fått sett so nøye på da endå
regreimskifte kan ein fint gjøra sjølv ja, vist ein har mindre enn 5tommeltottar. da er i utgangspunktet ikkje nok med kun merker, men alt går i nøden, men best å ha dei rette verktøya for å låsa kam, pumpe og måleur tilslutt for å sjekka timinga på pumpa.

pipelyden du høyrer kan vera eit mystisk signal frå motoren om at eksosanlegget er for langt. eg var uheldig med min og skar av anlegget ca 30cm etter turbo. eg meinar alle rekke 6 turbo dieselmotorar har rett på fri eksos og fult ladetrykk :mrgreen:

_________________
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support