Montering av Oljetemp og tryk sensorer DJ Motor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg har skal monter oljetrykk måler og olje temp sensor. Planen var å montere adapter fra Biltema mellom oljefilter og blokk, men så trenger jeg etter hvert et nytt eksos anlegg og da er det fra http://www.vwspeedshop.com/ mest aktuelt. Problemet er at det krever Polofilter eller at det legges inn en liten bøy for å kunne bruke original filter. Hvor skal da disse sensorene monteres? Hvis det ikke er plass til en slik adapter?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: Montering av Oljetemp og tryk sensorer DJ Motor

Post by Bugman »

Jeg ville sett på om det gikk an å omarbeide eksosanlegget slik at du allikevel kan montere en slik adapter mellom filter og kjøler...

Eller eventuelt få tak i en slik adapter for ekstern oljekjøler, med uttak for givere.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Buss Marius wrote:Jeg har skal monter oljetrykk måler og olje temp sensor. Planen var å montere adapter fra Biltema mellom oljefilter og blokk, men så trenger jeg etter hvert et nytt eksos anlegg og da er det fra http://www.vwspeedshop.com/ mest aktuelt. Problemet er at det krever Polofilter eller at det legges inn en liten bøy for å kunne bruke original filter. Hvor skal da disse sensorene monteres? Hvis det ikke er plass til en slik adapter?
Dette må du finne ut av så kan vi andre slippe å tenke så mye- :D
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Huser'n har gjort dette på sin og han har brukt den sensoren fra Biltema.

Se litt nedover her.....

viewtopic.php?f=55&t=23554&start=250
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg har også en sånn olje temp måler som jeg lurer på hvordan skal monteres, fint med litt tips.
Bor i Oslo
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

oljetrykk på dj kan du ta ut fra samme sted som lavtrykksoljebryteren med en T-kobling eller helt sonika bare kutte ut lavtrykket.

På JX kan du bruke høytrykksuttaket på oljefilterholderen.

Temp sensor er det verre med uten å gå via adapter
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg har monter oljekjøler med adapter plate/filterholder, på den har jeg to ledige plugger hvor jeg skal sette tempføleren. Men strøm og ledninger og sånt vet jeg ikke hva jeg gjør med.
Bor i Oslo
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg blir ikke så mye klokere av dette. Skal jeg kjøpe anlegget fra VWSpeedshop til 435£ + frakt, eller anlegget til 545£ + frakt fra JustKampers der det så vidt jeg antar det ikke er problemer med dette. Er det forøvrig noen som har erfaring med JustKamper sitt anlegg?
Vis det er både en giver for oljetrykk ved høyt turtal og en ved lavt, kan man da montere på tempmåler på den ene og trykkmåler på den andre, ved hjelp av et T-stykke?
Hvor langt er dette Polofilteret i forhold til T3 filteret? Adapteren er nesten 3cm, vil det være plass til adapter og polofilter montro?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

trur ikke du får brukt adapter med polo filter med VWspeedshop sitt anlegg.
Oljetemp må du måle på et sted der du har høy gjennomstrømming og relevant temp på oljen, det får du ikke med en t-kobling.

Du kan derimot måle trykk ved å bruke en t-kobling.

Enkleste veien å gå er adapterplate og anlegg fra justkampers eller gå for et hel originalt anlegg.

Hva gjelder el kobling, så må en trekke kabel fra føler frem til instrumentet, skal vel være 2 kabler hvis jeg husker rett for oljetrykk, temp er vel kun en kabel. Det beste bruker være at alle jordkabler til instrumentet sammenkobles og har felles jordpunkt.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Post by Husern »

MA wrote:Jeg har monter oljekjøler med adapter plate/filterholder, på den har jeg to ledige plugger hvor jeg skal sette tempføleren. Men strøm og ledninger og sånt vet jeg ikke hva jeg gjør med.
Det er egentlig ganske enkelt..

Instrumentet ("klokka") som du skal feste en eller annen plass foran i dashbordet trenger du strøm til. Det er ikke all verden av strøm som går til det, så der kan du kople deg innpå strøm, fra tenningen. Da slipper du at noe står og tapper strøm når bilen ikke går.. Fra "Klokka" Skal det da gå en ledning bak til oljetemp føleren på motoren.. Det var sånn jeg har gjort.. Jeg har brukt Biltema sine produkter. Du for sikkert noe som kanskje er enda mer nøyaktig, men det holder nå for meg..

Skal du kople opp oljetrykksmåler, så gjør du akkurat det samme med den..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Husern wrote:Hadde oppstart fra vinterdvalen i dag.. Bilen startet på første, men det var et par løftere som ikke var helt med til og begynne med.. Men når motoren ble god og varm, ble det helt stilt :D :D

Fikk koplet opp kontakten til tilhengerfestet, så nå kan jeg ta med båten på tur til sommer`n..

Fikk omsider montert oljetrykk og oljetemp givere også.. Så da ble det straks liv i instrumentene i dashbordet også :D

Image

Image

Nå gjenstår det bare og få montert inn vinduene, Bestille og montere servoslanger, og få bilen på eu kontroll, så skulle alt være klart for sesongen igjen :D
Tittet på denne trykkmåleren. Står den litt utsatt til? Er det mulig å trekke en slange/rør opp og plassere den litt mindre utsatt? :shock:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Det er litt trangt rundt der, men på Syncro går den akkurat klar av skliplata, og er sånn sett greit beskyttet. Men jeg er enig i at det ikke er en ideell plassering.

Det beste hadde kanskje vært en giver av denne sorten: http://www.aemelectronics.com/100-psig- ... or-kit-656 men da er det ikke hva som helst av klokker som passer til den.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Husern
-
-

Post by Husern »

bjørn53 wrote:
Husern wrote:Hadde oppstart fra vinterdvalen i dag.. Bilen startet på første, men det var et par løftere som ikke var helt med til og begynne med.. Men når motoren ble god og varm, ble det helt stilt :D :D

Fikk koplet opp kontakten til tilhengerfestet, så nå kan jeg ta med båten på tur til sommer`n..

Fikk omsider montert oljetrykk og oljetemp givere også.. Så da ble det straks liv i instrumentene i dashbordet også :D

Image

Image

Nå gjenstår det bare og få montert inn vinduene, Bestille og montere servoslanger, og få bilen på eu kontroll, så skulle alt være klart for sesongen igjen :D
Tittet på denne trykkmåleren. Står den litt utsatt til? Er det mulig å trekke en slange/rør opp og plassere den litt mindre utsatt? :shock:
Det ser nok verre ut en det det er.. Tror det er mye annet som blir slått i stykker først, før oljetrykksmåleren går..
Bunnpanna sitter lavere.
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
lochraceness
-
-
Phone: 45453058

Post by lochraceness »

Er det noen som vet om det finnes olje temperaturmaalere som bygger lite og som kan brukes som olje bunn/tappe plugg?

Er det en god ide aa plassere tempmaaleren i umiddelbar naerhet av tappe pluggen for olje forutsatt at den bygger lite?

Maa jo i saa fall av med ledningen ved oljebytte men det kan man leve med...

Mvh lochraceness
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Dårlig ide, du er interessert i temperaturen på olja som leveres til lagrene, nede i bånnpanna ligger den langt etter i tid, og vil først fortelle at temperaturen stikker avgårde lenge etter at problemet har oppstått.

En mulig løsning (men koster litt) er å ta bort den originale oljekjøleren og erstatte den med en luftkjølt. Da bygger det mindre, og du kan sette føleren rett i oljestrømmen inn på filteret ved at den monteres i termostat-sandwichen.
Joachim

lochraceness
-
-
Phone: 45453058

Post by lochraceness »

Takk for bra svar, det var noe slikt jeg tenkte men var ikke sikker.

Mvh lochraceness
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

subwoofer wrote:Dårlig ide, du er interessert i temperaturen på olja som leveres til lagrene, nede i bånnpanna ligger den langt etter i tid, og vil først fortelle at temperaturen stikker avgårde lenge etter at problemet har oppstått.

En mulig løsning (men koster litt) er å ta bort den originale oljekjøleren og erstatte den med en luftkjølt. Da bygger det mindre, og du kan sette føleren rett i oljestrømmen inn på filteret ved at den monteres i termostat-sandwichen.
Tror ikke du at olja i bunnpanna har høyre eller like høy temp som den du kan måle før oljekjøleren har kjølt den litt ned?? Tipper den er høyre. :)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Mange variable her, men giveren må nødvendigvis stå i gods som samtidig er en stor kjøleflate. Her er det tidskonstanter og temperaturgradienter ute og går.
Joachim

bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

subwoofer wrote:Mange variable her, men giveren må nødvendigvis stå i gods som samtidig er en stor kjøleflate. Her er det tidskonstanter og temperaturgradienter ute og går.
Dersom du ser bort fra kjølinga fra godset i bunnpanna og oljekjøleren så ser det ut for meg at temperaturen i bunnpanna vil stige raskere enn oljetemperaturen i eks Huseren sitt oljefilteradapter.

Dersom oljekjøleren fungerer vil forskjellen bli større.

Tror det skulle gå greit å sette inn en tempsonde i bunnpanna. Tror jeg.. :)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Helt sikkert bedre enn ikkeno'! Det kan jo også hende jeg tar fullstendig feil, og at det er i bunnpanna man egentlig skal måle. Viskositetsendringen pga. temperaturen ser man jo allerede i form av oljetrykket, men som du sier har jo olja høyest temperatur i det den returnerer til bunnpanna. Hvis temperaturen blir for høy et sted i kretsløpet vil den jo brytes ned.

Her motsier jeg visst det jeg sa i stad ganske kraftig. Kanskje man skulle måle begge steder... :mrgreen: :lol:
Joachim

bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

subwoofer wrote:Helt sikkert bedre enn ikkeno'! Det kan jo også hende jeg tar fullstendig feil, og at det er i bunnpanna man egentlig skal måle. Viskositetsendringen pga. temperaturen ser man jo allerede i form av oljetrykket, men som du sier har jo olja høyest temperatur i det den returnerer til bunnpanna. Hvis temperaturen blir for høy et sted i kretsløpet vil den jo brytes ned.

Her motsier jeg visst det jeg sa i stad ganske kraftig. Kanskje man skulle måle begge steder... :mrgreen: :lol:
Problemet er at man skal måle temperatur og oljetrykk. Adaptert som Husern har satt på motoren sin er en bra løsning. Det har også jeg satt på min jx...... veldig enkelt. :D
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Og jeg har samme på DJen min, flyttet fra AAZen i Rødtopp. Enklere blir det ikke, men det er ikke fritt for at det bygger litt på et sted det ikke egentlig er plass til å bygge så mye.
Joachim

Husern
-
-

Post by Husern »

subwoofer wrote:Og jeg har samme på DJen min, flyttet fra AAZen i Rødtopp. Enklere blir det ikke, men det er ikke fritt for at det bygger litt på et sted det ikke egentlig er plass til å bygge så mye.

Jeg ser egentlig ikke helt problemet, ang hvor mye det bygger.. Det er jo plass til det,. Ikke mener jeg at det sitter spesielt utsatt til heller..
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Hele diskusjonen startet fordi han har tenkt å sette på et eksosanlegg fra VWSpeedshop, og på det går to av grenrøra rett forbi filteret. Uten noe ekstra greier må du da ha et kortere filter for å kunne skifte det uten å plukke ned eksosen.

På Syncro er det litt trangt pga skliplata, men jeg fikk det da på.
Joachim

Post Reply