Motorolje i T3-motorer
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Motorolje i T3-motorer
Hva bruker du Jørn?
En jeg kjenner, som også er innenfor VW-systemet sier også at jeg bare skal kjøre helsyntetisk olje.
Tror de sa at de benyttet 5W-30, eller 5W-40 fra Castrol!
(Dem bruker WB i bilcross-boblene, og motorene er stort sett plukket rett fra diverse T3, går med et j..la bensintrykk og full gass.) Og motorene virker fint med denne olja!
Så når jeg sa at jeg tenkte bruke 10W4-40 Mineral, ble jeg spurt om jeg var morsom?!
En jeg kjenner, som også er innenfor VW-systemet sier også at jeg bare skal kjøre helsyntetisk olje.
Tror de sa at de benyttet 5W-30, eller 5W-40 fra Castrol!
(Dem bruker WB i bilcross-boblene, og motorene er stort sett plukket rett fra diverse T3, går med et j..la bensintrykk og full gass.) Og motorene virker fint med denne olja!
Så når jeg sa at jeg tenkte bruke 10W4-40 Mineral, ble jeg spurt om jeg var morsom?!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Re: Motorolje i T3-motorer
har brukt mye forskjellig bl.a biltema 5w50, gulf racing 10w60 og sist sesong kjørte jeg på tilbuds olje fra total classic 10w40
med banekjøring og turbo uten problemer
men kjører tørrsump da og 10 liter olje
med banekjøring og turbo uten problemer
men kjører tørrsump da og 10 liter olje
Jørn Tangen
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Motorolje i T3-motorer
Takker! Da vet vi hva vi bør holde oss til!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Re: Motorolje i T3-motorer
Bilcross motorer har vel ofte et vanvittig oljetrykk? og kjøres skjelden 100k km mellom overhalinger...
Instruksjonsboka sier 5w30 kun i spesielle tilfeller, og siden de gamle motorene ikke har blitt mer moderne, og merkingen på olja enda betyr det samme, så forstår jeg ikke hvorfor dette ikke skal stemme lengre.
Men når det er sagt, så har jeg blitt litt mer opplyst om dette nå, og vil kjøpe 5w40 i neste runde, slik jeg har forstått så er det bedre i _alle_ tilfeller enn 10/15w40'en jeg har brukt før? spesielt bedre i kaldstart?
Instruksjonsboka sier 5w30 kun i spesielle tilfeller, og siden de gamle motorene ikke har blitt mer moderne, og merkingen på olja enda betyr det samme, så forstår jeg ikke hvorfor dette ikke skal stemme lengre.
Men når det er sagt, så har jeg blitt litt mer opplyst om dette nå, og vil kjøpe 5w40 i neste runde, slik jeg har forstått så er det bedre i _alle_ tilfeller enn 10/15w40'en jeg har brukt før? spesielt bedre i kaldstart?
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Motorolje i T3-motorer
Renax wrote:Bilcross motorer har vel ofte et vanvittig oljetrykk? og kjøres skjelden 100k km mellom overhalinger...
Instruksjonsboka sier 5w30 kun i spesielle tilfeller, og siden de gamle motorene ikke har blitt mer moderne, og merkingen på olja enda betyr det samme, så forstår jeg ikke hvorfor dette ikke skal stemme lengre.
Men når det er sagt, så har jeg blitt litt mer opplyst om dette nå, og vil kjøpe 5w40 i neste runde, slik jeg har forstått så er det bedre i _alle_ tilfeller enn 10/15w40'en jeg har brukt før? spesielt bedre i kaldstart?
Trur egentlig ikke dem "river dem" en gang etter at de er bygd, Renax!
Joda, det derfor de ser etter urundhet i blokk-halvene...For å ikke bruke penger unødvendig.
Normalt oljetrykk, men dem bruker å "skremme" andre med sitt filurium-instrument ..som er et manometer for å måle bensintrykk 2,5-3 bar trur jeg. Bruker bensintrykkregulator fra type 4 (11E)
Ikke noe turtallsperre og fjerner tomgangsstyringa, bruker Opel 2,0 115 Spjeldhus. Fordeler fra 1,9 WB. Og mye mulig anna kam og solide løftere. Og muligens råder fra boblemotor...
Og får dermed 112+ hestekrefter.
Egentlig ganske ren motorlyd, bortsett fra den skarpe lyden. Går vel oppimot 6-7x12 heat i sesongen.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Motorolje i T3-motorer
Ok. Har noe Biltema syntetisk 5W50 innkjøpt til en annen bil, men er det greit nok da å velge den på min AAZ som er bittelitt oppskremt?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Motorolje i T3-motorer
kjører 5w-40 mobil1 + pro-long på wbx'en i sikaen... den har nå gått ca 245000 ikke vært åpnet samme med kassa... og brukes både på autobahn og i løyper i skog og mark... starter villig bestandig og ingen ulyder fra kassa... pro-long er verdt penga sine og vel så det..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Re: Motorolje i T3-motorer
Har kjørt akkurat den i både syncroen med AAZ, og bruksbilen (Opel) uten noe merkbar negativ effekt. Har imidlertid fått forståelsen av at 5W40 er hakket bedre å bruke, så det går jeg over til neste gang.Needforspace wrote:Ok. Har noe Biltema syntetisk 5W50 innkjøpt til en annen bil, men er det greit nok da å velge den på min AAZ som er bittelitt oppskremt?
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Motorolje i T3-motorer
1.6en min begynte ei fryktelig ventiltikking etter bytte fra 10w40 delsynt, til 5w40 helsynt. Kjøpte inn 5w50 for å se om det var medisin, men den går nok på AAZ'en i veteranen, så får jeg ikke vite om det hadde hjulpet... men AAZ'en får den ei stund, så en QMI kur og bytte til 5w40 før kulda setter inn...
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Motorolje i T3-motorer
Drit i qmi, ikke gir greier dessverre... Bruk prolong..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Re: Motorolje i T3-motorer
Har god erfaring med Qmi'en, men kan sjekke prolong, vet gamlesjefen min brukte prolong med merkbart resultat på en Mitsubishit Canter... (fra 30 til 55km/t opp en lang lokal bakke...)
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Motorolje i T3-motorer
Var svoren qmi tilhenger tidligere selv..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
- -
- Posts: 621
- Joined: 10 Jul 2012, 22:33
- Car: T4 2000mod
- Phone: 97731973
- Location: Arendal (Froland)
Re: Motorolje i T3-motorer
Jeg har også luftet dette oljefenomenet en gang, mange forskjellige meninger da også som vanlig. Jeg hørte på subwoofer å kjører nå på en syntetisk olje som heter mobil1. SAE 0-40.. helt konge, har kjørt i hele sommer å frem til nå, ikke forbruk i det hele tatt, motoren sviver helt topp
Re: Motorolje i T3-motorer
bcx238h wrote:...Fuchs sin 20W-50 som jeg bruker, er tillatt ned til 0ºF som tilsvarer -17ºC. Det holder her oppe...
Vel, det er din motor.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Re: Motorolje i T3-motorer
jeg har en 1.9 bensin 1983 og den rakler litt i ventiløfterne når den har stått lenge.
Mener det finnes olje som reklamerer for at de er beregnet på motorer som har gått langt.
Har det noe for seg tro?
Hilsen Tore
Mener det finnes olje som reklamerer for at de er beregnet på motorer som har gått langt.
Har det noe for seg tro?
Hilsen Tore
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Motorolje i T3-motorer
I dokumentasjonen til oettingeren står det at motoren skal ha Castrol TXT softec. Som etter hva jeg kan se, er 5W40. Og den motoren er vel rimelig lik DJ når det kommer til smøresystemet.
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Motorolje i T3-motorer
Det skal den, det er fordi at når den står lenge så renner olja ut av løfterene og det tar litt tid før de fyller seg igjen.Taa wrote:jeg har en 1.9 bensin 1983 og den rakler litt i ventiløfterne når den har stått lenge.
Mener det finnes olje som reklamerer for at de er beregnet på motorer som har gått langt.
Har det noe for seg tro?
Hilsen Tore
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: Motorolje i T3-motorer
Ja, den er jo bygd opp av DJ-deler, det er bare ca 50% mer av deVonZu wrote:I dokumentasjonen til oettingeren står det at motoren skal ha Castrol TXT softec. Som etter hva jeg kan se, er 5W40. Og den motoren er vel rimelig lik DJ når det kommer til smøresystemet.
Om man skal peke på noen praktiske forskjeller, så måtte det jo være at det er litt lengre vei for olja fra pumpe til det fremste veivlageret. Castrol TXT Softec var jo den olja VAG selv brukte den gang da. I allefall rundt omkring hos forhandlerne. I dag finnes det nok mange oljer som er minst like bra.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 103
- Joined: 29 Jul 2009, 12:06
- Car: 2006 California, 4 motion, 174hk
- Phone: 91654034
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Motorolje i T3-motorer
Jeg kjører helsyntetisk Castrol Magnatec 5 - 40 på min 2.1 WBX, kun i bruk på sommeren
Re: Motorolje i T3-motorer
En never ending diskusjon dette her
Turbilen vår har blitt sommerbil, og stod lagret i vinter uten å rulle rundt i saltlake.
Jeg liker, som på ski, å smøre etter forholdene, altså grønt, blått, lilla etc, etc alt etter skidagens forhold.
Og holder god avstand til universalsmøring som blir halvbra under de fleste forhold, altså virker, men er jevnt dårlig under de fleste forhold.
Nå er det olje, og sommer-olje som gjelder. Jeg tappet ut Classic Mineral 20W-50
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000022963/
«En mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt» og hardt kjøres det jo på motorveier i Europa, det å bevege en T3-kloss i konstante hastigheter over 100 km/t i sommervarme er beinhardt for oljetemperaturen:
110 Km/t konstant = 100 grader *A)
120 km/t konstant = 110 grader *A)
130 km/t konstant = 120 grader *A)
*A: med vannbasert "oljeintercooler".
Til min store overraskelse er de tomme på Biltema for 20W-50, akkurat nå som jeg trenger den.
Alternativet er helsyntetisk 10W-60:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000031442/
Strengt tatt selges ekte helsyntetisk oljer over disk, men det selges det noe de kaller «helsyntetiske» oljer allikevel, og dette er jo mineralolje tilsatt diverse lurium for å få et bredere spekter (ala universalsmøring til ski).
Vi tok som kjent en liten snarvisitt med T3`n til Istanbul i fjor med Classic Mineral 20W-50 og det gikk supert selv med oljetemperaturer opp mot min smertegrense.
Med andre ord så er Classic 20W-50 testet, dokumentert og godkjent som ekstrem sommerolje.
20W50 er en ganske presis smøring, 10W60 minner mye om universalsmøring, jeg er skeptisk, men ville dere tatt sjansen?
PS. ser jo at Mekonomen har en i 15W-50:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedele ... C4001005no
Noen andre forslag?
Turbilen vår har blitt sommerbil, og stod lagret i vinter uten å rulle rundt i saltlake.
Jeg liker, som på ski, å smøre etter forholdene, altså grønt, blått, lilla etc, etc alt etter skidagens forhold.
Og holder god avstand til universalsmøring som blir halvbra under de fleste forhold, altså virker, men er jevnt dårlig under de fleste forhold.
Nå er det olje, og sommer-olje som gjelder. Jeg tappet ut Classic Mineral 20W-50
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000022963/
«En mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt» og hardt kjøres det jo på motorveier i Europa, det å bevege en T3-kloss i konstante hastigheter over 100 km/t i sommervarme er beinhardt for oljetemperaturen:
110 Km/t konstant = 100 grader *A)
120 km/t konstant = 110 grader *A)
130 km/t konstant = 120 grader *A)
*A: med vannbasert "oljeintercooler".
Til min store overraskelse er de tomme på Biltema for 20W-50, akkurat nå som jeg trenger den.
Alternativet er helsyntetisk 10W-60:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000031442/
Strengt tatt selges ekte helsyntetisk oljer over disk, men det selges det noe de kaller «helsyntetiske» oljer allikevel, og dette er jo mineralolje tilsatt diverse lurium for å få et bredere spekter (ala universalsmøring til ski).
Vi tok som kjent en liten snarvisitt med T3`n til Istanbul i fjor med Classic Mineral 20W-50 og det gikk supert selv med oljetemperaturer opp mot min smertegrense.
Med andre ord så er Classic 20W-50 testet, dokumentert og godkjent som ekstrem sommerolje.
20W50 er en ganske presis smøring, 10W60 minner mye om universalsmøring, jeg er skeptisk, men ville dere tatt sjansen?
PS. ser jo at Mekonomen har en i 15W-50:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedele ... C4001005no
Noen andre forslag?
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Motorolje i T3-motorer
Wbx=5w-40 helsetilstand. . Den skal ikke ha mineralolje..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Motorolje i T3-motorer
Hvis ikke kan den få hjertebank, for høyt eller for lavt blodtrykk, kraftig svetting, hetetokter og annet som er usuntRapidspeed wrote:Wbx=5w-40 helsetilstand. . Den skal ikke ha mineralolje..
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Motorolje i T3-motorer
Jepp;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Re: Motorolje i T3-motorer
Ifølge guruen på vag her oppe var min motor laget for halvsyntetisk motorolje, 5w40. Man kan bruke 10w40 også, men på kald motor og kaldt klima er det ok at den er litt tynnere, visstnok for kaldstarten sin del. Bruker Castrol.Rapidspeed wrote:Wbx=5w-40 helsetilstand. . Den skal ikke ha mineralolje..
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Golf Pasadena -91 1,6TDK