LDA forandrer ikke på noe trykk innvendig i pumpa! Den øker kun mengden når turbotrykket kommer.Renax wrote:Tja, det LDA'en faktisk gjør er å delvis sperre dieselreturen fra pumpa, noe som øker trykket i pumpa som igen både øker mengden og flytter på timinga...vw 2,5tdi wrote:Du får ikke mer diesel ut av ei pumpe med LDA kontra ei uten så lenge elementet i pumpa er likt! Det LDA anslaget gjør er å begrense mengden før turbotrykket kommer for så å gi mer mengde da turbotrykket øker. Dette for å slippe røyk før turbotrykket kommer!
Ellers har du rett, den begrenser vandringen på mengderegulatoren før trykket kommer...
Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
-
- -
- Posts: 576
- Joined: 11 Jan 2010, 15:28
- Car: t4 tdi 2000mod
- Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Morten B
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Igjen så anbefaler jeg tdi innmat i 2, 4 pumpa. Alt der paser omhverandre. Har du begge bumpene ute så bruker de mak 20 min på å gjøre dette. Da får du så mye diesel at du blir vip kunde hos bensinstasjonene.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Har en 1994 model T4 2.4D som er gått 248000km.
Har motoren gått for mye til å montere en turbo konvertering direkte uten å fåreta en full overhaling av motoren først?
Eller er det kun å gi full gass og skaffe deler, å montere dette på ?
Pp3 dyser! hvem selger dem?
Har motoren gått for mye til å montere en turbo konvertering direkte uten å fåreta en full overhaling av motoren først?
Eller er det kun å gi full gass og skaffe deler, å montere dette på ?
Pp3 dyser! hvem selger dem?
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
248000km, om du åpner den for overhaling så lurer du fort på om det er riktig, for det er nok knapt nok målbar slitasje...
Sent from my P6 using Tapatalk
Sent from my P6 using Tapatalk
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
248k? Bare barnet den motoren der
Min hadde gått ca. 320 når jeg konverterte min, kjører 1bar dagen lang den
Min hadde gått ca. 320 når jeg konverterte min, kjører 1bar dagen lang den
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
PP3 dyser får du fra england av en som heter 'Rake' søk etter diesel Rhinor i googlehund wrote:Har en 1994 model T4 2.4D som er gått 248000km.
Har motoren gått for mye til å montere en turbo konvertering direkte uten å fåreta en full overhaling av motoren først?
Eller er det kun å gi full gass og skaffe deler, å montere dette på ?
Pp3 dyser! hvem selger dem?
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ta en tur innom vwt4forum.com.uk og let opp Rake der.
Hyggelig fyr, han fikser dyser til deg
Si fra om det blir handel, bi kanskje kan spleise på frakta fra england? Lyst på dyser jeg og.
Hyggelig fyr, han fikser dyser til deg
Si fra om det blir handel, bi kanskje kan spleise på frakta fra england? Lyst på dyser jeg og.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Dysene går for 330pund inkl frakt
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Takk for svaret karar! da er det bare å løpe å kjøpe da!
ett spørsmål til her. er det noen mulighet å se om jeg har dualmass svinghjul uten å ta ned hele girkassen? vet at clutchen må skiftes om ikke så alt for lenge. håpet da på å ha delene på plass før demontering.
Koop! om jeg bestemmer meg for å handle PP3 dyser tar jeg kontakt med deg siden jeg har en bror som jobber og pendler til London hver uke. er enda usikker på hvor Diesel Rhino holder til. om de holder til i nærheten av London skulle det ikke bli noen problem.
ett spørsmål til her. er det noen mulighet å se om jeg har dualmass svinghjul uten å ta ned hele girkassen? vet at clutchen må skiftes om ikke så alt for lenge. håpet da på å ha delene på plass før demontering.
Koop! om jeg bestemmer meg for å handle PP3 dyser tar jeg kontakt med deg siden jeg har en bror som jobber og pendler til London hver uke. er enda usikker på hvor Diesel Rhino holder til. om de holder til i nærheten av London skulle det ikke bli noen problem.
Last edited by hund on 09 Apr 2014, 20:23, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Se ned i innspeskjons luken der OT merket er,du tar av ett plastdeksel/gummiplugg der og kan se svinghjulet,er på toppen av girkassen på høyre side når du står forand bilen og ser ned på girkassen. Men om du kan se om du har dobbelt eller enkelt er jeg usikker på.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Er det ikke bare 2,5 som har dobbelmassehjul da?
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
For å få dette godkjent hos BT, hva må gjøres med bremsene?
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Tror det er lite sjanse for å få dette godkjent...
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
-
- Posts: 2
- Joined: 17 Jun 2014, 18:09
- Car: t4 1993
- Phone: 95066925
- Location: Gratangen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
hei, lurer på om hvordan flens der er på turboen på 2.5 tdi ? e det kanskje t3 ? har bygd om en 2.4d til 2.4 TD og vudere å sette på støre turbo.
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ikke å annbefale større trykk da toppakningen ikke tåler det. Hold deg til orginal turboen,så sender du dysene til Mr Rake i england,dieselpumpe fra izusu trooper(mener det er 3.0 eller 3.1 liter) så dieselbooster så har du garrantert 150-160hk:-)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
-
- Posts: 2
- Joined: 17 Jun 2014, 18:09
- Car: t4 1993
- Phone: 95066925
- Location: Gratangen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
hva koster det å sende dysene da ? nån som veit ka ei sån pompa koster ?
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Til england koster det 330pund pluss det du må betale for frakt ned.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
-
- Posts: 29
- Joined: 09 Jun 2013, 11:44
- Car: T4 Dobelkabiner Pickup
- Phone: 98012778
- Location: Fannrem Sør-Trøndelag
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Hei
jeg kan kansje hjelpe her. tiligere oppi tekstn her ble det spurt hvordan det fungerte me AUDI deler.
jeg har prøvd. innsuget er gromt å bruke. Stort innputtrør og god flow. MEN passer ikke på ACV eksosmanifoil.
grunnet at den bygger svert mye opp mot innsuget
kan bru Volvo 850/V70 eksosmanifoil det fynker fjell. på disse står turboen helt inntil EGR uttaket.
Audi eksosmanifoil haar turboen ligende lengst i fra EGR uttaket og derme tar den botti Oljefilterholderen.
audi har en annen type filter holder. Men man kan tilnøds bruke denne alike vell viss man ikke går for 150hk turboen til aubi mne heller bruker orginal vw 2,5l turbor fra ACV
beklager at jeg ikke fikk lurt inn noen bilder her. PC`n er ikke helt i form
jeg kan kansje hjelpe her. tiligere oppi tekstn her ble det spurt hvordan det fungerte me AUDI deler.
jeg har prøvd. innsuget er gromt å bruke. Stort innputtrør og god flow. MEN passer ikke på ACV eksosmanifoil.
grunnet at den bygger svert mye opp mot innsuget
kan bru Volvo 850/V70 eksosmanifoil det fynker fjell. på disse står turboen helt inntil EGR uttaket.
Audi eksosmanifoil haar turboen ligende lengst i fra EGR uttaket og derme tar den botti Oljefilterholderen.
audi har en annen type filter holder. Men man kan tilnøds bruke denne alike vell viss man ikke går for 150hk turboen til aubi mne heller bruker orginal vw 2,5l turbor fra ACV
beklager at jeg ikke fikk lurt inn noen bilder her. PC`n er ikke helt i form
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Har ein vw caravelle 1992 AAB som har "kun" gått 258 000km og har ein stund tenkt på å turbokonvertere. Har skumlest litt gjennom her og lurer på omtrent kor mange hk bilen vil få og om det kan byttes til ståltopppakning? med tanke på større turbo.
Har sett nokon 2,5acv motorane har 200hk+ gjeng det an å få tilnærma effekt av ein 2,4aab?
Har sett nokon 2,5acv motorane har 200hk+ gjeng det an å få tilnærma effekt av ein 2,4aab?
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Du kan bytte til stålpakning, men det føler jeg blir en smule overkill.
AAB'en kommer til å bli fantastisk kjørbar med 0.5-0,7bar og rundt 100-120hk.
Begynn der, så kan du bygge råskinn en annen gang. Eller kjøp min!
AAB'en kommer til å bli fantastisk kjørbar med 0.5-0,7bar og rundt 100-120hk.
Begynn der, så kan du bygge råskinn en annen gang. Eller kjøp min!
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ok, blir ein stund til eg sett inn turbo er kun 15år så må nok skru litt meir før eg begynner
Ska først få senka han osv først men takk får svar!
Ska først få senka han osv først men takk får svar!
-
- -
- Posts: 164
- Joined: 20 Nov 2010, 22:53
- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
- Location: Telemark
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Det er begrensninger på turbokonvertert 2,4d i forhold til 2,5tdi'en siden 2,4d har indirekte innsprøyting (med forkammer). 2,5tdi har direkte innsprøyting og er dermed enklere å trimme.veedub t4 wrote:Har ein vw caravelle 1992 AAB som har "kun" gått 258 000km og har ein stund tenkt på å turbokonvertere. Har skumlest litt gjennom her og lurer på omtrent kor mange hk bilen vil få og om det kan byttes til ståltopppakning? med tanke på større turbo.
Har sett nokon 2,5acv motorane har 200hk+ gjeng det an å få tilnærma effekt av ein 2,4aab?
Er noen i Storbritannia som har klart å få ut rundt 150hk ifølge info på vw-forumet der borte.
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Største begrensningen er kjøling av stempler, og kompresjon.Titan wrote:Det er begrensninger på turbokonvertert 2,4d i forhold til 2,5tdi'en siden 2,4d har indirekte innsprøyting (med forkammer). 2,5tdi har direkte innsprøyting og er dermed enklere å trimme.veedub t4 wrote:Har ein vw caravelle 1992 AAB som har "kun" gått 258 000km og har ein stund tenkt på å turbokonvertere. Har skumlest litt gjennom her og lurer på omtrent kor mange hk bilen vil få og om det kan byttes til ståltopppakning? med tanke på større turbo.
Har sett nokon 2,5acv motorane har 200hk+ gjeng det an å få tilnærma effekt av ein 2,4aab?
Er noen i Storbritannia som har klart å få ut rundt 150hk ifølge info på vw-forumet der borte.
Mange har bikket 200hk (over 250whp med 1.9topp) på 1.6TD, og fartsrekord med under 1.5l diesel er satt med en VW 1.5D (org 48hk) konvertert til TD med underspyling av stempler og 1.9 tdk topp, den hadde 164hk, og skal ha mer til neste års Bonneville.
Alle disse er forkammer motorer, noe som i seg selv ikke er en begrensning. De er mindre effektive enn Tdi, men med de rette grep får man nok effekt likevel.
Til sammenligning klarer de samme folka å bikke 400hk på 4syl TDi, men blodtrimma 2.5tdi tror jeg ikke hverken cluch eller girkasse i T4 tåler uansett har sett noen av de bikker 750nm...
Sent from my P6 using Tapatalk
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Ok, men er ikkje forkammeret i toppen? evt kan det byttes til ein topp med direkteinnsprøytning? vist det vill passe
med blokka
med blokka
-
- -
- Posts: 164
- Joined: 20 Nov 2010, 22:53
- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
- Location: Telemark
Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!
Det stemmer at forkammeret er i toppen. Vet at det er både store likheter og ulikheter på 2,4 og 2,5 motorene, men om du kan bolte på 2,5tdi toppen direkte på tror jeg ikke. Dette er det andre på forumet som vet bedre enn meg, og som kanskje også vet nøyaktig hva som skiller de to toppene. Det er jo mange ting som skal klaffe mht kjølekanaler, etc.
Men som Renax er inne på der han ramser opp blodtrimma forkammermotorer så er det ingenting som er umulig hvis man virkelig bestemmer seg for å oppnå noe ekstremt uavhengig av hva det koster. Tror utvilsomt 200hk trimminga av en 2,5tdi er vesentlig rimeligere enn å få skremt opp 2,4 til det samme nivået.
Men som Renax er inne på der han ramser opp blodtrimma forkammermotorer så er det ingenting som er umulig hvis man virkelig bestemmer seg for å oppnå noe ekstremt uavhengig av hva det koster. Tror utvilsomt 200hk trimminga av en 2,5tdi er vesentlig rimeligere enn å få skremt opp 2,4 til det samme nivået.