Hva er forskjell på syncro og PUCH syncro?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
jostein
-
-
Phone: 90096263

Hva er forskjell på syncro og PUCH syncro?

Post by jostein »

Har nå kjøpt en delebil som det sto PUCH på. Denne har plate foran, slik at det ikke går å ha reserve hjulet foran. Denne bilen har merker etter at hjulet har vært festet på veggen baki bilen. Er det andre store forskjeller?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Hva er forskjell på syncro og PUCH syncro?

Post by narle »

PUCH utviklet og laget 4wd på syncro.Emblemet ble borte på de siste modellene fordi Vw overtok produksjonen.?Skliplate eller reservehjulsholder kom vel litt om hverandre,har jeg inntrykk av.De siste modellene hadde 4wd emblem på framdørene.Det er det jeg husker i farta :?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Hva er forskjell på syncro og PUCH syncro?

Post by Rikskringkastingen »

Alle T3 Syncro (bortsett fra Sørafrikabilene) ble produsert hos Steyr-Daimler-Puch i Steyr / Graz i Østerrike. Selskapet heter vel nå Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG. Denne fabrikken har produsert biler for mange forskjellige bilmerker. Gjerne spesialmodeller i mindre serier. Mercedes Geländewagen / G-klasse produseres der. Og de har satt sammen noen Jeep Grand Cherokee. De har levert sine egne Puch Haflinger og Pinzgauer. Firehjulstrekksystemer har vært en spesialitet. For eksempel til Fiat Panda 4X4 og Landrover Freelander.

11. siffer i chassisnummeret forteller hvilken fabrikk bilen er bygget på. T3 Syncro har bokstaven G, som står for Steyr-Daimler-Puch i Graz. De fleste tohjulstrekkere har bokstaven H, som står for Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover. Unntaket er LLE (Limited Last Edition) i 1992, de ble produsert i Graz etter at produksjonen av T4 hadde startet i Hannover. LLE er en nummerert spesialversjon av Multivan, produsert i 2500 eksemplarer. Jeg er ikke sikker på om det også ble produsert andre tohjulstrekkere enn LLE i Østerrike helt på slutten.

Jeg vet ikke om noen råkarosserier til Syncro ble produsert i Hannover først, og så fraktet til Østerrike for ombygging til firehjulstrekk. Men de har uansett Graz som produksjonssted ifølge chassisnummeret. På http://www.lle-kartei.de ligger det noen bilder som skal være fra LLE-produksjonen. På plansjen på det ene bildet står det "Rohbau", altså "råbygg". Og "Produktion Allradtransporter", som kan oversettes med "Produksjon firehjulstrekktransporter". Bildene ser ut til å være datert 23/10-'92. Da var nok T3-produksjonen avsluttet i Hannover for lenge siden, og det var nok helt på tampen av Syncro/LLE-produksjonen i Østerrike. Jeg tror ikke det kom noen '93-modeller av T3 Syncro.

Image

Jeg tror Puch-emblemet forsvant rundt '88. Reservehjulsholder under fronten, eller skliplate og evt. innvendig reservehjulsholder, var avhengig av hvilket utstyr bilen var bestilt med fra fabrikken.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply