feil på clutch.. 1.6td

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

pedalen går i bunn uten motstand. Er det hydraulisk clutch eller er det wire, virker som om en kabel har røket.

motoren går og kan kjøres om den står i gir. men får ikke koblet ut clutchen, skjer ikke noe når clutch pedalen trykkes inn.
You create your own universe as you go along.
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by hunter »

hydraulisk

fyll på bremsevæske og pump 100 ganger med clutchpedalen :) men du bør vel finne ut om det er bremsene eller clutchen som lekker...
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Bugman »

Etter at du har funnet og fikset evt. lekkasje, så må du lufte clutchen.

Lufteskruen befinner seg på slavesylinderen, på venstre side av clutch-huset, rett foran den sort boksen i motorommet.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Anders_O
Posts: 48
Joined: 22 Nov 2009, 19:08
Car: T3 1.6 TD
Phone: 98614081
Location: Bergen

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Anders_O »

det er ikke wire, men hydraulikk som kobler ut kløtsjen. Det er nok en lekkasje et sted på veien bak til slavesylinderen på kløtsjhuset. Den ligger på venstre side bak på girkassen. Om du får med deg en kompis til å kike på kløtsjarmen (like under slavesylinderen), så er det fort gjort å se om det er bevegelse når du trykker inn pedalen.

Om ingenting skjer, kan du prøve å lufte på slavesylinderen, men pass på å ha nok bremsevæske i reservoaret forran dasjbordet.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

hei, ok. Så clutchen bruker bremsevæsken.

Det skjer ingenting når clutchen trykkes inn, heller ingen spesiell , motstand.

Er det vanlig luftenippel på slavesylinder, som på ex. bremsene.

Kan jo være lekkasje i bremsesystemet, som har senket bremsevæskenivået, visst det lekker bremsevæske langs ett hjul, er det ikke sikkert selger har fått med seg dette, for de hadde ikke hatt noen lekkasjer.
You create your own universe as you go along.
Anders_O
Posts: 48
Joined: 22 Nov 2009, 19:08
Car: T3 1.6 TD
Phone: 98614081
Location: Bergen

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Anders_O »

Det er vanlig luftenippel på slavesylinderen ja. Akkurat som på bremser.

Så du har altså kommet til reservoaret, og ser at det er lite bremsevæske?
Om det er bremsene som lekker finner du jo fort ut ved å prøve de. Pump bremsepedalen hard, og så trøkker du til alt du har. Om pedalen siger innover, så har du lekkasje på bremsene. Ved luft i bremsesystemet (ofte tilfellet ved lekksjer) vil bremsepedalen "fjære" litt når du har pumpet pedalen hard.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Tur-Bo »

Synkende pedal kan også bety at masterpumpa lekker mellom pakningene innvendig, da vil det ikke lekke ut noe bremsevæske.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

jeg skal hente bilen i morgen. har ikke kjøpt den enda. haddde bare vært greit å kunne kjøre den hjem, i stedefor tauing
You create your own universe as you go along.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

har nå pumpet og luftet i evigheter, hendelen beveger seg ca 5mm nå det tok evigheter å få til. Men er ikke mulig å sette i gir, ca hvor lang tid tar det å lufte for hånd, føler ikke det blir noe særlig mer mottstand på pedalen. Er ikke noe lekkasjer på bremsene hvertfall.
You create your own universe as you go along.
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Livar »

Kan jo være defekt sylinder i en av endene. Skjedde dette plutselig, eller gjelder det en bil som har stått lenge?
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

jeg har nettopp kjøpt bilen. bilen har stått i lengre perioder p.g.a eier var sjømann. han beskriver det som at det plutselig skjedde. tenkte og selv at det kunne være noe med oring inne i mastersylinder, men vet ikke jeg, har klart å lufte den så mye at slavesylinderen beveger seg litt. fr beveget den seg ikke i det hele tatt
You create your own universe as you go along.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Bugman »

Hvis det er intern lekkasje i Master-sylinderen til clutchen, så vil du nok merke dette om du stikker hånda opp bak rattstanga, og letter litt på gummibelgen.. (Om det er bremsevæske der.)

Samme sak bak på slave-sylinderen.

Når du lufter må det selvfølgelig også være slik at det ikke kan komme luft inn i slaven når du letter på foten.
Enten ved at evt medhjelper skrur igjen luftenippelen når du skal lett opp foten, og åpner når du skal trå ned igjen. (vanlig bremselufte-prosedyre.)
Eller ved at du trer på slike enveisventiler, til bruk for slikt.

Må du bytte enten master og/eller slave, så går det å jukse litt mtp. på masteren.
Hvis du løsner nippelen (->1986) eller banjo'n (1987->), drar av tilførselen fra beholderen, så trenger du kun å skru løs selve sylinderen og dra denne ned. Belgen og selve staget lar du bare henge.
Så når du skal montere (enten brukt eller aller helst nytt) så sørger du først for at den beste belgen tres på staget, og så monterer du sammen igjen. Og lufter.
Dette fordi det er vanskelig å demontere dette staget fra clutchpedalen når dashboardet er montert.
Men kjenn etter om det er slakk. Er det det så er det ofte hullet i selve pedalen hvor staget er montert som er slitt større/ovalt. (Kan av og til slites sundt.)

Ved bytte av slaven trenges (god rygg) to dertil egnede 13mm stjerne/fast-nøkler og en 11mm (Er vel egentlig 7mm når jeg tenker meg om!) til nippelen. (En pappskive under i tilfelle man mister en skru e.l er lurt.) Enkelt egentlig, og ganske så selvforklarende.

Lykke til med prosjektet!
Last edited by Bugman on 12 Oct 2010, 19:19, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

skal bestille rep sett for master og slave sylinder.

Men det er 2 og velge mellom..

FAG system.

eller

ATE system uten stempel.

Hva jeg skal ha har jeg ikke peiling på.

Noen her som vet..?
You create your own universe as you go along.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Bugman »

Står som regel sylinderen, Ørjan!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

byttet i dag røret av metall. fra front til bak.

systemet er tett og luftet, men clutchen blir ikke koblett skikkelig ut.. jeg har montert nytt rør i plast. noe større diameter en det orginale betall røret. kan dette være hele feilen. Var stort hull i røret, så det er dette som har satt røret ut av spill
You create your own universe as you go along.
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Livar »

Diameter påvirker ikke funksjonen så lenge det ikke er luft i systemet. Bremsevæsken kan ikke komprimeres, så da er det volum i mastersylinder mot volum i slavesylinder som påvirker funksjonen.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

eg finner ikkje ut av det. det er utrolig slitsomt.

sylinderen bak beveger seg ikke nok ned.
vipper jeg 1cm lenger med skrujer så går den i gir så det skal ikke være noe gale inni med clutchen-
virker som den er luftet helt, men får ikke nok trykk bak.. jeg har byttet metall røret med svart plastrør.
det er ingen synlige lekkasjer.
har byttet pakninger i hovedsylinder.

Clutchen virket før, så rustet det hull i metallrøret.
Så kom jeg tilher jeg er nå.
bilen står på bukk i strusshamn på Askøy visst noen har lyst å svippe innom på søndag.. har sikkert låst meg litt fast slik man ofte gjør når man står der aleine..

noen som har en beskrivelse på hvordan man bytter pakninger i sylinderen bak.. enkleste måte.

kjpte rep sett til foran og bak, så er jo greit å bytte begge da.
You create your own universe as you go along.
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Viljar »

Sikker på at du har fått ut all luft? Få noen til å tråkke på pedalen når du er bak og skrur. Trykk noen ganger på pedalen når nippelen er skrudd inn, åpne mens pedalen holdes inne, og skru igjen før pedalen slippes. Gjenta dette, på samme måte som å lufte bremsene. Slipper du pedalen opp når det er åpent bak vil den suge luft inn igjen...
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Tur-Bo »

På biltema kjøpte jeg en bremselufter, Det er et lokk som jeg skrur på bremsevæske beholderen. på det lokket er det en slange med en dekk ventil hette. Setter slangen på venstre forhjul. Jeg skrur den bare litt på så trykket ikke blir for høyt.
Nå står bremsevæsken under trykk og det er bare å åpne lufteventilen så kommer væsken strømmende. Pass på så ikke beholderen går tom.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

jeg har en liggnende som suger luften ut. jeg har luftet mange ting tidligere,men skjønner ikke hvor feilen er, har vært meg og en annen i 2 dager, uten å få det til, virker som om det kommer inn ny luft ett sted, men det er ingen synlige lekkasjer.

hvor langt skal armen bak bevege seg, er det noen som har en som virker som kan måle?
You create your own universe as you go along.
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Rikskringkastingen »

De bremsevæskesugerne kan lure deg. Når du løsner på luftenippelen kan de av og til suge inn ny luft i gjengene mellom den løse nippelen og sylindren. Men da vil du jo se at det kommer luft hele tida.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

ja har sett det skjer spesielt visst jeg gir fulllguffe på sugeren..

jeg kan lett puffe inn stempelet bak for hånd uten problemer.
virker som det er luft i systemet enda.. har byttet repssett på hovedsylinderen, men visst dette har vært byttet av forrige eier i søken om å rep. clutch vet ikke jeg om de 2 "o-ringene" står rett vei. virker som det kommer ny luft inn i systemet når jeg trykker ned pedalen..

Det nye plastrøret har innvendig diameter på 6mm mens det orginale stålrøret har 4mm..
den gitte mengde i hovedsylinder vil derfor vare færre meter eller hva jeg skal si, men ser ikke for meg at dette skal ha så mye å si..er dette nok, til å ødelegge?
You create your own universe as you go along.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Ørjan »

har sett over alt på nytt...
det er potte tett og helt tomt for luft..

Det må være forskjellen på rørene..

orginal litt under 4mm, montert nå litt mer enn 6mm

det er nesten dobbel størrelse.

det vil si at kraften bakover blir ca. halvert. altså stempelet beveger seg bare halveis..

eller noe i den duren.. så får stikke å kjøpe mindre dim i morgen...
You create your own universe as you go along.
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by Rapidspeed »

Ørjan wrote:har sett over alt på nytt...
det er potte tett og helt tomt for luft..

Det må være forskjellen på rørene..

orginal litt under 4mm, montert nå litt mer enn 6mm

det er nesten dobbel størrelse.

det vil si at kraften bakover blir ca. halvert. altså stempelet beveger seg bare halveis..

eller noe i den duren.. så får stikke å kjøpe mindre dim i morgen...
når jeg ser hva du har skrevet i dette innlegget så lurer jeg på om du har mangel på luft og ikke tenker klart...

bremsevæske komprimeres IKKE....om du så har en halvmeter i diameter på røra dine så har ikke det noe å si.. om du doblerdiameteren vil ikke det si at du har halvparten igjen avtrykket bakover... glem tankegangen med det der... om du er 110% sikker på at alt er tett så se på andre ting.. evt prøv å justere clutchen foran.. det gjøres ved å justere staget fra pedalen og opp i sylinderen/pumpa..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
tkarendal
Posts: 62
Joined: 31 Jul 2010, 19:21
Car: T3 transporter D
Location: arendal

Re: feil på clutch.. 1.6td

Post by tkarendal »

du mister ikke trykket pga dimensjon på røret. har ikke noe og si, men gir det røret du har brukt etter, sier det seg selv at du mister trykket.
men med tittelen du har beskrevet deg med, har du vel bedre greie på dette enn meg :D
uansett- jeg hadde kjøpt ett kobberrør og montert istedefor plast!
Post Reply