Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vanity
Posts: 10
Joined: 06 May 2020, 08:22
Car: T3 Caravelle C
Location: Dombås

Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by vanity »

Får lage eget topic her så det ikke blandes med camper prosjektet mitt hehe

Så, kjørte bilen på jobb idag. Der står den. Den vil ikke starte plutselig.
:

Den kinker Når jeg vrir om nøkkel, men kobler ikke. Fikk hostet den igang 2 sekunder før den døde ut igjen etter en del om og men.
Det sagt, den har vært tungstartet, men nå bestemte den seg for å bli umulius.
Tennplugger ser Ok ut, det samme gjør tennkablene.


Prøvd litt kartlegging ikveld før det ble for dårlig lys :lol:

Kan det være?
spjelhus og inntaket..det virker som den sklir av og ikke blir 100% tett.
Koblet ut slangen som går inn spjelhuset, det er en del olje og gugg som sitter i mellom koblingene. Evt rens grundig og prøv?

Gåent drivstoff filter? Ser ut som det har sett bedre dager.

Om starter hadde vært ødelagt så hadde vel jeg ikke hørt lyd når jeg vrir om nøkkel?

Ser ikke noen dårlige ledninger fra det ene til det andre.

Hva annet bør sjekkes?
32bGTSyncro
-
-
Posts: 102
Joined: 26 Jul 2015, 00:51
Car: T3 Caravelle Syncro
Location: Bodø

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by 32bGTSyncro »

3 ting trengs for at motoren skal gå:
*Luft
*Gnist
*Bensin

Når du slår på tenningen skal du høre at bensinpumpa gir to støt på ca ett sekund hver. Dette betyr at pumpa virker.

Skru ut en tennplugg, hold den mot gods mens du kjører startmotoren noen sekunder, det skal være gnist i pluggen.

For å sjekke dysene, ta ut en dyse, stikk den ned i en flaske og kjør startmotor noen runder, skal spraye bensin med jevne mellomrom.

Sjekk at den store pluggen inn på luftfilterboksen sitter ordentlig, uten denne på plass et motoren død.

Rotor i fordeler har en tendens til å ta selvmord, så ta av dekslet på fordeleren og sjekk at alt er som det skal. Sjekk kabel fra coil til fordeler.
Coil kan også være gåen, da vil ikke noen plugger virke.

Som jeg har nevnt i andre tråder, jeg var plaget med at motor plutselig døde, ikke startet på ett minutt, og så fungerte utmerket igjen.
Mye feilsøk over lang tid, viste seg å være ustabil hall-sensor i fordeler, den pluggen på fordeleren er tilkoblet denne. Sjekk koblinger, evt rens plugg etc.
Når denne ikke virker, vil verken dyser eller gnist fungere, da denne sensoren forteller motorstyringen hvor i syklusen motoren befinner seg.
Jeg byttet sensoren, alt i orden.
(EDIT: kan hende denne kun styrer gnist, ikke både gnist og bensin)

Sjekk også at du har lading, og strøm på batteriet, samt jordpunkter på batteri og motor.

En del grunnleggende ting du kan prøve, er ikke veldig avansert motorer, men har sine lyter :)
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by subwoofer »

Også veldig lurt å legge bostedet ditt i profilen din, det kan hende du bor rett rundt hjørnet for noen av oss.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by Buss Marius »

subwoofer wrote:Også veldig lurt å legge bostedet ditt i profilen din, det kan hende du bor rett rundt hjørnet for noen av oss.
Hva slags bil OG MOTOR TYPE kan også være lurt, så blir man lettere påminnet hva slags motor vi snakker om.
Det er en Temp sensor 2 i denne bilen. Den gir temperatur signaler til motorstyringen. Dersom den ikke virker vil motoren stort sett tro at den er kald og spyle inn for mye bensin, som den trenger ved oppstart. Stort sett vil den da være nesten umulig å starte når den er varm. Om den kan fungere motsatt, DVs at den sier at motoren er varm, så du ikke får nok bensin ved oppstart vet jeg ikke.
Temp sensor 2: https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/e ... -blue.html
vanity
Posts: 10
Joined: 06 May 2020, 08:22
Car: T3 Caravelle C
Location: Dombås

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by vanity »

Plukket fra hverandre alt av spejldhus og luft komponenter, renset og forseglet det på nytt. Bilen Kinket noen runder og vips..*host hark skrik*..start. Den har aldri startet så lett som nå. Problemet var rett og slett gammel olje/smøring som gjorde at luftrøret sklei ut av posisjon så vidt, å derav slapp litt luft inn. Problemet er løst..for nå i allefall.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by subwoofer »

Hvis stålmarken har vært bortpå bilen kan det være verdt å merke seg at innsugsrøra ofte ruster igjennom på baksiden rett over den støpte delen, falsk luft hjelper ikke på tomgang og slikt. Og som sagt, Temp-2-giveren er en kjent synder ved startproblemer. Ha med en binders du kan sette i pluggen for å få motoren til å tro den er varm, fjerner du bindersen (eller bare drar pluggen av giveren) vil den tro motoren er iskald og vil gå i maks kaldstart).
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by hansstef »

Hvilken olje bruker du på motoren din? Og har den vært byttet regelmessig?
Jeg har en kamerat med 2.1DJ. En dag vi skulle fyre den opp etter lenge stillesitting, så var den ene ventilløfteren treg og vi fikk delvis fyring tilbake i spjeldhuset på en sylinder. Det smalt noe jeevlig baki der og belgen fra luftmengdemåleren hoppet naturligvis av :)
Hans Sæle
thedigger
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2020, 15:26
Car: 1989 T3 dj
Phone: 91680072

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by thedigger »

Håper 3bGTsyncro ser dette. Har maken bil som gikk til før helgen. Ingen gnist. Har spenning på coil, prøvd ny coil, ledning til fordeler er ok. Leser her om hall-sensor. Hvor får en tak i en slik?
Bor noe avsides i nord.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by subwoofer »

Tenningsmodul og tomgangsregulator. Prøv først å koble forbi tomgangsregulatoren (svart kloss på veggen med to runde stikk i, følg ledning fra fordeler. Stikkene kan plugges i hverandre. Tenningsmodul har 7-pinners multistikk, sitter også på veggen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
32bGTSyncro
-
-
Posts: 102
Joined: 26 Jul 2015, 00:51
Car: T3 Caravelle Syncro
Location: Bodø

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by 32bGTSyncro »

thedigger wrote:Håper 3bGTsyncro ser dette. Har maken bil som gikk til før helgen. Ingen gnist. Har spenning på coil, prøvd ny coil, ledning til fordeler er ok. Leser her om hall-sensor. Hvor får en tak i en slik?
Bor noe avsides i nord.
Jeg bestilte fra Brickwerks i England, de har diverse kit til forskjellige fordelere.
Engine/petrol/Ignition.

Alternativt er å kjøpe ny fordeler, må også bestilles fra utlandet, og koster flesk, da det spesiallages.

Jeg ville kanskje prøvd å fått tak i en brukt fordeler, bare for å se om det faktisk er hallsensoren, var en drittjobb å demontere denne:)
thedigger
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2020, 15:26
Car: 1989 T3 dj
Phone: 91680072

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by thedigger »

Ok. Takk for det. Har prøvd forbikoblingen på tomgangsregulator uten resultat. Vil ikke bruke mye penger på dette. Hvis noen ønsker en sopptakcamper med en fantastisk sprek motor når den går går den for vrakpant.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by Der Postmeister »

Trenger en slik så vrakpant skal du gjerne få av meg. Bare si ifra.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
thedigger
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2020, 15:26
Car: 1989 T3 dj
Phone: 91680072

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by thedigger »

Henter du i nordnorge?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Bilen starter ikke T3 1990 2.1 Bensin

Post by Der Postmeister »

Har henta bil før utafor Sinsenkrysset jeg. Bomtur til Trondheim har jeg hatt og. Det er ikke umulig prosjekt iallefall.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply