Dato/klokkeslett: 19 Jul 2019, 21:55

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Mar 2018, 09:58 
Avlogget

Registrert: 21 Mai 2013, 07:05
Innlegg: 3082
Bosted: Sola
Bil: T3 coach 1,6td
Telefon: 48355105
Jeg har blitt for godt vandt i verkstedet med bruk av en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasje-verkstedjekk-2-tonn-2000037360/
Men har flyttet og har nå friluftsgarasje med grus som underlag, da er den helt håpløs, tung og vanskelig å flytte på, samt den flytter bilen 40cm til siden om du jekker helt opp og den ikke får trille fritt (og den triller ikke på grus).
Har til nå bare brukt orginaljekk, men begynner å bli lei av å sveive opp og ned, og jeg er vel ikke den eneste som står slik og skrur? Hva slags jekk bruker dere andre med friluftsgarasje? de små biltema når jo knapt opp til kanale på full høyde, og en flaskejekk blir for ustabilt..


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 22 Mar 2018, 11:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Kanskje litt voldsomt til en Coach:

Bilde

Og så må du ha et slikt:

Bilde

Vet ikke hvordan det funker med Coachplanker.


Men husk uansett bukker under bilen før du legger deg under...

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 22 Mar 2018, 17:00 
Avlogget

Registrert: 21 Mai 2013, 07:05
Innlegg: 3082
Bosted: Sola
Bil: T3 coach 1,6td
Telefon: 48355105
Har vurdert en slik faktisk, hvor mye jekker de per "jokk", Og hvor mye kan du jekke opp bilen om gangen før det blir for mye vridning?

Har bukker under uansett ja, tar ingen sjangser på det, har veltet biler av jekken før...


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 22 Mar 2018, 18:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4676
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Lite stabilitet på de jekkene der så de må brukes med forsiktighet, samtidig er de glimrende til å løfte høyt. Du får like mye pr tak som avstanden mellom hullene.
Om du skal løfte begge sider må du nesten ta litt i gangen og gjerne sette bilen på stabel med liggende dekk i stedet for vanlige bukker som blir litt ustabile.

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 01:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Aug 2009, 00:52
Innlegg: 6338
Bosted: Rjukan / Oslo
Telefon: 9-1-6-0-9-7-9-0
Hat got biltema med forlenger

Sent fra min E6553 via Tapatalk

_________________
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 10:06 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1917
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
ducce999s skrev:
Hat got biltema med forlenger

Sent fra min E6553 via Tapatalk

Nei da det blir ikke så mye godt hat med en jekk fra Biltema.
Med en sånn jekk begynner du å løfte bilen når den er nesten helt nede, da flytter ikke jekken seg så mye: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000034315/


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 12:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4676
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Dessverre, den flytter seg akkurat like mye, fysiske lover gjelder for denne også. Jeg har en sånn, men bruker jo den inne i garasjen. Har forsåvidt brukt kjetting til fast punkt ut til siden ved høye løft, funker det også.

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 13:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Aug 2009, 00:52
Innlegg: 6338
Bosted: Rjukan / Oslo
Telefon: 9-1-6-0-9-7-9-0
Buss Marius skrev:
ducce999s skrev:
Hat got biltema med forlenger

Sent fra min E6553 via Tapatalk

Nei da det blir ikke så mye godt hat med en jekk fra Biltema.
Med en sånn jekk begynner du å løfte bilen når den er nesten helt nede, da flytter ikke jekken seg så mye: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000034315/
Autokorrektur er ikke greit :-)

Ikke noe hat mot biltema :-D

Er en slik jekk jeg har og den fungerer godt på mykt underlag og.

Sent fra min E6553 via Tapatalk

_________________
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 14:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Når det gjelder slike garasjejekk er så er det jo egentlig veldig enkel fysikk, evt geometri om du vil. Jo lengre arm desto rettere løfter den. Og jo lenger ned armen står når den begynner å løfte desto rettere blir løftet. Dvs bruk klosser/mellomlegg. Men selvsagt med måte så det ikke blir ustødig av den grunn.

Ellers var det vel noen her som hadde en saksejekk fra en Hummer. En forvokst sak med gear og greier ala de som gamle japsebiler hadde før i tiden...

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 15:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Hummer H1:

Bilde

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 16:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4676
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Har et par stk fra SAAB. De er solide og ja, de løfter rett opp.

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 18:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Overkommelig pris: https://www.ebay.com/itm/HUMMER-H1-HUMV ... ql&vxp=mtr

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 18:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Der var forresten den gamle Hummer-jekk tråden:

viewtopic.php?f=4&t=43548&hilit=humvee

Måtte bare søke på Hmmwv istedet for Hummer :D

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Mar 2018, 23:02 
Avlogget

Registrert: 21 Mai 2013, 07:05
Innlegg: 3082
Bosted: Sola
Bil: T3 coach 1,6td
Telefon: 48355105
OddN skrev:
Der var forresten den gamle Hummer-jekk tråden:

viewtopic.php?f=4&t=43548&hilit=humvee

Måtte bare søke på Hmmwv istedet for Hummer :D
Ser ikke noen store fordeler med den over vanlig T3 jekk egentlig?

Den biltema jekken med forhøyning på ser grei ut, men løfter ikke veldig høyt, og kan ikke brukes på lavere biler. Men kan vere det er ok å ha egen T3 jekk... får se nermere på den en dag..

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Mar 2018, 00:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Renax skrev:
Ser ikke noen store fordeler med den over vanlig T3 jekk egentlig?


En fordel er vel at du kan sette den rett under broarmen og dermed ikke trenger å jekke så mye før hjulet er i lufta.

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Mar 2018, 10:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4676
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Med fare for å være kverulende, det er økningen av vinkelen mellom underside bil og underlaget som fører til at jekken må flytte seg på underlaget, ikke jekkens konstruksjon. Punktet alt dreier rundt er dekkenes kontaktflate på motsatt side.
Forstår at Renax ønsker å løfte høyt opp og da vil jeg anbefale farmer jekken og løfte litt i gangen på hver side. Sette bilen på stabilt underlag, dekk oppå hverandre for eksempel. Ikke vanlige bukker for de vil kunne vippe da de har nesten null i sideveis friksjon. På denne måten er det ikke vanskelig å få bilen bortimot en meter opp i lufta.

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Mar 2018, 12:04 
Avlogget

Registrert: 04 Jan 2011, 14:49
Innlegg: 1917
Bosted: Lommedalen i Bærum
Bil: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Telefon: 92023467
Needforspace skrev:
Med fare for å være kverulende, det er økningen av vinkelen mellom underside bil og underlaget som fører til at jekken må flytte seg på underlaget, ikke jekkens konstruksjon. Punktet alt dreier rundt er dekkenes kontaktflate på motsatt side.
Forstår at Renax ønsker å løfte høyt opp og da vil jeg anbefale farmer jekken og løfte litt i gangen på hver side. Sette bilen på stabilt underlag, dekk oppå hverandre for eksempel. Ikke vanlige bukker for de vil kunne vippe da de har nesten null i sideveis friksjon. På denne måten er det ikke vanskelig å få bilen bortimot en meter opp i lufta.

FEIL!!!
Har man en liten garasjejekk så flytter den seg veldig når den nærmer seg toppen men når den er lavt nede flytter den seg nesten ikke.
Setter jeg min lille garasjejekk under bakre bærebru, så er det bare så vidt den klarer å løfte høyt nok til å få hjulet i lufta, men jekken flytter seg veldig. Det er da lite løft på selve bilen og lite dreiing om "svingpunktet" på dekkene på andre siden. Biltema jekken med forlenger har jeg vel aldri helt til topps, så den flytter seg ikke så mye.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Mar 2018, 12:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4676
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
Ok. Så vi er på capslock og utropstegn nå?
Da satser jeg på at noen andre tar over og forklarer. :wink:

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Mar 2018, 18:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Jeg tenkte også liten garasjejekk med kort arm når jeg så for meg at jekken måtte forskyve seg som op skrev i innledningen. De små biltema jekkene med kanskje 40 cm arm flytter jo kontaktpunktet mellom bil og jekk 40 cm utover fra armen står horisontalt og til den er vertikalt. Veldig mye mer enn bilen med kanskje 160 cm sporvidde flytter seg andre veien med same løft. (Phytagoras... anyone?) Men når det er sagt så vil naturligvis begge deler bidra til at garasjejekken (eller bilen) må flytte på seg...

Dette unngår du jo med originaljekken og med Hiliften bare du tar hensyn til at toppen på jekken kommer nærmere bilsiden etterhvert som du løfter.

Og med saksejekken (den Hummersaken ) så unngår du også det problemet, samt at du unngår å måtte løfte bilen til fjæringen er helt uttrekkt før hjulet forlater bakken ( noe du selvsagt også kan gjøre med garasjejekken under broarmen).

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Mar 2018, 19:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Jun 2005, 13:19
Innlegg: 4676
Bosted: Måløy
Bil: Vw Passat B6 2,0 TDI, T4b 2,5 Tdi T3 Syncro -89
Telefon: 41tonull5391
For ordens skyld, trådstarter forklarer problemet og legger inn link til jekken han ikke lenger er like fornøyd med på grunn av endringen på underlaget fra støpt verksteds gulv til utegrus.
Har noen sjekket linken? Den er til en skikkelig verkstedsjekk, mye større enn pinglejekken med forlenger fra biltema som flere av oss har. Han ønsker forslag til løsning for å kunne løfte høyt, han syns biltema jekken med forlenger løfter for lite.
I den sammenheng har det lite for seg å krangle om de mindre jekkene flytter seg lite eller mye og joda, en liten jekk som løfter opp mot maks flytter seg mer når internvinkelen øker over 45 grader men alle disse jekkene flytter seg om de blir brukt riktig med horisontal underdel og alle hjulene på underlaget, alt annet er bløff.
En originaljekk eller en Y-jekk fra andre Vw modeller fungerer i så måte bedre, saksejekker også, men det blir for lite.
Det han trenger er noe som ikke flytter seg når løftet blir høyt eller som jeg har sagt, løfte litt på hver side.
En eksosjekk eller to hadde kanskje fungert bra?
Farmer jekken er et alternativ, men den er litt ustabil, det er viktig å vite.
Selv bruker jeg en kombinasjon av flere hjelpemiddel. Jeg bruker kjørebukker, har laget store klosser på 40x50cm som er 15cm og 20cm tykke som jeg kan stable oppå hverandre. Stort sett klarer jeg meg med biltemajekken med forlenger, men jeg bruker også farmerjekken i adapter fremme. Bak må jeg sikre til siden med en kjetting fordi det ellers blir for ustabilt.

_________________
Caravelle T4b -02
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
Passat Highline -07 TDI 2.0 140hp

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Mar 2018, 10:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Og jeg tror fremdeles det er Hummer-jekken som er tingen.

Jeg vet at det er vanskelig å se størrelsen på bildet, men glem det du har sett av små Mazda-saksejekker. De er for små. Men dette er STOREBROR. Den løfter 3,2 tonn! Den har planetgir så det ikke blir for tungt å sveive (evt monterer du sveiva på batteridrillen), og den blir en halv meter høy på topp. Litt mindre enn den store Biltemajekken, men mer enn samtlige flaskejekker fra samme merke.

For å gi et visst inntrykk så er plata den står på over 30cm lang. Det er lengre enn en hel japse-jekk av samme konstruksjon. Hadde jeg ikke allerede hatt Hiliften, så hadde jeg nok inverstert i en slik...

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Mar 2018, 16:36 
Avlogget

Registrert: 21 Mai 2013, 07:05
Innlegg: 3082
Bosted: Sola
Bil: T3 coach 1,6td
Telefon: 48355105
Noe av greia er at jeg ikke orker å bruke halve kvelden på å sveive bilen opp og ned, når jeg egentlig vil skru... og saksejekk er noe av det mest traurige som finnes, da er orginaljekken å fåretrekke...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Mar 2018, 19:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 27 Aug 2004, 16:57
Innlegg: 8473
Bosted: Skjønhaug, Indre Østfold
Renax skrev:
Noe av greia er at jeg ikke orker å bruke halve kvelden på å sveive bilen opp og ned, når jeg egentlig vil skru... og saksejekk er noe av det mest traurige som finnes, da er orginaljekken å fåretrekke...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk


Det var jo der sveiv på skrumaskinen kom inn i bildet :wink:

Men ellers vet jeg ikke hva det skulle bli... annet enn denne (løfter rett opp, er rask, og du slipper å sveive):

Bilde

_________________
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 27 Mar 2018, 13:12 
Avlogget

Registrert: 21 Mai 2013, 07:05
Innlegg: 3082
Bosted: Sola
Bil: T3 coach 1,6td
Telefon: 48355105
OddN skrev:
Renax skrev:
Noe av greia er at jeg ikke orker å bruke halve kvelden på å sveive bilen opp og ned, når jeg egentlig vil skru... og saksejekk er noe av det mest traurige som finnes, da er orginaljekken å fåretrekke...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk


Det var jo der sveiv på skrumaskinen kom inn i bildet :wink:

Men ellers vet jeg ikke hva det skulle bli... annet enn denne (løfter rett opp, er rask, og du slipper å sveive):

Bilde
Nei, jeg vet ikke jeg heller, godt mulig løsningen på sikt blir å støpe en god platting å bruke, jeg har jo utdanning til slikt ;-)
Men en av de fra biltema med forhøyet startpunkt kan vere en grei løsning i mellomtiden.

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 28 Mar 2018, 08:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Feb 2005, 00:51
Innlegg: 333
Bosted: Mandal
Bil: t4 Dehler Maxivan GL
Når det gjelder jekk til grusunderlag ville jeg bare brukt en planke under jekken!
Jobben med å sveive overlater du til en batteridrill!

_________________
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support