Motor bytte eller bare turbo og pumpe.. jx

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ystei8
Posts: 3
Joined: 12 Jul 2019, 06:57

Motor bytte eller bare turbo og pumpe.. jx

Post by Ystei8 »

Heisann folkens..

vurderer å kjøpe denne:
https://www.finn.no/188924580

Bra for rust og grei innredning.. men motor sliter.. den ryker fælt og er noe slapp.

Eier har satt inn en jx (fra originalt sugediesel)men fikk ikke pumpa til å funke så han brukte pumpa fra sugedieselen.

Virker som han har fått justert pumpe og turbo ganske godt, men det er ikke ideelt.. pumpa skal vel justere seg etter turbo trykk?

Under prøvetur så det ut som den blåste både blå, grå og svart røyk ved forskjellige pådrag.. grå når den ble sakte økt turtall når den stod stille, svart ved raskt pådrag under kjøring og blå under lang akselerasjon..


Hvis jeg skal kjøpe denne så ønsker jeg få fiksa motoren kjapt så den ikke ryker, går bra og er pålitelig for en runde i Europa i høst.

Hva tenker dere? Lekk turbo og feil pumpe som gjør at den ryker?

Like greit å skifte hele motor? 1,9tdk?

Noen som har motor, pumpe og turbo?

Eventuelt noen som har lyst til å ta på seg en jobb med å skifte dette for meg?
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Motor bytte eller bare turbo og pumpe.. jx

Post by Even »

Hadde en passat før med 1.9 turbo, og pumpe til sugediesel. Ingen sort røyk, men heller ingen futt. Justerte opp pumpa, og da gikk den mye bedre, men sort røyk på lave turtall før turboen satte inn.

Blå røyk er olje. Kan være gåen turbo. Kan sjekkes ved å se etter olje i utblås på turboen. Men det kan og være at motoren er utslitt... Da må du se etter olje før turbo. Men det er ikke så lett å komme til!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Motor bytte eller bare turbo og pumpe.. jx

Post by Italjohn »

Pass på at du får med original lyktene også, de vil du trenge til eu-kontroller.
Led-lyktene er ikke godkjent.


Image
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Motor bytte eller bare turbo og pumpe.. jx

Post by ducce999s »

Turbo uten lda på pumpen, da går den dårlig, for å unnvike overopphetting, bør motor gå fett for å sikre lav temp når turboen går inn.

Det du skal gjøre er å få montere rett pumpe så vil du se at den slutter å ryke.

Jeg har pumpe liggende men ikke noen fungerende lda
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply