Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Rikskringkastingen »

TDI har forbrenningskammeret nede i stemplene. Hvis du skal montere TDI-topp, så må du ha TDI-stempler også. Og da er det nok mye enklere og billigere å montere en komplett TDI-motor.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
veedub t4
Posts: 34
Joined: 12 Jul 2014, 16:19
Car: vw t4 1992 2,4
Phone: 41007358

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by veedub t4 »

Ok, men er det ikkje annet ledningsnett på ein 2,5? og vist det blir motorbytte vil ein AHY motor passe i kort snute?
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Heeelt annet ledningsnett.
Brookster på det engelske T4forumet har bikka 170hk med sin konverterte 2,4d, uten å egentlig gjøre noe særlig med innmaten.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
veedub t4
Posts: 34
Joined: 12 Jul 2014, 16:19
Car: vw t4 1992 2,4
Phone: 41007358

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by veedub t4 »

Ok, trur da det blir å ha standar topp og motor med turbo og div.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

Går kansje å senke kompresjonen med å porte eller bytte forkammer;-)

Sent from my P6 using Tapatalk
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Ikke noe særlig å tjene på å endre kompresjonen her.
Det meste ligger i dyser og pumpe, og en toppakning som holder for trykket.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Rallyaasen
Posts: 14
Joined: 16 May 2011, 20:33
Car: 1998 T4 Caravelle 2,5TDI 9 seter
Phone: 95048763
Location: Karmøy,Rogaland

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Rallyaasen »

Meeget Oppegående tråd !

Monterte slikt "turbosett" fra en 97 2,5tdi på min 1995 2,4d 5seter LWB nå, og det var bra forskjell... :D :D :D :D

Kjører med WG akturator stag strammet opp litt,,,, ladetrykket er 0,8-1bar.ved belastning.
justerte dieselmengden opp til 1200-1300 o min på tomgang, og justerte deretter ned tomgangen til 900. ryker ikke svart røyk, litt grå ved rusing bare. 8)

Kjørte først uten intercooler, nå med intercooler. Merket ingen forskjell. Men regner med at motoren liker kjøling på lufta.

Oljekjøler også montert, slik mellomstykke på oljefilter med slanger fram til frontmontert Aluminium luftkjøler,luft gjennom hull til "grøftelys" i støtfanger venstre forran, og denne tror jeg gjør nytten pga motortemp stiger litt mer i motbakker enn før.
(spjell på kjølevifter står låst i max åpen stilling ) :o

Kjørt i over 1.år ca 10 000 km . nå med dette settet. Motoren tåler trykket!
og kjører 5gir OPP Bømlafjordtunell, og Rennfast,Karmøytunell, med hastighet på 90-110kmt varierende med fart i bunn/last osv (kjører oftest med verktøy og MX sykkler inni da) kjører den hardt av og til ,også med campingvogn, men AAB motoren kjørt 250 000km holder.
Last edited by Rallyaasen on 24 Feb 2016, 21:16, edited 2 times in total.
Frode Aas
Karmøy Rogaland
VW T4
Ex 1992 t4 varebil 2,4d
Ex1995 t4 LWB caravelle 2,4D Turbo kit
Nå 1997 2.5TDI kort 9 seter x buss 10.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Ja det blir en helt annen bil. Blir litt mer liv, Mulig det hadde vært bedre med en frontmontert intercooler, eller en vannavkjølt intercooler.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

Merker ikke IC mye på så lave trykk, over 1 bar så blir det mere merkbart:-)
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Koop »

Du merker IC'n først ved lange belastninger, masse luft og ladetrykk er en sak, men når lufta er flere hundre grader varm så gir den ikke noe særlig effekt.
Bånn gass med full bil oppover en lang bakke, da merker du det ;)
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
KKorsnes
Posts: 67
Joined: 20 Oct 2013, 15:37
Car: '01 T4 lwb 151hk
Location: Vestnes M&R

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by KKorsnes »

A sette inne en 2.5TDI for å så sette en 2.4d pumpe på den må vel gå an? :)
Så slipper man alt ledningsvaset å ECU ;)

Om det er mulig å flytte over innmaten i pumpen fra 2.5TDI til 2.4d og tilføye LDA så er vel pumpen dugende?
'01 VW Caravelle TDI LWB
'91 VW Golf mk2 TDK
X '90 VW Passat GT G60 syncro
X '91 VW Passat GT syncro
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Sv: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Renax »

KKorsnes wrote:A sette inne en 2.5TDI for å så sette en 2.4d pumpe på den må vel gå an? :)
Så slipper man alt ledningsvaset å ECU ;)

Om det er mulig å flytte over innmaten i pumpen fra 2.5TDI til 2.4d og tilføye LDA så er vel pumpen dugende?
Jeg har tenkt i samme baner, da slipper man også å tenke på nødmodus pga en sensor eller vakumslange ute av funksjon... bør absolutt gå ann, LDA kan hentes f-eks fra LT 6'er TD...
KKorsnes
Posts: 67
Joined: 20 Oct 2013, 15:37
Car: '01 T4 lwb 151hk
Location: Vestnes M&R

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by KKorsnes »

Veit det er ofte gjort på bmw e34, der setter de på pumpe fra e28.
Så de kan justere uten å måtte chip'e :)
'01 VW Caravelle TDI LWB
'91 VW Golf mk2 TDK
X '90 VW Passat GT G60 syncro
X '91 VW Passat GT syncro
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by jakob »

Ja 2,5 pumpe innmaten passer i 2,4 pumpa.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rallyaasen
Posts: 14
Joined: 16 May 2011, 20:33
Car: 1998 T4 Caravelle 2,5TDI 9 seter
Phone: 95048763
Location: Karmøy,Rogaland

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Rallyaasen »

Kjører forsatt 20.15.2016 med gammle 2,4turbo intercooler ,prøvd over 1.bar trykk, men vil ikke sote ned campingvogn med dieselsot. 0,6 er bra. men merker det er mye å hente i motoren(audi/volvo) turbo og større dyser -eksos vil nok gi power


Rallyaasen wrote:Meeget Oppegående tråd !

Monterte slikt "turbosett" fra en 97 2,5tdi på min 1995 2,4d 5seter LWB nå, og det var bra forskjell... :D :D :D :D

Kjører med WG akturator stag strammet opp litt,,,, ladetrykket er 0,8-1bar.ved belastning.
justerte dieselmengden opp til 1200-1300 o min på tomgang, og justerte deretter ned tomgangen til 900. ryker ikke svart røyk, litt grå ved rusing bare. 8)

Kjørte først uten intercooler, nå med intercooler. Merket ingen forskjell. Men regner med at motoren liker kjøling på lufta.

Oljekjøler også montert, slik mellomstykke på oljefilter med slanger fram til frontmontert Aluminium luftkjøler,luft gjennom hull til "grøftelys" i støtfanger venstre forran, og denne tror jeg gjør nytten pga motortemp stiger litt mer i motbakker enn før.
(spjell på kjølevifter står låst i max åpen stilling ) :o

Kjørt i over 1.år ca 10 000 km . nå med dette settet. Motoren tåler trykket!
og kjører 5gir OPP Bømlafjordtunell, og Rennfast,Karmøytunell, med hastighet på 90-110kmt varierende med fart i bunn/last osv (kjører oftest med verktøy og MX sykkler inni da) kjører den hardt av og til ,også med campingvogn, men AAB motoren kjørt 250 000km holder.
Frode Aas
Karmøy Rogaland
VW T4
Ex 1992 t4 varebil 2,4d
Ex1995 t4 LWB caravelle 2,4D Turbo kit
Nå 1997 2.5TDI kort 9 seter x buss 10.
ohy
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2021, 12:27
Car: T4 2.4t -96 kort 8 seter
Phone: 91589555
Location: Vest for Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by ohy »

Hei har blitt eigar av en T¤ 2.4 d. Holder på å bestille deler til turbokonvertering. Har bestilt turbo, intercooler, manifold inn og ut, pakningner osv.

Men det eg ikkje har klart å finne utav er hvilke oljeledninger/rør, dimmensjoner på luft slanger, dimensjon på kon filter og kva del er det en trenger til oljereturen. Bestiller deler fra Polen, så hadde vært kjekt å få alt ordnet på samme leveranse.

Så om noken har peiling og kunne opplyst meg hadde det vært supert :-)
Mike Sierra
-
-
Posts: 143
Joined: 01 Mar 2004, 14:49
Car: t5
Location: Spikkestad

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by Mike Sierra »

Har ett komplett? brukt sett liggende, diesel pumpe fra audi 5D, innsug, turbo og eksos manifold fra TDI. Oljeretur gjennom peilepinnehull.
MS

Skrotnisse ;-)
ohy
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2021, 12:27
Car: T4 2.4t -96 kort 8 seter
Phone: 91589555
Location: Vest for Bergen

Re: Turbo konvertering T4 2,4D Nå med bilder!

Post by ohy »

Har allerede kjøpt mesteparten Mangler kun slanger, rør, luftfilter og oljepeilerøret (074115630N), om du vil selge meg desse er eg interessert, eller om du kunne gitt meg dimensjonane?
Post Reply