Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Transporter 1968-1979
Post Reply
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

Jeg hadde en bil innom verksted i dag for å få justert forstilling etter at det har blitt byttet bærekuler og endeledd.
Før jeg leverte inn bilen så var den som en dass å kjøre. Den er veldig følsom for sporete asfalt. I tillegg så føles det som om den vil gå rett frem selv når jeg svinger littegranne på rattet. Jeg må altså vri rattet med litt krefter, og plutselig så begynner bilen å svinge (uten at jeg vrir noe mer på rattet) slik at jeg må styre i mot for å kompensere. Dette medfører noe 'vinglete' kjøring.
Etter at jeg fikk den tilbake, så synes jeg den ikke er så veldig mye bedre. Det virker nesten som om det ikke har blitt gjort noe som helst med den, bare sjekket uten å utbedre.
Kan noen kloke hoder her inne hjelpe meg med å tolke skjemaet? Hva innebærer for eksempel kolonnene "første" og "siste"?

(Bilen er heller ikke en 1980-modell, slik som det står på skjemaet, men en 1977. Årsaken til at det står 1980 er nok at det er hva som står i vognkortet på grunn av at dette er året for første gangs registrering i Europa)

Image
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Silvern
Posts: 62
Joined: 17 Aug 2013, 01:08
Car: 09'T5 4MOT
Phone: 41528656
Location: Gausdal

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by Silvern »

Eneste dem har gjort er å justere spissinga di foran, til mer riktig spissing.
Sjekket dem lufttrykket ? Det skal gjøres før justering.


Sent from my iPad using Tapatalk
*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

Jeg vet ikke om de sjekket lufttrykket, men jeg sjekket det rett etterpå og det var temmelig riktig.
Jeg får stikke innom verkstedet igjen i morgen, og spørre om de kan ha missforstått meg da jeg ba om justering etter at jeg hadde byttet bærekuler og endeledd. Hvis de har trodd at kun endeledd har vært byttet, så ville det jo også kun være nødvendig å justere spissingen.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by Der Postmeister »

Høres,jo ut som om snekka di er slarkete forsåvidt. Kunne vært arti å prøvd den med andre dekk og. Min første T3 var veldig var på dekkkvalitet. Natt og dag og kjøre med rett og slett.

Vingling kan og komme av feil caster. Hvis den er justert etter T3 pga at de la inn feil årgang, blir jo alt og feil. En god mekaniker kan justere mye på erfaring helt uten maskinen annet enn for å vise verdiene. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

Snekka er nok bra den, for bilen var helt fin på styringa før spindler og bærekuler ble byttet. Grunnen til bytte var at bilen tidligere var senket. Jeg fikk byttet tilbake til originale spindler, og da kostet jeg på meg nye bærekuler i samme slengen.

Edit: Nå har jeg snakket med verkstedet igjen, og de tar inn bilen for ny justering. De innrømmet at det hadde blitt en missforståelse og at dermed kun spissingen hadde blitt justert. Da ordner det seg nok da :)
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

Lettere krise:

Bilen står på verksted nå, men de har ikke riktige data for modeller fra før 1980. De har altså kun for T3.
Er det noen som vet hva riktige hjulvinkler skal være på T2b ????
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by Der Postmeister »

Har du 1600 eller 2L? Mulig de er like. Har begge bøker. Send meg en SMS så skal jeg sende deg en MMS med vinklene.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

Takk!
Nå har jeg fått verifisert med verkstedet igjen, og med riktige data så var egentlig bilen innenfor spec. Da er det merkelig at den oppfører seg såpass dårlig på vegen. Jeg får se om jeg kan få prøvd noen andre dekk på den.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

En liten oppdatering:

Et klokt hode her på forumet kunne fortelle meg at ettermarkeds-bærekuler til T1 og T2 ofte er svært trange og må brukes en stund før de normaliserer seg. Dette var nok tilfellet med min bil. Det virker som om det gradvis løsner litt etterhvert nå. På dårlig vei med mye humper er bilen helt eksemplarisk, men på nylagt, og helt slett asfalt var den mildt sagt jævlig, men er nå ganske bra.
Årsaken til trøbbelet er altså tydligvis at det er for mye friksjon i helt nye bærekuler, og dermed klarer ikke bilen å selvoprette etter sving før man har kjørt mange mil på dårlig vei.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by 112wboxer »

Kan umulig være riktig, sjekk med et annet firma om kontroll av hjulstilling
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by HC »

Hjulstillings-skjemaet som er i første post er for feil bil. Det fikk jeg bekreftet. Jeg fikk riktige vinkler fra den lokale VW-forhandleren, og ny justering ble utført. Det var ikke mye avvik i forhold til korrekte vinkler.
Bilen ble kjørt en god del km i sommer, og den ble langsomt bedre. Den er fremdeles ikke perfekt, men det går sakte men sikkert i riktig retning.
Det er altså bærekulene som er for trange, og beveger seg dermed for tregt. Etter å ha fått snakket med en god del folk i miljøet, så viser det seg at dette ikke er et helt ukjent fenomen. Hadde jeg vært klar over dette tidligere ville jeg nok ha gjort en større innsats for å prøve å få tak i originale bærekuler. Om de så koster 1000,- per stykk, så er det verd der fremfor å få en så dårlig forstilling som jeg opplevde.
Nå står bilen i vinteropplag, men til våren får jeg se om jeg bytter bærekuler en gang til -eller om det virker som det går seg til godt nok.
Som sagt, så er bilen helt fin å kjøre så lenge veien er litt dårlig. Der er kun på nylagt asfalt at den nå oppleves litt slitsom.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by Cheron »

Du trenger ikke å bytte ut de nye. Kjør og kos deg, brått er den som ny :-)
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Re: Forstillingskontroll. Bilen er ullen på vegen.

Post by 112wboxer »

Ser at det er liten caster vinkel(3) originalt på disse bilene, desto viktigere er det at det er helt likt på begge sider og gjerne justert max 3.5 eller mer om det er mulig, jo mer caster jo bedre selvoppretting men bilen kan da bli tyngre på rattet(lukeparkering m.m), sjekk og at dekkene foran har jevn dybde i mønsteret i dekkets bredde. Har vært borti mange bærekuler og endeledd og de fleste er virkelig trege, noen har jeg måttet bruke tang på
for å justere i rett posision for montering men aldrig har dette påvirket forstilling og kjøring
Post Reply