Dato/klokkeslett: 20 Jun 2019, 05:57

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Okt 2018, 19:08 
Avlogget

Registrert: 21 Feb 2015, 12:14
Innlegg: 526
Bosted: Fjellhamar
Bil: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Telefon: 41264794
Bilde


Skifte drivaksel + stikkaksel foran.

Dette gjelder Vw T5 2,5 L 2004-2009 manuell girkasse.
Er trolig meget likt i T5 automat...og facelift også (?).

Gjør man dette på Møller koster det 14300kr (3\10 -18) så her er det penger å spare.

Jeg kjøpte SKF komponenter (drivaksel + stikkaksel) fra Autodeler.co.no totalt kostet det 2700kr med toll og alt. Leveranse tok 12 dager. Jeg har på nettet lest om at noen produsent modifisert disse splines og gjort dem lengre for bedre holdbarhet, men de SKF komponenter jeg kjøpte hadde samme lengde som original. Kan evt være verdt å søke opp den typen som har lange splines (?). Jeg gjorde en modifisering, i hullet på drivaksel satte jeg er propp av byggskum sånn at jeg kunne fylle opp splines/hulrom helt med fett (det er et dypt rør ellers). Når jeg skiftet stikkaksel fant jeg en tetningsring i diff/girkasse. Hadde jeg visst det hadde jeg også kjøpt denne tetning og byttet den...

Drivaksel + stikkaksel er ytterligere en svak punkt på disse biler. Ofte ryker høyre side først. Det skjer på mange biler etter alt fra 130kkm til 200kkm (?). Det er splines på stikkaksel og i hullet i enden på drivaksel som blir slitt/ruster. Teorien er at Vw ikke puttet nok med fett, alternativt at fettet blir skyllet vekk med tiden. Når den ryker gjør den det plutselig og under belastning (stikkaksel snurrer rundt inne i drivaksel uten feste). Dette har to kompiser fått oppleve (hvorav en utenfor Kiruna i Sverige midtvinters, 170 mil hjemmefra, bilen full med skiutstyr), samt en hel haug av mennesker når jeg leser på nett. Når jeg for to uker siden byttet begge styreledd (indre+ytre) samt nedre bærekule, kontrollerte jeg disse splines med plan om å putte in ekstra fett. Men fant fort ut at de var i meget dårlig stand og jeg valgte da å bestille en ny drivaksel + stikkaksel for å ikke bli stående langt ut på et fjell i vinter.

Du trenger 30 mm 12kant-pipe (til senterbolt i nav)
Kraftig latmannsarm.
Diverse standard håndverktøy.
Egnet fett av god kvalitet, til splines.

Kan være lurt at et par dgr i forkant strekke seg in bak hjulet og børste rent, samt spraye multispray/rustløser rundt de bolter/muttere man siden skal løsne. Også på sentermutter i navet.
Med bilen på bakken, løsne 30 mm 12-kant sentermutter i nav (har du kraftig muttertrekker kan du løsne denne mutter med hjulet i luften).
Jekk opp bilen og sett den forsvarlig på støttebukk. Jeg jekket opp bilen på kun høyre side for å ikke miste olje fra diff/girkasse. Vet ikke om det er nødvendig..
Fjern så den store plast platen som dekker hele undersiden under motoren.
Jeg løsnet deretter mutter til nedre bærekule samt ytre styreledd og demonterte disse (ikke sikkert det er nødvendig å demontere styreledd). De kan være vanskelige å demontere da de sitter godt (konformet). En bra fungerende endeleddavtrekker vil gjøre denne jobben lettere. Jeg demonterte med slegghammer ved å banke forsiktig (eller hardt som f..n) på siden og på bolten med mutter påskrudd. Deretter kan man sette en kraftig brekkjern inn i et hull på bærebruen og tvinge den ned slik at nedre bærekule løftes vekk. Nå MÅ du sette noen type av beskyttelse over nedre bærekule (en kopp) slik at de vasse kantene på bærebru ikke skjærer hull på gummi-mansjett i bærekulen (det er også mulig å demontere nedre bærekule ved å løsne to bolter som sitter i nav-enheten).
Når alt er løsnet kan man trekke hele navet med bremseskive av fra drivaksel. Man kan banke litt på drivakselbolten i navet med en dead-blow-hammer for å hjelpe den ut.
Drivaksel henger også i en mellomlagring halvveis inn til diff. Det er to 13 mm bolter å løsne her. Deretter fant jeg noe plastikk-skvett-deksel i hjulbrønnen som jeg demonterte enkelt, to 10 mm plastmutter-greier. Nå blir det godt om rom til å manøvrere ut drivaksel som du bare trekker rett ut.
Stikkaksel har en bolt (unbraco) som sitter dypt inne i senter-hullet. Trur det var 8 mm unbraco og du bør han lang uten kule i enden. Deretter trekker du stikkaksel ut. Sjekk at du får med deg alt da det er en C-clip og litt annet som kan bli igjen.
Nå har du mulighet å skifte den tetningsring (i diff/girkasse) som sitter i hullet hvor stikkaksel går. Sett deretter inn den nye stikkakselen og putt godt med fett på den enden som stikker ut. Fyll så hullet i drivakselen med fett (jeg hadde tidligere satt en propp av byggskum inne i røret). Før så på den nye drivakselen på den utstikkende stikkakselen og skru fast mellomlagringen med de to boltene.
Sett tilbake plastikk-skvett-deksel.
Sett tilbake navet (med litt fett i) over den nye drivakselen (med litt fett på splines) og sett tilbake de andre kuleleddene du løsnet. Dra den nye senterbolten til 200 Nm, slipp den tilbake 180 grader og så dra den igjen til 200 Nm (dette iflg Haynes). Man kan sette en skrutrekker inn i ventilasjonskanaler på bremseskiven for å låse den mot bremsecaliper (du bør ha et par hjulbolter som holder bremseskiven på plass).
Sett tilslutt tilbake hjulet, plate under motor og rydd opp.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 341/lang/e


http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 589/lang/e



Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde

_________________
________________________________
Emil Silenhag
Vw California (AXE) 2006, manuell.

Bosted: Fjellhamar (Lørenskog)
Tilbyr skruhjelp ved behov (tlf 41264794).
Ross-Tech VCDS.
Har vannpumpe-verktøy og hjullager-verktøy til utlån/leie.


Sist endret av silenhag den 13 Okt 2018, 20:55, endret 3 ganger.

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 13 Okt 2018, 19:18 
Avlogget
Forum Admin

Registrert: 31 Okt 2003, 17:22
Innlegg: 15196
Bosted: Nesbyen, Hallingdal
Telefon: 99454090
Som tips for å unngå å få stopp langs vegen: dukker det opp rødt støv rundt akselen, så er det ting på gang. Da bør du bytte ganske raskt. Da er det hakket før splines er historie og den slurer rundt der. Dette gjelder forsåvidt også Sharan for de som har slikt.

_________________
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2017 TDi Transporter

Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 12 Apr 2019, 18:38 
Avlogget

Registrert: 21 Feb 2015, 12:14
Innlegg: 526
Bosted: Fjellhamar
Bil: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Telefon: 41264794
Jeg snakket idag med Møller bil over tlf. Spurte hva drivaksel på høyre side (manuell 6. gir) kostet. 8500 kr (noe på 8000) og man må gi den gamle i pant. Denne prisen er altså uten stikkaksel som man oftest også trenger. Spurte ikke hva stikkaksel kostet...
Heldigvis har Eurodel og Autodoc å alt hva de heter SKF drivaksel for 1850kr..

_________________
________________________________
Emil Silenhag
Vw California (AXE) 2006, manuell.

Bosted: Fjellhamar (Lørenskog)
Tilbyr skruhjelp ved behov (tlf 41264794).
Ross-Tech VCDS.
Har vannpumpe-verktøy og hjullager-verktøy til utlån/leie.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 06 Mai 2019, 11:44 
Avlogget

Registrert: 22 Aug 2006, 22:12
Innlegg: 1063
Bosted: Oslo
Bil: T4 TDI ACV CC
Telefon: 90877396
Bra beskrivet ,har gjort nesten det samme med min T4 ,ikke noe store forsjell untatt bytte av Stikkakslingen . Kjøpte mine deler i det store utlandet for 1000 kroner levert i Tyskland .

_________________
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support