1,9 dieselmotor i T3 - hva passer?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
erjo
-
-
Phone: 95134175

1,9 dieselmotor i T3 - hva passer?

Post by erjo »

Hva slags dieselmotor på 1,9 liter (Audi?/Passat? Årgang? Motorkode?) passer det best å dytte inn i hekken på en T3 som alternativ til en JX 1,6 TD?

Dette har sikkert vært snakka om her på forumet før, men har egentlig aldri giddet å følge med....

Jeg bare lurer litt her......
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Re: 1,9 dieselmotor i T3 - hva passer?

Post by martins.macs »

erjo wrote:Hva slags dieselmotor på 1,9 liter (Audi?/Passat? Årgang? Motorkode?) passer det best å dytte inn i hekken på en T3 som alternativ til en JX 1,6 TD?
Best? Etter min mening:
- 1.9TDI
- motorkode AFN (110hk). Kan enkelt oppgraderes til 130hp eller 150hp. Denne motoren har også VNT turbo noe som gir litt større lekerom for diesel-ponnier.
- årgang fra ca.1996 til 99,
- fra biler som har motoren på tvers (Passat, Golf, Sharan, Seat, Galaxy). Da passer motoren på originale T3 motorfester (må bruke eksosmanifold fra 1.9TD aaz + adapter til turbo).

Ellers så kan jo man dytte inn 1.9TDI med kode 1Z (90hk). Samme jobb som med AFN (110hk) så jeg ser ikke noe vits med 1Z.
Eller 1.9TD med kode AAZ (ca.85hk). Enklere å montere men liten forskjell fra 1.6jx. Da er det best å fikse den samme gamle 1.6TD motoren.

:)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Post by LARSER´N »

har bare gode ord og erfaringer med aaz maskinen jeg..anbefales..er enkel konvertering også.
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

martins.macs wrote:
erjo wrote:Hva slags dieselmotor på 1,9 liter (Audi?/Passat? Årgang? Motorkode?) passer det best å dytte inn i hekken på en T3 som alternativ til en JX 1,6 TD?
Best? Etter min mening:
- 1.9TDI
- motorkode AFN (110hk). Kan enkelt oppgraderes til 130hp eller 150hp. Denne motoren har også VNT turbo noe som gir litt større lekerom for diesel-ponnier.
- fra biler som har motoren på tvers (Passat, Golf, Sharan, Seat, Galaxy). Da passer motoren på originale T3 motorfester (må bruke eksosmanifold fra 1.9TD aaz + adapter til turbo).

Ellers så kan jo man dytte inn 1.9TDI med kode 1Z (90hk). Samme jobb som med AFN (110hk) så jeg ser ikke noe vits med 1Z.
Eller 1.9TD med kode AAZ (ca.85hk). Enklere å montere men liten forskjell fra 1.6jx. Da er det best å fikse den samme gamle 1.6TD motoren.

AAZ har ikke så mye mer hester,men momentet er noe helt annet.Derforer den fin å bruke i T3,og fordi man slipper alt det elektriske styret.Prøv å få hjelp på et verksted når du kommer 1,9tdi T3 som har gått i nødmodus ,da får du nok høre at disse bilene ikke er bygd og vi kan desverrre ikke hjelpe.Ser det har vært flere utlendinger på tur her i Norge med T3 Tdi som ikke har fått hjelp når de står der i nødmodus.Da har de spurt etter hjelp her på forumet,blant annet.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Allan
-
-
Phone: 45811684

Post by Allan »

narle wrote:
martins.macs wrote:
Best? Etter min mening:
- 1.9TDI

AAZ har ikke så mye mer hester,men momentet er noe helt annet.Derforer den fin å bruke i T3,og fordi man slipper alt det elektriske styret.Prøv å få hjelp på et verksted når du kommer 1,9tdi T3 som har gått i nødmodus ,da får du nok høre at disse bilene ikke er bygd og vi kan desverrre ikke hjelpe.Ser det har vært flere utlendinger på tur her i Norge med T3 Tdi som ikke har fått hjelp når de står der i nødmodus.Da har de spurt etter hjelp her på forumet,blant annet.

VAG COM er blitt så bilig at det er verdt å investere i en, hvis man først har tdi.
Da er det ganske enkelt å finne feilen selv.
Jeg kjøpte VAG COM for 1500.- for å ikke stresse med verksteder.
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

narle wrote:
martins.macs wrote:
Best? Etter min mening:
- 1.9TDI

Ja, AAZ har mye bedre momentet men når den kommer opp i høyere turtall så mister motoren pusten. Greit å kjøre i byen men på motorvei blir det bare stress.

Jeg kjørte med AAZ i nesten 4 år men til slutt gikk jeg over til TDI og forskjellen er enorm. Det kan ikke sammenlignes. Klart at TDI installasjon er litt mer krevende men det er verdt det. Også er TDI motorene mye mer pålitelig enn JX eller AAZ.

Og når det gjelder det elektriske så kan systemet forenkles ganske mye og hvis man har i tillegg VAG-COM som Allan skrev om, så skulle det ikke være så veldig problematisk. Sånn sett så er jo en WBX-motor 10 ganger mer komplisert og jeg tviler på om det er så mange verksted igjen som fikser disse motorene.

Med den VAC-COM får du en veldig god oversikt på hva som skjer med motoren.

Image
http://www.ross-tech.com/vag-com/tour/logging.html

Så hvis spørsmålet er "Hva er best?" så synes jeg at TDI er best. Ikke billigst, ikke enklest men allikevel best.
Martins
narle
-
-

Post by narle »

Det er nok ikke så mange som kan med å bruke VAGCOM og andre finesser, som er her på forumet.TDI har vel også et problem med å bli varme nok,særlig om vinteren.TDi er bedre,men vanskeligere å installere og reparere elektrisk,spesielt etter veien.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

narle wrote:Det er nok ikke så mange som kan med å bruke VAGCOM og andre finesser, som er her på forumet.TDI har vel også et problem med å bli varme nok,særlig om vinteren.TDi er bedre,men vanskeligere å installere og reparere elektrisk,spesielt etter veien.
Derfor blir det vel desto viktigere å ha dokumentasjon på nøyaktig hvilken bil motoren og dennes styresystem kommer fra. (Reg. nr./chassisnummer).

Og plassere kontakten lett tilgjengelig....

Men det er vel kanskje noen verksteder der ute som bare er plent uvillige når det kommer til slike ting.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
klystèr
-
-

Post by klystèr »

hvor står motorkode på f.eks AFN?
Jørn Tangen
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

klystèr wrote:hvor står motorkode på f.eks AFN?
Det kan være flere steder (klistrelapp o.l.) men på motorblokka så står nummeret her:

Image
Martins
klystèr
-
-

Post by klystèr »

takker!
Jørn Tangen
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

Tdi er tingen.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
klystèr
-
-

Post by klystèr »

det er det jeg håper på.
Jørn Tangen
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Roar: dokumentasjon står jo som regel på alle komponenter som er viktig. Det er ingen bekymring. Tdi er tingen. Men det å koble driten som er problemet hvis dere er som meg. Skjønner ikke en dritt av strøm.

Vagcom er ikke inviklet Jarle. Kun et dataprogram. Finnes også bruksanvisninger på det. FInnes også andre programmer som man kan bruke, mener et heter multicom.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
narle
-
-

Post by narle »

Jeg bruker Vagcom hver dag,så med meg går det greit.Verre for de som ikke kan med data.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

He he. Legg inn et bilde har da Jarle?

Vagcom er ikke så ille. Har vært borti verre.

HA HA
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Bugman wrote:
narle wrote:Det er nok ikke så mange som kan med å bruke VAGCOM og andre finesser, som er her på forumet.TDI har vel også et problem med å bli varme nok,særlig om vinteren.TDi er bedre,men vanskeligere å installere og reparere elektrisk,spesielt etter veien.
Derfor blir det vel desto viktigere å ha dokumentasjon på nøyaktig hvilken bil motoren og dennes styresystem kommer fra. (Reg. nr./chassisnummer).

Og plassere kontakten lett tilgjengelig....

Men det er vel kanskje noen verksteder der ute som bare er plent uvillige når det kommer til slike ting.
jakob wrote:Roar: dokumentasjon står jo som regel på alle komponenter som er viktig. Det er ingen bekymring. Tdi er tingen. Men det å koble driten som er problemet hvis dere er som meg. Skjønner ikke en dritt av strøm.

Vagcom er ikke inviklet Jarle. Kun et dataprogram. Finnes også bruksanvisninger på det. FInnes også andre programmer som man kan bruke, mener et heter multicom.
Mitt poeng var ikke myntet på det å montere TDI og bruke VAGCOM selv, Ray.

Men heller på de av verkstedene som har en liten tendens til å bli "småvanskelig" når det gjelder andre motorer en originale.
TDk...er jo i prinsipp samme motoren -så der er det nok greit!

Men har man TDI, og samtidig har skrevet ned på et ark så godt som mulig hvor motoren (inkludert styring etc.) kom fra -ja da skal det ikke kunne oppstå problemer (med "vondt i viljen")!!

I tillegg er jo en god del vanlige saker, som filtre, glødeplugger osv. lettere tilgjengelig -når delelagerekspeditøren lett kan punche ch.nr på den bilen motoren kom ifra...
Og samme når de vet nøyaktig hvilken motor det er snakk om for reparasjon(er).

Og for en evt. ny eier -uten den store kompetansen til å gjøre så mye selv, er jo slikt gull verdt!

Litt på siden (men allikevel innenfor) Lokale representanter for VW sa at en T3 med Subaru-motor, det har de ikke noe kjennskap til/papirer på -så der vil de nødig feilsøke motor på en slik bil.
Og Subaru-forhandler, kjenner ikke til VW T3 -samme argumentasjon.
Moro-klumper? Tja, si det?!

De kan selvfølgelig, men dette har ofte med den generelle forventning til merkeforhandler å gjøre. Og dermed er de strenge på slike ting som ikke er helt innenfor, slik at de ikke settes til ansvar for noe de ikke kan stå inne for.

Men er i utgangspkt. enig med deg! Ting bør ikke være vanskeligere enn nødvendig! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Post by Alf Torp »

Nå kan jeg bare snakke fra egen erfaring, men jeg tror det viktigste er at du velger en motor som passer ditt ferdighetsnivå og lommebok.

TDI passer best for deg om du er komfortabel med å finne ut av ledninger og koblinger etc. og bruke pc til justeringer.
TDK (f. eks AAZ motoren) passer best for deg om du er mekanisk kyndig men ikke spesielt bevandret innen elektronikk.

Jeg har funnet ut at jeg i utgangspunktet ikke er interessert i å gjøre meg avhengig av hverken pc eller elektronikk i første omgang. Jeg har også lyst til å beholde drivverket mitt lengst mulig (TDI'ene leverer nok dreiemoment til å overbelaste girkassene) så jeg valgte å bygge AAZ.

Dersom du velger AAZ-motoren er det egentlig ganske greit, men også her har du to valg med tanke på konfigurasjon:
- kjøre med original T3 eksos, turbo og innsug
- kjøre med AAZ eksos, turbo og innsug.

Velger du å bruke T3-delene har du egenting en grei liten smørbrødliste med deler å flytte over fra T3-motoren:
- oljepumpe
- bunnpanne
- innsug
- eksos/turbo
- oljeretur fra turbo til bunnpanne
- vannpumpe
- motorfester
- avblendingslokket for veivhusventilasjon (ligger like over og til venstre for oljefilteret.)
- Svinghjul og clutch
og ut fra eget forgodtbefinnende:
- dynamo
- dieselpumpe (mange hevder denne gir mere futt...)
Du må også ha en M18x1.5 blendeskrue for å tette igjen oljereturen for AAZ-turboen på blokka.

Dersom du velger å bruke AAZ innsug, eksos og turbo blir listen med deler å flytte over litt mindre:

- oljepumpe
- bunnpanne
- vannpumpe
- motorfester
- Svinghjul og clutch
og ut fra eget forgodtbefinnende:
- dynamo
- dieselpumpe

Så sier noen at du ikke skal bruke oljereturen fra turboen på AAZ-motoren uansett, men legge den ned i bunnpanna slik som på JX for å få nok fall til at oljen drenerer.
Da må du isåfall uansett ha blendeskruen jeg nevnte ovenfor, og lage en egen løsning for oljereturen, evt. om det finnes noe ferdig å få kjøpt.

I tillegg må du gjøre følgende tilpasninger:
- rotere kompressorhuset på turboen litt for å få wastegate-staget til å gå klar av motorfestet
- bygge eksosrør fra turbo til potte
- bygge innsugsrør fra luftfilter til turbo
- gjerne lage et varmeskjold for eksosdelen av turboen da den kommer nær rammevangen og ledningsnett

Dersom du velger å benytte AAZ-pumpa
- bygge innfesting til gasswire
- tilpasse innfestingspunktet for wiren på gassarmen på pumpa

Dersom jeg hadde jobbet effektivt ville trolig hele jobben med AAZ-konverteringen vært gjort på et par dager.

UANSETT hvilken løsning du velger må du regne med å bruke hodet og tenke gjennom ting du må løse selv.

Det er ikke så lett som mange hevder, men heller ikke så vanskelig som andre hevder. Dette gjelder sikkert også for TDI' en, så det viktigste er å være realist med tanke på hvor ens eget "mekke-nivå" er :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
narle
-
-

Post by narle »

jakob wrote:He he. Legg inn et bilde har da Jarle?

Vagcom er ikke så ille. Har vært borti verre.

HA HA
Mobbing på forumet er en uting!Fy deg.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

For min del er ikke jeg noe stor elektriker...men holde på med Tdi. Men det ser jeg på som en personlig utfordring som jeg SKAL får til, og samtidig koser meg masse og lærer mye underveis. :-D Til syvende og sist blir det for useriøst å snakke om hva som er 'best' løsning..fordi som allerede sagt blir dette annerledes for hver enkelt. Jeg er heller ikke Sau...og like utfordringer. Ska man har en 'quick fix' er det mange andre løsninger en denne JEG har valgt. Det er bare å orienterer seg på det praktiske på forhånd og være kar nok til å ta egen avgørelser utifra ens egen behov og ferdigheter...! Jeg kan sannelig ikke si jeg NOEN GANG har måtte sett en bil på verksted...dette har vært unødvendig...men dette er også noe hver enkelte ville måtte finne ut av.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Post Reply