Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
SimonBraeck
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2020, 13:05
Car: T3 1986 JX
Phone: 45392617

Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by SimonBraeck »

Hei!

Vi har planlagt å bruke JX pumpe på en AAZ motor, og ser flere har gjort dette.
Ved montering ser vi at det å bruke pumpebraketten fra AAZ pumpa, passer best sammen med dekselet som sitter bak registeret mot toppen.
Opplagringen av pumpa, blir ikke riktig ved bruk av braketten fra AAZ, og den planlegger vi å få modifisert slik at den blir lagret riktig.

Hvordan gjør dere da med timingen, og finne nullpunktet på pumpa, ser ikke ut som det er hull til "doren", i braketten fra AAZ.

Eventuelt andre måter dere løst denne utfordringen på?

Mvh

Simon :D
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by subwoofer »

Mener å huske at jeg brukte alt av braketter og slikt fra JX, men det begynner å bli mange år siden. Måtte ikke lage noe, det husker jeg ihvertfall. Timingen på pumpa finner du med et måleur, ikke med sperrebolten. Den er bare der for å hindre at du ender på bærtur, ikke for å være en referanse.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
SimonBraeck
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2020, 13:05
Car: T3 1986 JX
Phone: 45392617

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by SimonBraeck »

subwoofer wrote:Mener å huske at jeg brukte alt av braketter og slikt fra JX, men det begynner å bli mange år siden. Måtte ikke lage noe, det husker jeg ihvertfall. Timingen på pumpa finner du med et måleur, ikke med sperrebolten. Den er bare der for å hindre at du ender på bærtur, ikke for å være en referanse.
Skjønner. Vi får på braketten, det er egentlig dekselet som er problemet. Det passer dårlig :lol:
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by Italjohn »

Hvorfor vil du bruke JX pumpen?
Jeg har også en AAZ men bruker original AAZ pumpen uten noen problemer.
SimonBraeck
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2020, 13:05
Car: T3 1986 JX
Phone: 45392617

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by SimonBraeck »

Italjohn wrote:Hvorfor vil du bruke JX pumpen?
Jeg har også en AAZ men bruker original AAZ pumpen uten noen problemer.
Jeg har forstått det sånn at AAZ-pumpa kan bygge for høyt slik at man må skjære til dekselet over motoren. For å unngå dette bruker vi JX-pumpa.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by subwoofer »

Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg nok brukt AAZ-pumpa med en hvassere boost-pinne. På Doka/Sika/Syncro trenger man ikke gjøre noe med lokket, på de andre er det en mindre operasjon. Gitt at man har den versjonen av AAZ med kaldstartwire, vet ikke hvordan kaldstartsolenoide skal kobles. Men mest sannsynlig er det vel bare +12V og ferdig med det.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by Needforspace »

Får litt mer turtall med JX pumpe, men det er ikke så voldsom forskjell
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Re: Spørsmål rundt bruk av JX pumpe på AAZ motor

Post by Busbonde »

Hei
Da jeg bytta motor i Constance (88 coach med jx), brukte jeg motor fra caddy 97 mod, motorkode 1Y. Denne tror jeg er ganske lik aaz, men mangler turbo og har annen pumpe.
Støtte på litt av samme utfordringene som dere sliter med. Jeg ønska å beholde multireimoppsettet fra 1y, men jx pumpe, men da kræsja det med registeroppsettet til jx. Endte opp med å beholde registeroppsettet fra 1y, men måtte dreie ei foring til senterhullet for pumpa da dette hullet var større på 1y braketten. Var også forskjell på de 3 boltene som holder pumpa, dette løste jeg med å sveise muttere fast i braketten bak reimskiva. Ved å legge gammel og ny brakett mot hverandre kunne jeg til sist sentrere de opp mot hverandre og bore hull for timingdor, dette funka helt fint, brukte høytrykks dieselrør fra jx, disse passa med litt bøying, i i tillegg måtte servobraketten tilpasses noe. Har ikke funnet noe godt svar på hvilken verdi jeg skal bruke når jeg klokker opp pumpe med måleur, har gjort dette på frihand, men funker greit :D
ps: takk for masse flotte youtube videoer :D
Post Reply