T5 California - fylle hydraulikkolje til hevetaket

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 California - fylle hydraulikkolje til hevetaket

Post by silenhag »

Har hatt ulyd fra hevetaket akkurat siste biten når jeg hever det. Høres ut som at hydraulikk pumpe går tørr..!?
Jeg bestemte meg for å kontrollere og fylle olje. Leste på engelsk forum at vw beregner 9 tim for dette jobb da man må demontere hele innertaket. Leste videre og kom over en fyr som gjorde det ved å demontere controll panelet i taket og hele den plastramme rundt som også holder belysning etc.

Jeg kjøpte olje fra Møller og den var langt fra gratis. Fikk betale 1450kr for en liter :)

Alle batterier (3 stk) må kobles bort.
Taket nedslått.

For å demontere begynner man ved å stikke in fingrene gjennom solbrille luke og løsner panelet til lyskontrollen. Deretter løsner man controll panelet. Og videre løsne hele lys bracket til innerbelysning, og panelet rett mot frontruta. Deretter skrur man ut de fire skruene som holder rammen på plass.
Slipp på metall platen / bracket som holder hydraulikk pumpe på plass. Kutt svart isopor isolering i to stykker og fjern dette. Skjyv så hydraulikk pumpe til høyre og koble fra ledningen til pumpa. Dette er meget vanskelig å gjøre grunnet så liten plass. Noe lettere om man har små hender og rikt vokabular av banneord. Deretter kan man sakte fipple ut pumpa, det går akkurat hvis man ha bra med tålamod og gjemmer undan vasse kniver og store hammere..
Deretter er det bare å skru ut påfyllningsplugg på toppen av reservoaret som har min-max nivå merket på reservoaret. Jeg fylte reservoaret med en sprøyte med tunn slang, det bør man ha.

Min var først bare 60% full, fikk fylle kanskje 40 ml. Hvorfor den ikke var full vet jeg ikke. Ikke funnet lekkasje. Venstre hevearm luktet hydraulikk olje når jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden, men alt funket. Kanskje har den vært med om noe tidligare, og så har det fylt opp dårlig eller luftet systemet og sølt olje? Har hørt om noen defekt på tidlige modeller hvor hydraulikk cylinder sprenges ved høy varme og direkt sol lys i varme lender. Og min bil er importert.

Etter jobben er gjort er det bare å montere alt sammen igjen.
Og nå går taket helt opp/ned uten ulyd og akkurat som den skal. Case closed.


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: T5 California - fylle hydraulikkolje til hevetaket

Post by Needforspace »

Veldig bra beskrevet. Har hørt om noen med samme problem som var ganske fortvilet ja. Heller ikke de skjønte hvor oljen ble av.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 California - fylle hydraulikkolje til hevetaket

Post by silenhag »

Er det noen som trenger olje til hevetaket så har jeg masse igjen på Fjellhamar.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 California - fylle hydraulikkolje til hevetaket

Post by silenhag »

Jeg trur jeg har funnet ut hvor oljen til hevetaket blir av. Jeg har lekkasje (!). Det er på venstre side og har luktet hydraulikk olje alltid siden jeg kjøpte bilen i feb 2015. Det har vært litt fuktig under hydraulikk sylinder på venstre side. Trodde dette var litt oljesøl fra tidligere reparasjon før jeg kjøpte bilen. Når jeg nå på høsten skulle legge ny lakkforsegling før vintern, så jeg at denne fukten vokst ut langs denne renne som har dreneringshull i begge ender. Det er ikke noen store mengder, kun nok for at smuss og støv skal feste i det. Hvis det lekker så er det veldig langsom lekkasje heldigvis. På 3,5 år har jeg bare fått fylle på en gang så jeg gjør ikke noe med det per nå..
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply