T5 Bytte fjærbeinslager / aksiallager

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 Bytte fjærbeinslager / aksiallager

Post by silenhag »

Image

Bytte fjærbeinslager T5

Gjeldende: Vw T5 2004-2009 (og sikkert facelift samt T6 også)
Vanskelighetsgrad: 3 av 5 pils.
Verktøy: 30 mm 12-kant pipe (sentermutter), lang latmannsarm/leddhåndtak, XZN bit M10 (bolt som holder bremseskive), XZN bit M14 (bolter til nedre bærekule), 7mm umbraco (toppen av støtdemperen), gjerne spesialverktøy til å få løs styreledd, ellers std håndverktøy.
Kostnad: På møller skulle jeg gjette 8000-10000 men jeg vet ikke sikkert.
Deler å bytte: Jeg bytter vanligvis fjærbeinslager, støvmansjett og gummikopp på toppen. Dette kan kjøpes på Bildeler.no Eurodel.no Autodeler.co.no Skruvat.no osv
Annet: Har byttet på biler som gått alt fra 160-240kkm, så det virker som at de holder i ca 200kkm i gjennomsnitt.
Video: Laget av Bildeler.no
https://youtu.be/lElsr_EO6W8



Utførelse:
Spray ned bolter med rustløsende dagen før.
Hvis mye rust på enden av drivaksel, utenfor stor sentermutter så kan det lønne seg å slipe vekk gjengene her helt med Dremmel eller tilsvarende. Hvis ikke kan stor sentermutter gå meeeeeeget tregt av.

Løsne noe på sentermutter og hjulboltene
Sett bilen på støttebukker fram slik at begge hjulene er i luften.
Ta av hjulene. Har de rusta fast så ligg under bilen og slå med trebit og slegghammer på felgen, samtidig som du dreier hjulet rundt.

Er det rust der hjulet satt på bremseskive/nav (spesielt innerst mot navet er vanlig) kjør hardt med stålbørste i vinkelsliper.
Fjern sentermutter (12-kant 30 mm pipe)
Løsne hurtigkobling til ABS-føler bak bremseskjold. Løsne ledningene fra fjærbeinet også, hvor en gaffel holder ledningen. På venstre side må du også løsne hurtigkobling til slitasjevarsler inkl liten braket (10 mm sekskantbolt) slik at ledningene blir helt frie og man kan legge de (abs+varsler går sammen) til siden uten at de henger fast i bremsecaliper.

Ta av bremsecaliper/belegg/bracket i en del ved å løsne det to 21 mm boltene på baksiden. Legg bremsecaliper/belegg/bracket ned under tannstang til styring på noe slik at den ikke henger i bremseslange. Pass på å ikke påføre bremsslage en halv twist senere når du setter tilbake den på bremseskive.

Løsne den single bolt (xzn bit M10) som holder bremseskive på plass.
Bank med trebit og slegghammar på bremseskive til den løsner.
Er det rust bak bremseskive på nav/hjullager kjør hardt en runde med stålbørste i vinkelsliper.

Demonter bremseskjold som sitter med tre meget rustne bolter, som oftest kommer lettere enn man trur. Fjern først løs rust med en hard stålbørste. Jeg bruker 5/16 ringnøkkel eller 8 mm ring-nøkkel eller 7 mm ring-nøkkel, banker på og løsner disse bolter. Liten Papegøye-tang fra Biltema kan funke også.
Løsne ytre styreledd. Gjerne med hensiktsmessig spesialverktøy. Eller bare bank med slegghammer på siden.

Kapp kyllingbein/stab.stag/link på midten med vinkelsliper. Eller demonter det hvis det går.
Løsne nedre bærekule, to bolter (12 kant bit/xzn 12 eller 14). Noen ganger kan disse bolter være umbraco.

Bank in drivaksel noe, og trekk nav/hjullager av drivaksel, samtidig som du har en lang brytspak i hullet på bærearmen og tvinger denne ned.
Ha en bit papp fra en pappeske eller liknende til å legge under gummimansjett på drivaksel for beskyttelse. Det kan lett blir hull i denne drivaksel-mansjett om man er uheldig.

Demonter de to svarte platene ved torpedvegg (Torx 30) slik at du får adgang til 21 mm mutter på toppen av fjærbeinet (løft på gummihette for å finne mutteren). Observere nøye hvordan disse svarte platene sitter, da det kan være forvirrende å få tilbake på plass (de sitter ikke på samme sett på begge sider).

Jeg setter en garagejekk under fjærbeinet før jeg løsner 21mm mutter på toppen. Deretter senker jeg jekken og triller hele fjærbeinet ut av hjulhuset.
Nå kan restene av kyllingbein/stab.stag/link demonteres, eller kappes bort fra fjærbein respektive stabilisatorstag.

Deretter setter jeg fjærbeinet i et skruvstikke. Har lest at noen arbeider på bakken men det syns jeg høres tungvint ut.
Sett på hensiktsmessig fjærklemmer (feks fra Biltema) og komprimer fjæren.
Løsne 21 mm mutter på toppen (+ 7 mm umbraco), og løft av gummikopp + mellomplate som ligger rett over fjærbeinslager.

Deretter løfter jeg av hele fjæren med fjærbeinslager på toppen. Plastmansjett over støtdemperbein blir igjen.
Så løfter jeg bort fjærbeinslager og renser fjær og fjærbein fra rust og smuss før jeg setter tilbake fjæren på støtdemperbein.
Ny plastmansjett monteres på det nye fjærbeinslageret før det settes på plass over støtdemper og inne i fjæren.
Så pensler jeg på Lanolin olje hvor det kan gjøre nytte.
Så legges mellomplate + ny gummikopp tilbake på toppen, og 21 mm mutter settes tilbake, og man slipper ut fjæren/tar bort fjærspennere.

Deretter monteres alt tilbake på bilen i omvendt rekkefølge. Påfør bittelitt egnet fett på drivaksel-splines uten å søle på steder hvor det ikke skal være. Pass på å erstatte bolter å muttere om du vil oppfylle vw sine krav. Rens gjenger godt fra smuss. Smør på kobberpasta eller anti-seize, spesielt bak bremseskive og gå nav der felgen/hjulet ligger an.
Dra sentermutter til 200 nm, slakk av 180 grader og så 200 nm igjen. Før jeg setter på senterkoppen pensler jeg godt med lanolinolje over sentermutter og enden av drivaksel for rustbeskyttelse og enklere demontering neste gang.



Image




Image




Image




Image




Image



Image



Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T5 Bytte fjærbeinslager / aksiallager

Post by Der Postmeister »

Det er to utgaver av fjørbein og spindel. Hvis du skulle finne på å dele den andre utgaven i to, ikke denne her oven, så må du ha forstillingskontroll også.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply