Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Post by Buss Marius »

Jeg drev med arkeologiske utgravninger i garasjen og kom meg ned til girkassen til syncroen. Den var vanvittig møkkete, godt med inngrodd møkk, så jeg tok den inn i bilen og dro ned i vaskehallen på Shell og begynte å vaske den. Jeg oppdaget at den ene tappen på aktuatoren til diffsperren var knekt. Nå er ikke jeg den som kjøper smådeler fra utlandet i hytt og gevær, men samler heller opp til det blir en større bestilling. Skulle det bli aktuelt å sette inn girkassen, før jeg får kjøpt en ny aktuator, så lurer jeg på hvor vanskelig det er å bytte etter at girkassen er satt tilbake.
Her er delen: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... yncro.html
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Post by Buss Marius »

På girkassen er det en banjo kobling, med en sort tynn slange. Etter 20cm er det en sjøt, så 50cm til med slange. Må dette sjøtestykket være på? skal slangen inn på noe? hva er den til?
vwcoach
-
-
Posts: 2350
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Post by vwcoach »

Legg ut noen bilder så vi veit hva du mener
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Post by OddN »

Buss Marius wrote:På girkassen er det en banjo kobling, med en sort tynn slange. Etter 20cm er det en sjøt, så 50cm til med slange. Må dette sjøtestykket være på? skal slangen inn på noe? hva er den til?
Den svarte slangen er lufting. Ender opp i nærheten av dieselfilteret om jeg ikke husker helt feil. Var ikke skjøtet på min, så det er nok gjort i ettertid antar jeg.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Post by Buss Marius »

Takk Odd. Da blir i alle fall den slangen byttet før girkassa settes tilbake. Jeg så ikke helt behovet for den klumpen, som bare øker vekten. Syncro girkassa er forresten tung nok, 50-60 kg må den veie, LT kassa veier 55kg og Volvo M46 kassa veier "bare" 33kg
Kassa ble vasket en gang til i dag. Jeg må nok bruke ett par timer med stålbørste på drillen for å få den blank. Jeg skal gi kasse det glatte lag, dermed blir det ett lag med lakk, for å få den glatt og mer lettvasket. Men det blir innimellom slagene med motorkonverteringen på Dennis. Dog er det som står igjenn på Syncroen, mer rett frem, mens det kreves en del mer tenking for å komme frem til de beste løsningene på Dennis. Syncroen står også i garasjen så det er fint regnværs syssel. Så hvem vet, kanskje kommer syncroen på veien først.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Bytte aktuator til diffsperre på Syncro

Post by ducce999s »

går "greit" å bytte aktuator in situ, MEN se til at skruehodene sitter nedover, hvis ikke er det et litet He..... å komme til. Se også til å ha losset på skruene før du setter kassa på plass. Hodene er små og har en tendens å ruste og bli runde
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply