Olja sprutet ut av eksosen.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
valdresbonden
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 21:24
Car: 1990, coach-1,6 td
Phone: 93650690
Location: oslo

Olja sprutet ut av eksosen.

Post by valdresbonden »

Motor 1,6 JX 1990.

I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve å få startet bilen som har stått stille i 4 år. Ny olje , kjølevæske, sjekket at timingen av registeret var rett,

Registerrem og topppakning var byttet ikke så lenge før bilen ble satt bort, så håpet ting skulle gå bra. Dro motoren rundt på starter, var nesten så den ikke klarte å tørne motoren noen ganger, virket nesten som det var metall mot metall som stoppet den, men prøvde igjen og plutselig så kom den. Men bilen forsvant nesten i hvit røyk, slo av tenninga, men bilen bare fortsatte å gå 30 sekunder eller så, før den stoppet. Og fullt av svart olje som hadde sprutet ut av eksosen. Trykktanken med kjølevæske var tom.

Sjekket peilepinnen til olja, der var det normalt nivå, med frisk fin olje. Noen som har en formening om hva dette kan være ?
eivindch
Posts: 79
Joined: 03 May 2006, 21:25
Phone: 99709887
Location: Bekkestua, Akershus

Re: Olja sprutet ut av eksosen.

Post by eivindch »

Hadde jeg opplevet det du beskriver med en av mine JX motorer, er det stor sannsynlighet for at jeg hadde avmontert topplokket for å se hvordan det stod til med topp-pakningen.

Eivind
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Olja sprutet ut av eksosen.

Post by Samleren »

Jeg ville fylt kjølevann og prøvd igjen, ofte er turbo utslitt.
Mvh.Stig T.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Olja sprutet ut av eksosen.

Post by Tur-Bo »

jeg tenker sånn umiddelbart at du har hatt vann i en sylinder, så har stempelfjærene rustet, satt seg. når du da fikk tørnet rundt motoren og trykket ut vannet i eksosen og motoren startet, har du fått så stort by pass i den sylinderen at den har begynt å blåse olja og motoren har tent på den.( siden den gikk etter at dieseltilførsel var kuttet. det kan jo også være at magnetventilen til dieseltilførselen har hengt litt.
Prøv først å tørne motoren for hånd og kjenn om alt går greit rundt. Vipp av ventildekselet og sjekk at kam og ventiler oppfører seg som de skal.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
valdresbonden
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 21:24
Car: 1990, coach-1,6 td
Phone: 93650690
Location: oslo

Re: Olja sprutet ut av eksosen.

Post by valdresbonden »

Ok, da har jeg jobbet litt mer.
Plukket ut turboen, kjente på akselen, mens synes ikke at det var så veldig mye slark. VVV turbo som har stått i siden bilen var ny. Og bilen har sikkert går mellom 4-500 000. Satte den på igjen, må tenke litt på hva jeg gjør angående den, men bytter nok en vakker dag når bilen går klokkerent...
Har tørnet motor for hånd, ingen metall mot metall lyd mer, så det med at stempelfjærene har rustet etter 4 års tilstand er nok mulig ja. Timinga ser helt grei ut. Fylte på kjølevæske, fylte opp dieselfilteret, og tur og returslange til pumpa, Etter en del kinning, fant jeg ut at jeg ville lufte på stemplene. Prøvde dette, men det er bare de to sylinderne lengst fra clutchen som blir våte. Noen som har noen formening om dette. Må også sies at det var et par ganger motoren nesten startet, men så dabbet det av igjen.
67pickup
Posts: 98
Joined: 14 Dec 2005, 00:32
Phone: 90073370
Location: Bergen
Contact:

Re: Olja sprutet ut av eksosen.

Post by 67pickup »

Har litt av samme utfordring med min motor, med flett ny JP turbo forsvant blårøyken - men det drypper fortsatt av motoren. Eksosrøret inneholder en god del olje fortsatt, så her må jeg kanskje bare være tålmodig til det er brent ut?
Regenstadt Zombie Racewerks
1987 T3 Camper 1.9 TD
2002 T4 California Event 151
Post Reply