Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Transporter 1968-1979
Post Reply
Mjukas
Posts: 6
Joined: 20 May 2018, 12:48
Phone: 95923337

Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Post by Mjukas »

Hei!
Jeg er ganske fersk her på forumet og vurderer å bli med klubben!
Jeg har vært i kontakt med selger og vurderer kjøp av denne bobilen:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121004854

Den ser ut til å være i god stand for alderen og har egentlig det vi er ute etter i en bobil :)
Det er 2,4 liters bensinmotor i den (jeg regner med at det er motoren med motorkode DL og ca 90 hk), hva tenker dere om den? Hvordan er den med tanke på vedlikehold og driftssikkerhet sammenlignet med dieselmotorene? Forbruket er vel litt høyere, men nåværende eier hadde kjørt 60 mil med snittforbruk på en knapp liter per mil, det er jo ikke såå ille.
Jeg synes prisen virker grei, er dere enige?
Vi skal prøve å ordne ny EU-kontroll før kjøp. Er det noe spesielt vi bør sjekke når vi ser på og prøvekjører bilen?

Vi har også vurdert denne: https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.h ... =120225009
Men det meste taler til fordel for den hvite som jeg linket til over, kanskje med unntak av motoren og mangelen på markise.

Hadde vært supert med noen innspill :)
Hilsen en (sannsynligvis) kommende LT31-eier!
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Post by Harald »

En jeg kjenner har VW T4 lav 2,5 bensin med syncro. 115 hk vil jeg tro. Han mener å kunne se tankmåleren synke når han ligger på motorveien. Vil ikke overraske meg om den bruker 50% mer drivstoff enn samme bil med 2,5 TDI 102 hk..

En slik LT som sikkert langt over de nærmere 2 tonn den er oppgitt til, når campinginnredingen skal regnes med, er nok svært lat med 90 hk bensin. For noen år siden hadde jeg en T3 camper med 78 hk bensin. Den var en sinke i trafikken i de fleste motbakker. I den samme bilen satte jeg så inn en 1,6 JX turbodiesel med 69 hk. Den kjørte jeg med ett år uten å innse at turboen ikke virket... jeg hadde aldri kjørt en slik JX før og for meg føltes den "passe" lat etter bensinmotoren. Jeg måtte så bytte dieselpumpe, og da begynte turboen å virke, pluss at jeg justerte innsprøytningstidspunktet på pumpa litt mer aggressivt. Jeg skal si deg det ble liv baki der! Og maken til dreiemoment man hadde med et lite klem på pedalen opp motbakkene, slik at turboen begynte å gi litt... Det ble virkelig en helt annen bil å kjøre!

Da jeg senere skulle ha T4 var jeg aldri i tvil om at det måtte bli den "store" dieselen 2,5 TDI 102 hk. (Det finnes en 151 hk men den er sjelden).
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Mjukas
Posts: 6
Joined: 20 May 2018, 12:48
Phone: 95923337

Re: Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Post by Mjukas »

Dieselmotor hadde nok absolutt vært å foretrekke ja. Å få den til å gå på 1L per mil som forrige eier nevnte kan vel ikke være mulig? Ender nok heller på 1,5L per mil tipper jeg.
Men jeg synes bilen ser bra ut og prisen er grei. Er det ofte det dukker opp T2 i god stand til en ok pris?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Post by Renax »

Linken på finn sier det er Dieselmotor, de klarer du kjøre på literen, om det er bensin er man nok nermere 2...

Sent from my S6 using Tapatalk
Mjukas
Posts: 6
Joined: 20 May 2018, 12:48
Phone: 95923337

Re: Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Post by Mjukas »

Den siste jeg linket til var diesel ja, men den første er bensin.
Er det noen fordeler med bensinmotor kontra diesel?
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Kjøp av LT31 bobil, hva bør undersøkes?

Post by Harald »

Fordelen til bensinmotoren er at den har verken dieselpumpe eller turbo som kan gå i stykker.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply