Subaru SVX motor i T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Subaru SVX motor i T3

Post by OddN »

Har åpenbart fortsatt alt for god tid om dagen, nyoperert i en fot som jeg er :-)

Blir mye surfing på forskjellige buss-forum, og da dukker jo den gamle drømmen om boksersekser opp.

Porsche-seksere er fremdeles så skyhøyt priset at det utgår. Både de eldre luftkjølte og nyere vannkjølte. Selv Boxster 2,5 motorer er i 30k++ klassen. Og da snakker vi snaue motoren, uten noe eksterne komponenter.

Så om man vil ha boksersekserlyd i en T3 er det vel fremdeles Subaru som er det overkommelige,...

Nå har vel også Subaru kommet med noen nyere varianter av sekseren, siden sist jeg gravde meg ned i dette, for eksempel i Legacy H6, med kamkjede og variabel innsugsgeometri. Vet ikke hvordan disse er prismessig, men de gamle SVX'ene er relativt rimelige. Det sto for en stund siden en litt sliten bil men med god motor til 16000 svenske her rett over grensen.

Det har vært snakket en del her på forumet tidligere om SVX-motor i T3 men er det noen som har kommet noe lengre? Skulle vel være et par prosjekt på gang her...

Og så til det egentlige spørsmålet: Er det noen som har lest noen ordentlig prosjekttråd der noen har montert Subaru sekser på T3 automat?

Kan ikke se de helt store mekaniske utfordringene, all den tid det finnes adapter til Subaru firer på automat. Og på the Samba er det mange tråder om SVX motor på manuellkasse, både 2wd og syncro, men det hadde vært interessant å lese litt erfaringer med SVX og automat.

Når det gjelder automatkassa, så heter det seg jo at Oettinger brukte kun automat på de sterkeste wbx6-motorene, riktignok med modifisert innmat (audideler og egenutviklet diffutveksling) , så med de rette grepene der, bør det ikke være noe i veien for at den holder for de 220-230 hestene en sånn SVX har. (Nå har det i ettertid vist seg at den påstanden om at Oettinger bare brukte automat på 180 hesteren ikke er helt korrekt, da man kunne bestille den også med Porsche G50 kasse. Dette står det imidlertid ingen plasser i brosjyrene ifra den gang da, så det er nok å regne som helt unntaksvis. Og det var et sidesprang ifra mitt opprinnelige tema her).

Og bare så det er sagt, så er dette ikke ment som en Subaru kontra WBX tråd. Det finnes det mange andre tråder om. Det måtte i så fall bli om Oettinger WBX6 kontra Subaru SVX... Men prismessig ser jeg her en soleklar vinner :-)

Derimot er det interessant med for og imot SVX kontra nyere Subaru sekser. Og egentlig linker til alt som har med boksersekser og automat i T3 å gjøre.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Subaru SVX motor i T3

Post by OddN »

Kan jo mens jeg venter på andre svar ramse opp noe tråder om Subaru-sekser i T3 generelt.

Denne er jo brutal: 3,6 med kompressor og manuell Subarukasse:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... vx&start=0

SVX motor og manuell T3 kasse: Mange gode detaljbilder, både av adapterplate, og motorfeste:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... hlight=svx

SVX motor og manuell T3 kasse. Smallcar clutchhus:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... hlight=svx

Noen betraktninger om utveksling på en manuellgiret T3 med SVX motor:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... hlight=svx
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Subaru SVX motor i T3

Post by OddN »

En engelskmann (på the Samba) som har en svx på T3 automat. Men det eneste han spør om er hvordan man kan bytte ut motoren med en 1,8t... Hmm, ikke bra. Må kanskje utforske denne installasjonen litt nærmere:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ?p=6433274
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Subaru SVX motor i T3

Post by OddN »

Enda en engelskmann som har gjort det. Må kanskje intensivere søket på Brickyard:

http://www.brick-yard.co.uk/forum/svx-i ... 63719.html
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Subaru SVX motor i T3

Post by subwoofer »

Mener å ha fått med meg at EZ30 er snillere å ha med å gjøre? Koster ikke allverdens i Sverige de heller.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Subaru SVX motor i T3

Post by OddN »

subwoofer wrote:Mener å ha fått med meg at EZ30 er snillere å ha med å gjøre? Koster ikke allverdens i Sverige de heller.
Snillere... på hvilken måte?

Kan kanskje nevne for de som lurer at Subaru "ER27" er første generasjon sekser, som sto i Subaru XT, "EG33" er motoren som sto i SVX, og "EZ30" samt "EZ36" er siste generasjon som står i bla Legacy H6.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Subaru SVX motor i T3

Post by subwoofer »

Tidlig EZ30 er ihvertfall enkel å bygge eksos til siden den bare har en port på hver side. Tror kanskje mye av "snillheten" går på at siste EG33 ble bygget i 1997 og sånn sett ikke er noen ungfole lenger. Mulig at den er litt mindre tørst også, Subarusekserne er vel ikke akkurat kjent for å bruke lite.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply