Oljekjøler fra Vanistan

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Oljekjøler fra Vanistan

Post by Italjohn »

Noen som tror dette kan være en god løsning for oss med diesel motor?
Monteringsplassen ser genial ut for meg.

https://intrepidoverland.com/shop/basic-oil-cooler-kit/

Image
Last edited by Italjohn on 14 Sep 2018, 08:41, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by OddN »

Tjaa...

Det har jo vært flittig diskutert, spesielt på Samba hvorvidt det er luftgjennomstrømning nok på venstresiden til å plassere intercooler der eller ikke, så jeg ser for meg samme diskusjonen her...

Og jeg vet ærlig talt ikke, det kom så mange motstridende påstander i IC-diskusjonen at det ble vel aldri konkludert med noe.

Men hvorfor ikke ha oljekjøleren helt foran? Lange slanger gir jo til og med litt større oljevolum, uten at jeg har hørt noen nevne noe om trykkfall.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Needforspace »

Foran radiatoren er optimal plassering etter min mening, har virket svært bra på min lenge nå. Der har man fartsvind og vifte originalt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Buss Marius »

Mange biler går jo uten noen oljekjøler og med oljens høye temperatur så skal det ikke store luftgjennomstrømningen til før den kjøler det som er nødvendig. Jeg har planer om å ha intercooleren bak i der og bekymrer meg egentlig ikke for om det blir nok kjøleluft. Jeg har dog planer om en eller annen form for scoop som drar inn litt ekstra luft når jeg kjører. For øvrig er det suget bak som er viktigst for en god luftgjennomstrømning. Greit å tenke på om man setter en holder med putekasse rett på hengerfestet. Hvor jeg skal ha en ev oljekjøler er jeg ikke helt sikker på. Muligens bare litt foran bærebruene, oppunder gulvet.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Italjohn »

OddN wrote:Tjaa...
Det har jo vært flittig diskutert, spesielt på Samba hvorvidt det er luftgjennomstrømning nok på venstresiden til å plassere intercooler der eller ikke, så jeg ser for meg samme diskusjonen her...
Og jeg vet ærlig talt ikke, det kom så mange motstridende påstander i IC-diskusjonen at det ble vel aldri konkludert med noe.
Men hvorfor ikke ha oljekjøleren helt foran? Lange slanger gir jo til og med litt større oljevolum, uten at jeg har hørt noen nevne noe om trykkfall.
Fant denne på Samba. AAZ motor og her senker kjøler olje temp med ca.10°
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... &start=100

Pga sandwichplaten til oljefilter, rubber returvannslangen mot filter. (Samme problem jeg har i min bil)
Han byttet filter til MAN W1130/1 (Kortere men dertil bredere )
Image
Last edited by Italjohn on 26 Oct 2018, 13:50, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by OddN »

Italjohn wrote: Fant denne på Samba. AAZ motor og her senker kjøler olje temp med ca.10°
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... &start=100
På side en i den tråden står følgende (skrevet av Karl Mullendore, en av guruene i USA):
I did a mod to the stock layout that really works well:
Ditch the stock smaller water/oil cooler and replace with the Touareg/Audi V6 cooler that is not only larger but has better internal cooling fin layout. THEN, block off the connection where the cooler flows into the diesel lower hose from the radiator to the thermostat cover. Replace the bypass hose (head to pump) with the one from an AAZ or 1Z/AHU TDi car, connecting the cooler port now to that hose's tee. Now it flows all the time and not just when the thermostat opens - and flows more than ever possible with the former routing. The results are astounding: No matter how hard I push this the oil temps never rise over 115C, 95-100 is normal now. Coolant temp seems to have stabilized lower as well. The stock radiator and cooling system has plenty of capacity to handle the oil cooling as well.
Syns det høres ut som en bra start for å prøve å få ned oljetempen.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Italjohn »

Tar i mot alt av forslag til kaldere olje :D

Touareg helt til høyre?
Vil bli trangt om plassen til oljefilter da. Skal jo ha på sandwichen til oljetemp og olje trykk også.
Samt at slangene ikke vil passe lenger.
Edit: Det er den i midten som skal brukes. Part no:028117021E + ny "skrue" part no:028115721B
Image
Image
Last edited by Italjohn on 14 Sep 2018, 13:55, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Needforspace »

OddN wrote:
Italjohn wrote: Fant denne på Samba. AAZ motor og her senker kjøler olje temp med ca.10°
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... &start=100
På side en i den tråden står følgende (skrevet av Karl Mullendore, en av guruene i USA):
I did a mod to the stock layout that really works well:
Ditch the stock smaller water/oil cooler and replace with the Touareg/Audi V6 cooler that is not only larger but has better internal cooling fin layout. THEN, block off the connection where the cooler flows into the diesel lower hose from the radiator to the thermostat cover. Replace the bypass hose (head to pump) with the one from an AAZ or 1Z/AHU TDi car, connecting the cooler port now to that hose's tee. Now it flows all the time and not just when the thermostat opens - and flows more than ever possible with the former routing. The results are astounding: No matter how hard I push this the oil temps never rise over 115C, 95-100 is normal now. Coolant temp seems to have stabilized lower as well. The stock radiator and cooling system has plenty of capacity to handle the oil cooling as well.
Syns det høres ut som en bra start for å prøve å få ned oljetempen.
Syns det var høye nok temperaturer i alle fall.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Italjohn »

Hva med denne typen?
Veldig lett å montere under bilen, men er noe usikker på kjøleeffekten.
https://www.ebay.com/itm/165009018938?s ... 1438.l2649
Image
Samme forhandler har en masse andre oljekjøler løsninger også.
https://www.ebay.com/sch/au2parts2014/m ... 7675.l2562
Last edited by Italjohn on 07 Dec 2021, 10:15, edited 3 times in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by OddN »

Italjohn wrote:Hva med denne typen?
Veldig lett å montere under bilen, men er noe usikker på kjøleeffekten.
https://www.ebay.com/itm/Universal-Alum ... SwLYBaKKZ5
Samme forhandler har en masse oljekjøler løsninger også.
Image
Er det ikke sånne Go Westy selger som automatoljekjøler?
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Italjohn »

Det er vel liten vits i å finne opp kruttet på nytt, så det er vel like greit å kjøpe noen som er testet fra før.
Blir fort 5000,- 6000,- for denne løsningen da.

https://www.brickwerks.co.uk/oil-cooler ... -15mm.html

Image

Hvis en vil fikle litt selv så finnes mange rimelige løsninger på eBay

https://www.ebay.com/itm/162332123352?e ... Sw6DtYXg6V
Image
Last edited by Italjohn on 07 Dec 2021, 10:11, edited 3 times in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Needforspace »

Sjekk noen av de tyske leverandørene, vet ikke hva min kostet ny for jeg kjøpte den brukt med Subwoofer. For meg ble det i alle fall en del billigere enn de fra Brickwerks. :wink: :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by subwoofer »

Sjekk www.busschmiede.de

Akkurat nå er Euroen skitdyr, det samme med Pund og Dollar, så kan være lurte å vente litt nærmere (h)jul. De tyske prisene inneholder 19% moms, trekk fra den før du legger på frakt, norsk moms og 200kr til fortollingsgebyr for å finne hva det kommer på. Frakt fra Tyskland pleier å være billig og ender rett på Posten.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Buss Marius »

Jeg har kjøpt en Oljefilter sandwich adapter til min AAZ motor. Neste blir da en Oljekjøler. Biltema har en 9 raders med dimensjonen 235-67-50 på cellepakken. Total dimensjon 330-94-51 Er den egentlig litt for liten? Koster 465kr.
BCB bildeler i Brumundal har en som er 19cm høy til 990kr. Bør jeg gå for den, når jeg først investerer i dette?

https://www.biltema.no/bil---mc/tuning/ ... 2000040447
https://bcb.no/oljekjoler-25rader-an8-h ... m-tykk-5cm
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Needforspace »

Buss Marius wrote: 10 Oct 2021, 13:10 Jeg har kjøpt en Oljefilter sandwich adapter til min AAZ motor. Neste blir da en Oljekjøler. Biltema har en 9 raders med dimensjonen 235-67-50 på cellepakken. Total dimensjon 330-94-51 Er den egentlig litt for liten? Koster 465kr.
BCB bildeler i Brumundal har en som er 19cm høy til 990kr. Bør jeg gå for den, når jeg først investerer i dette?

https://www.biltema.no/bil---mc/tuning/ ... 2000040447
https://bcb.no/oljekjoler-25rader-an8-h ... m-tykk-5cm
Subwoofer, hvor stor er oljekjøleren min? Den er helt perfekt i alle fall. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Pølsetyskeren »

Er kanskje den her noe for dere?!: https://van360.de/produkt/t3-zusatzoelkuehlerset/

Ikke akkurat billig, men kvalitet koster….
Hilsen Ronald
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by subwoofer »

Needforspace wrote: 22 Nov 2021, 18:28 Subwoofer, hvor stor er oljekjøleren min? Den er helt perfekt i alle fall. :D
Det er standardsettet fra Busschmiede, så det er vel en 19-rader (https://busschmiede.de/navi.php?a=421&lang=eng)

Viktig detalj også: det er termostat på sandwichen, så den sender ikke olje ut til kjøling før det trengs. Olja skal ha litt temperatur før den virker skikkelig. Derfor er egentlig originalløsningen med varmeveksler vann/olje ganske lur, den er bare underdimensjonert - som nevnt over.

Det vanskeligste med Busschmiede-settet er å trekke slangene fra motorrom til front, og det er ikke særlig vanskelig...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Needforspace »

Et annet moment er at det ligger en ekstra liter i systemet som ikke blir byttet ved oljeskift dessverre. Effekten av kjølingen er derimot veldig god da, har ikke sett nevneverdig over normaltemperatur noen gang på de årene jeg har brukt den, selv ikke under høy belastning på sommeren.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Buss Marius »

Pølsetyskeren wrote: 22 Nov 2021, 18:55 Er kanskje den her noe for dere?!: https://van360.de/produkt/t3-zusatzoelkuehlerset/

Ikke akkurat billig, men kvalitet koster….
Jo da det er faktisk ganske billig. Jeg har nå kjøpt en Sanwich plate adapter som kostet 700 og en 25 raders kjøler til 990,- hos BCB, så blir det slanger, koblinger og feste materiell til slangene og i tillegg må jeg lage fester for selve kjøleren. Sandwich adapteren er med tilkoblingsmulighet for trykk og temp og har termostat. Jeg ender nok opp på ca samme prisen, ca 3500kr
VW-Håvar
-
-
Posts: 171
Joined: 25 Oct 2010, 15:27
Phone: 97574551
Location: Gan (utenfor Lillestrøm)

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by VW-Håvar »

Hei,
Jeg monterte Vanistan kjøler på min AEF 1.9TD motor i fjor vår og er strålende fornøyd. Har ikke logget tempen før eller etter da jeg ikke har montert temp giver... Ikke det billigste men valgte dette da jeg ville ha minst mulig meter med oljefylte slanger. Så hvorfor er jeg da fornøyd når jeg ikke har logget tempen: Jo hører den temp. styrte vifta slår inn relativt kort etter en tur i litt høyt pådrag så er overbevist om at den gjør nytta si :D
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Oljekjøler fra Vanistan

Post by Italjohn »

Fant denne tabellen som viser grader og levetid på motorolje.
Jeg har lagt inn km og grader i C°
Motoroljen på min AAZ ligger typisk rundt 105° og når lett 120° i lange motbakker.
https://www.elephantracing.com/tech-top ... gine-life/

Image

Image
Post Reply