T3 til Semi Camper?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vanity
Posts: 10
Joined: 06 May 2020, 08:22
Car: T3 Caravelle C
Location: Dombås

T3 til Semi Camper?

Post by vanity »

Hei, ny på forumet. Men fant ut det her må bære det beste stedet. Sommer prosjekt..som mange andre kjører på i år vil jeg tro.
Fikk tak i en 1989 Caravelle. Registrert som Kombinertbil N1. Hvordan er det med reglemang rundt dette.. planen er å lage en camping variant av den. Hva kan man gjøre og ikke?
Kommer ikke til å ta den helt ut. Men planen var å innrede bak med det som skal til , samt sette inn «lufte/sol luke» i tak. Men, jeg er for å være ærlig helt blank.
Prøvd å lese meg opp litt men er mye å ta inn for førstegangskjøpende. Kun drevet med bobler, men de var aldri i camping området :shock:
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T3 til Semi Camper?

Post by Der Postmeister »

Få den registrert som personbil, så kan du vel bare putte inn det du vil. Pga takhøyde vil du aldri kunne registrere den som camper. Min 1.70m innvendig høyde
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: T3 til Semi Camper?

Post by Buss Marius »

Hei og velkommen til forumet.
Dersom bilen er registrert som kombi, så har du vel skilleveggen med integrert baksete produsert av Suveren Rørmøbelfabrikk. Den er godkjent som sete, så kan flyttes helt tilbake så langt det går. Transporter kan ikke lenger registreres om til campingbil, selv ikke høytaksbilene, da de ikke har nokk høyde i stor nok bredde for å tilfredsstille kravene.
Med sete helt bak har du plass til å lage seng foran, som på gamle splitt busser. Men du har en hel vegg mot bagasjerommet, som da bare blir bagasjerom. Eller du kan lage baksete selv. Jeg er ikke sikker på årets tolking av regelverket, men de "gamle" setene fra Reimo og Westfalia brukte hengsler som var skrudd i finerplater. Dette kaller vi Rock and roll sete. Da tror jeg du er litt avhengig av villigheten til den aktuelle inspektør når den skall registreres om til personbil. Selv om baksetet er av finerplater med hengsler, så festes bilbeltene i karosseriet, så det kan gå å få det godkjent. Ett annet alternativ er å kjøpe eller låne ett originalt baksete, som er i under registrering. Beltefestene er jo de samme, i karosseriet. Når det står personbil i vognkortet så kan du bytte om til RnR sete og så er det bare å bygge i vei, så lenge antall seter stemmer med antall sitteplasser. Ellers anbefaler jeg å få den EU OK, så har du 2 år på deg til neste gang den skal inn på kontroll, det er jo der slike ting blir oppdaget.

Ellers oppfordrer vi alle nye til å skrive hjemstedet sitt i avataren, kanskje har du en i nabolaget som kan komme over med sin bil og vise deg.
vanity
Posts: 10
Joined: 06 May 2020, 08:22
Car: T3 Caravelle C
Location: Dombås

Re: T3 til Semi Camper?

Post by vanity »

Hmm, er usikker på hvordan jeg skal gjøre det for å være helt ærlig. Fortsatt i planleggingsfasen.
Men stemmer at det er sete og vegg der bak. Kan ta ett bilde av det.
Men å omregistrere til personbil så er det altså mer eller mindre fritt fram så lenge det er fastmontert?...eller tolka jeg det her feil. Blir jo bil for 2 pers, men hadde vært greit å godkjent den minst 1-2 til.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T3 til Semi Camper?

Post by Der Postmeister »

Du kan fjerne plexiglasset. Det skal i utgangspunktet være nok til å omklassifisere bilen til personbil. Så kan du hive ut den kombiløsninga. Det er bare å sette seg ned og sjekke ut YouTube. Det er en mengde ulike varianter av campere der til inspirasjon. Og ingen facit. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vwcoach
-
-
Posts: 2349
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: T3 til Semi Camper?

Post by vwcoach »

vanity wrote:Hei, ny på forumet. Men fant ut det her må bære det beste stedet. Sommer prosjekt..som mange andre kjører på i år vil jeg tro.
Fikk tak i en 1989 Caravelle. Registrert som Kombinertbil N1. Hvordan er det med reglemang rundt dette.. planen er å lage en camping variant av den. Hva kan man gjøre og ikke?
Kommer ikke til å ta den helt ut. Men planen var å innrede bak med det som skal til , samt sette inn «lufte/sol luke» i tak. Men, jeg er for å være ærlig helt blank.
Prøvd å lese meg opp litt men er mye å ta inn for førstegangskjøpende. Kun drevet med bobler, men de var aldri i camping området :shock:
Dette blir et spennende prosjekt å følge med på :)
Her er min ombygging av Coach'en min (Tidligere 5 seter kombi var ferdig regga som 4 seter personbil da jeg kjøpte den)
Reiv ut div som forrige eier hadde i bilen og bygde den om til ''camper'' som jeg ville ha den

Link på mitt prosjekt:
viewtopic.php?f=55&t=31792&start=50

Lykke til :)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: T3 til Semi Camper?

Post by solrikioo »

Image
Image

Gammel moro til glede for nye lesere. ;)

Det er dette som er semi camper.

;)
vanity
Posts: 10
Joined: 06 May 2020, 08:22
Car: T3 Caravelle C
Location: Dombås

Re: T3 til Semi Camper?

Post by vanity »

Blir å gå over bilen for EU godkjenning så setter jeg igang :)

@Soleikioo :lol: Ja nei det var ikke det jeg tenkte på. Men rå var den! :D
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 til Semi Camper?

Post by OddN »

solrikioo wrote: Gammel moro til glede for nye lesere. ;)

Det er dette som er semi camper.

;)
Må innrømme at det var min første tanke også da jeg så dette innlegget. At den gamle budbil-semien skulle gjenoppstå som camper :D
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: T3 til Semi Camper?

Post by solrikioo »

OddN wrote:
Må innrømme at det var min første tanke også da jeg så dette innlegget. At den gamle budbil-semien skulle gjenoppstå som camper :D
Ja, jeg fikk store forhåpninger jeg også. :D
vwcoach
-
-
Posts: 2349
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: T3 til Semi Camper?

Post by vwcoach »

OddN wrote:
solrikioo wrote: Gammel moro til glede for nye lesere. ;)

Det er dette som er semi camper.

;)
Må innrømme at det var min første tanke også da jeg så dette innlegget. At den gamle budbil-semien skulle gjenoppstå som camper :D
Han som eier den nå har visst store planer med den, men jeg veit ikke hva. Har prøvd å kjøpe, men han vil overhodet ikke selge
Sånn ser den ut nå, sist den sto på Lierstranda for ca 1 år siden
Image
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: T3 til Semi Camper?

Post by solrikioo »

Jeg hadde også "planer" om å kjøpe den en gang i tiden. Hadde vært kult å hatt. Hadde vært ekstremt moro om den havnet "her inne".
vanity
Posts: 10
Joined: 06 May 2020, 08:22
Car: T3 Caravelle C
Location: Dombås

Re: T3 til Semi Camper?

Post by vanity »

EU godkjenningen gikk nesten igjennom. 1 feil. Lekkasje fra bensintank visstnok. Rusthull i tanken. Hvor er det rimeligste stedet å få tak i ny bensintank? De skulle ha 3800 fra deres leverandør. Da mener jeg kanskje at det er billigere å kjøpe selv
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 til Semi Camper?

Post by OddN »

vanity wrote:EU godkjenningen gikk nesten igjennom. 1 feil. Lekkasje fra bensintank visstnok. Rusthull i tanken. Hvor er det rimeligste stedet å få tak i ny bensintank? De skulle ha 3800 fra deres leverandør. Da mener jeg kanskje at det er billigere å kjøpe selv
Jeg bestilte fra Brickwerks da jeg byttet på forrige Coachen.
Post Reply