Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Kort versjon:
Hjelp! Jeg trenger en ny spindel til å feste hjullager på venstre foran på min T3 84 mod.

Lang versjon:
Jeg leverte bilen inn på verksted for å få byttet hjullager venstre foran for tre uker siden. Etter å ha kjørt rundt i sommer, begynte det å lage en merkelig lyd. Leverte bilen inn på NAF for en undersøkelse. Fikk kjøreforbud på stedet på grunn av for mye slakk i hjullageret venstre foran.

Fikk bilen fraktet med bergingsbil til samme verskted som ordnet hjullageret for tre uker siden. De har nå undersøkt saken og funnet ut at spindelen som lageret er festet til er helt utslitt og må byttes. Har søkt på Brickwerks, men de har kun spindel bak i sitt sortiment. Er det håp om å få tak i noe sted?

Ellers: Er det sannsynlig at verkstedet har gjort en feil med montering av hjullageret som har ødelagt både lager og spindel etter noen ukers kjøring? Hvis ikke, burde de ikke sett at spindelen var ødelagt/ustlitt da det ble byttet? For meg høres dette ut som en reklamasjon på slett utført arbeid. Men her trenger jeg noen med teknisk/mekanisk bakgrunn til å bekrefte eller avkrefte min teori.

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få her!
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by hansstef »

Litt lite aktivitet på forumet her nå. Sendte dette til en kar i Stavanger som kanskje har delen til deg.
Hans Sæle
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

hansstef wrote:Litt lite aktivitet på forumet her nå. Sendte dette til en kar i Stavanger som kanskje har delen til deg.
Tusen takk skal du ha!
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by hansstef »

Torkel 91665891. Han bistår
Hans Sæle
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

hansstef wrote:Torkel 91665891. Han bistår
Du og Torkel er mine to favorittpersoner i hele verden akkurat nå. Har tatt en prat på telefon og øyner et lite håp om at det kanskje kan være mulig å oppdrive en ny spindel. Krysser fingrene! Mange takk uansett :D
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by Samleren »

På 84 mod må du være obs på at det leveres to størrelser lager.
Det vil du se på delekatalogen http://autofans.info
Mvh.Stig T.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by ducce999s »

var også obs på at du får rett delenr. Ta av dekket og borste rein spindelen for å finne hvilket delenr det står på den. Kan være at jeg eller Hans Petter Raaen har hvis ikke Torkel har noe liggende som passer.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Oppdatering: Har vært i kontakt med en haug av hyggelige mennesker som leter rundt i garasjer og hyller for å se om de kan ha en ekstra spindel liggende. Etter å ha lett gjennom det finnes av deleforhandlere på nett, har jeg kun funnet én forhandler som ser ut til å ha delen liggende i sitt sortiment. (Selv om dem ikke har delen tilgjengelig på lager).

Jeg mener å tro at det er en slik jeg har behov for:

Image

https://www.serial-kombi.com/en-GB/tran ... ed-n315904

Har sendt dem en e-post og forhørt meg om leveringstid hvis jeg ender opp med å bestille derfra.

Tusen takk til alle som engasjerer seg og forsøker å hjelpe. Det settes stor pris på!
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by Buss Marius »

Jeg har begge spindelene etter min gamle -85 modell liggende om det skulle være av interesse.
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Buss Marius wrote:Jeg har begge spindelene etter min gamle -85 modell liggende om det skulle være av interesse.
Helt rått! Ser jo faktisk ut til å være lys i enden av denne tunnelen også. Jeg har en dialog på gang med en kar som muligens også har en reservedel liggende. Dersom det går i vasken vil jeg veldig gjerne kjøpe din. Vet mer over helgen. Gir deg en lyd
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Har vært så heldig å få tak i en brukt spindel fra en delebil på Voss.

Jeg dro inn til verkstedet og spurte verkstedet om hva som egentlig har skjedd, ettersom de undersøkte lyden fra forhjulet, konkluderte med at hjullager måtte byttes og ordnet dette 3 uker før jeg fikk konstatert ødelagt lager og spindel.

Verkstedet står fast på at de ikke har gjort noen feil, og at hjullageret har blitt montert etter boka og strammet til med rett moment. De mener at spindelen har vært ødelagt fra før. Jeg spurte om dette ikke burde vært undersøkt og avdekket før de skiftet lageret. Men det var visst ikke vanlig praksis.

Løsningen er ganske åpenbar. Spindel og lager må byttes. Spørsmålet er hvem som skal betale for det, og hvorvidt det er en sak som bør dekkes av garanti og reklamasjon.

Hva tenker dere? Er det rimelig at verkstedet dekker hele eller deler av kostnaden for utbedring og ny reparasjon? Eller er det rett å kreve at jeg som kunde belastes for kostnaden?
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by hansstef »

Stramme til med rett moment er en ting, men det som er specet er bare for å sete lageret skikkelig. Lageret skal ikke kjøres med dette momentet. Man trekker til med moment først. Deretter trekker man av igjen til man kan bevege "låseskiven" littegran. Hvis ikke gjør det og kjører med tiltrekkingsmoment vil lageret ikke kunne ekspandere når det får temperatur. Da går det fort gale.
Hans Sæle
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Kundebehandler på verkstedet sto fast på at de hadde gjort alt rett. Er vanskelig for meg å etterprøve den påstanden. Men faktum er uansett at både lager og spindel må byttes kun 3 uker etter at de hadde bilen inne til undersøkelse og fikk dette byttet.
GLENN MARVIN
-
-
Posts: 515
Joined: 01 Jul 2012, 23:01
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900
Location: Kristiansand

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by GLENN MARVIN »

Hei.
Vi sitter her på klubben og diskuterer dette her, og vi lurer på hva som er gått i stykker på spindelen siden den må byttes.
Har du mulighet til å si noe om dette evt legge inn bilde av den?
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff rock n roll inr
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat

Kristiansand Bus-Depot.
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Har bedt verkstedet om å få den gamle spindelen i retur etter at den er byttet. Legger ved bilder her og holder dere oppdatert
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by subwoofer »

Bare spekulasjon fra min side, men har lageret skåret seg og rotert på spindelen? Eneste måten jeg kan skjønne at du skal klare å ødelegge spindelen. Hvis spindelen bare er litt slitt vet jeg det er et gammelt triks å slå noen småspor i spindelen og holde innerbanen fast med loctite. Ny spindel er selvfølgelig bedre.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Da har jeg omsider fått hentet bilen. Ny spindel (dvs brukt fra en delebil på Voss) og nytt hjullager er montert. Jeg ba om å få den ødelagte spindelen tilbake.

Til Glenn Marvin og dere andre som har bedt om bilder. Her er hvordan den gamle spindelen ser ut:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by Samleren »

Synes spindelen ser helt iorden ut etter bildene å dømme. Kanskje den løse stålringer innerst er slitt, men synes hjullager
ser skadet ut.
Mvh.Stig T.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by ducce999s »

med merket på lagerbanen så ser det for meg ut til at verksted bommet ved montering, et slikt jakk kommer kun fra at noe har slått inn i lageret . Mener du bør krever full erstatning. lagerbanen på spindelen har merker, men ikke verre enn at den burde fungere
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by Samleren »

Det ytterste hjullager skal være 19.05mm innvendig mål opptil ch.nr E023 827
ifra ch.nr E023 828 er den innvendige diameter 22mm så jeg ville målt hva spindelen
har i størrelse.
Stig T
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by vega84 »

Samleren wrote:Det ytterste hjullager skal være 19.05mm innvendig mål opptil ch.nr E023 827
ifra ch.nr E023 828 er den innvendige diameter 22mm så jeg ville målt hva spindelen
har i størrelse.
Stig T
Er det en sjanse for at verkstedet har satt på et hjullager med feil dimensjon? Hvis det nå er montert et hjullager av samme type som sist (og spindelen jeg nå har fått er lik den forrige), er det da mulighet for at denne spindelen også kan bli ødelagt? :O

Jeg ville forventet at mekanikere på et verksted ville undersøkt at både spindel og hjullager er kompatibelt når hjullageret byttes. Er det rimelig å forvente at en verkstedskunde selv skal ta nøyaktige mål av spindel og hjullager før man leverer bilen inn?

Chassisnr på bilen er førvrig WV2ZZZ25ZEH105294
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Hjelp! Nytt hjullagerhus/spindel venstre foran

Post by Samleren »

Chassisnummer tilsier at det er brukt
riktig hjullager,men det ene av lagerne ser
skadet ut.Mystisk. Ser at ons.26/8 fra kl.12 skal NAF ha nettmøte mellom sine advokater hvor
man kan få stille sine spørsmål.
Stig T
Post Reply