Dato/klokkeslett: 15 Nov 2019, 16:22

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 07:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Nytralla har ikke kabla varmer, og nå kommer den årstiden. Var under på fredag og bytta olje, og prøvde samtidig å titte etter motorvarmer-plugg. Fant ingenting, så da var vel ikke det bestilt da den var ny.

Har forstått at det er en drittjobb på syncroen? Er det såpass drittjobb at man setter det bort? Kan få lånt meg både smøregrav og bukk i velutstyrt verksted, men er rett og slett usikker på om jeg orker, det avhenger selvsagt av prisen. Og hva koster det da?Montering av blokkvarmer, og kabel fram til uttak i fangern? Har så mye Defa-biter etterhvert, så resten får jeg fikse selv siden...

EDIT: Presisering, det gjelder 2,5 TDi, baksiden av blokka...

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Sist endret av Theodor den 23 Sep 2013, 08:18, endret 1 gang

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 08:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 21 Mar 2013, 13:15
Innlegg: 411
Bosted: Asker
Bil: T4 LWB
Telefon: 45099798
Dette hadde jeg gjort ovenfra.
På min sitter varmern mellom servopumpa og oljefilterholdern, altså finner du den enklest gjennom å dukke ned på venstre siden under panseret.

_________________
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 08:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
En gang til? Foran?

Ahaa, jeg får presisere, dette gjelder 2,5 TDi, den skal sitte bakpå blokka om jeg har forstått riktig.

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 08:34 
Avlogget
Forum Admin

Registrert: 31 Okt 2003, 17:22
Innlegg: 15292
Bosted: Nesbyen, Hallingdal
Telefon: 99454090
Bak på blokka ja. Defa.no skal ha en utførlig beskrivelse hvis de ikke har begynt med innlogging vel og merke... Kukjobb...

_________________
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2017 TDi Transporter

Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 08:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Ja, har jo sett på den instruksen. Men alt er jo "enkelt" på papiret. Så når du velger det uttrykket, kjenner jeg jo at det kanskje kan gå mot at noen annen skal få ta ***jobben... :lol:

Det skal sies at på forrige bilen uten syncro var det relativt lett å se varmern og filteret og det hele, men her så jeg ikke en dritt. Litt lav jekk hjalp jo ikke heller (jada, jeg hadde bukker også!). Er det bare å føle seg fram, eller skal man kunne se hva man gjør om man har litt bedre plass (bukk eller grav)?

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 11:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 21 Mar 2013, 13:15
Innlegg: 411
Bosted: Asker
Bil: T4 LWB
Telefon: 45099798
Som sagt, jeg hadde prøvd meg ovenfra, jeg var og skrudde på varmern for noen uker siden.
Den sitter bakpå blokka, rett i nærheten av srvopumpe og filterholder.
Ligger du på bakken må du ha arma laaaaangt opp for å komme til der, mellom travers og drit.
Legg brystkassa på innsuget, og stapp venstrearmen ned bak motorn, "enkleste" måten å komme til.

_________________
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 11:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Mmm. Men har du turbo? Jeg har ikke nubb på å komme til ovenfra sålenge den sitter der, så lange armer, med så mange ledd har jeg ikke.

EDIT: Ser jo nå at du har det, beklager. Leste bare 2,4. Jeg kommer iallfall ikke til den veien. Det prøvde jeg jo på den forrige og, da kabelen hadde hoppa av...

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 08:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Kan noen bekrefte for meg hvilket frostlokk som skal ut? Ifølge Defa sin instruksjon så er det helt til venstre for syncro fra -98. Men stemmer det?
På forhjulstrekkern satt det lenger til høyre vil jeg minnes. Det var også en ACV -99.

Manualen sier forøvrig helt til høyre for syncro fra -96. Men det er kanskje en annen motorkode det da?

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 08:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Jul 2010, 00:46
Innlegg: 5303
Bosted: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Bil: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Telefon: 917 97 848
Theodor skrev:
Kan noen bekrefte for meg hvilket frostlokk som skal ut? Ifølge Defa sin instruksjon så er det helt til venstre for syncro fra -98. Men stemmer det?
På forhjulstrekkern satt det lenger til høyre vil jeg minnes. Det var også en ACV -99.

Manualen sier forøvrig helt til høyre for syncro fra -96. Men det er kanskje en annen motorkode det da?
gå på defa.no og let opp så står det beskrevet i monteringsanvisning for ditt element.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

_________________
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 09:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Jammen jeg gjorde jo det jooooo... oooo... :cry:

Elementet skal være 411540.

Bilde

Om jeg har skjønt rett, skal det være den fjerde linja under VW. Jeg bare stussa over at det er samme plassering for 2wd og 4wd, men det var ikke ikke der den satt på den forrige bilen...

Det blir sikkert fint :lol:

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 11:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Jul 2010, 00:46
Innlegg: 5303
Bosted: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Bil: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Telefon: 917 97 848
Her ville jeg sendt Mail til defa. Det er ikke entydig desverre.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

_________________
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Des 2013, 06:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Jeg ga opp.

Dvs, jeg gjorde et hederlig forsøk, kjøpte riktig varmer, lånte varmt og koselig verksted.
Løfta først opp og kikka under, registrerte at jeg enten måtte forlenge armen og få en to-tre albuer til, eller ta ned girkassa.
Slapp bilen ned,åpna panseret, flytta ekspansjonskaret, rota litt rundt, og ga opp der og. Jobbe helt blindt nedi baki der, uten å være skuddsikker på at jeg får det til? Nei takk...

VW kjørte (kjører?) kampanje i disse dager, så jeg ringte og booka. Leverer hos XXXXXX (fjernet verkstednavn midlertidig) borti veien idag, får ferdig montert blokkvarmer og inntak for 2995,-. Det er en pris jeg kan leve med, garanti på jobben, ikkeno kanskje-lekkaskje osv.

Resten av installasjonen gjør jeg selv, har et lite lass med Defa hjemme...

EDIT: Fjernet verkstednavnet midlertidig, ettersom jeg ikke er 100% fornøyd med jobben, og ikke helt avklart om jeg skal klage på jobben eller ikke...

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Sist endret av Theodor den 05 Des 2013, 07:44, endret 1 gang

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 07:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 21 Mar 2013, 13:15
Innlegg: 411
Bosted: Asker
Bil: T4 LWB
Telefon: 45099798
Jeg syns du skulle slått til på komplett DEFA Link for 7990,- montert :D

_________________
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 07:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Ehh, nei takk.
Ettersom den jobben de gjorde var såpass halvdårlig, er jeg glad for at jeg ikke gjorde det. Og ikke er det verdt 4k å få montert noe jeg kan fikse selv med delene jeg har liggende, i tillegg til å måtte betale Defa månedsavgift for å bruke Link-systemet. Det beste argumentet for Link er jo telefon-kontrollen, men det funker uansett ikke på hytta hvor det er mest aktuelt. Så da utgår det iallfall.

Og om noen lurer på hva jeg legger i dårlig arbeid fra et "VW original"-verksted:
- Jordingskabelen er montert på skruen som holder gummimansjetten til luftfilteret = absolutt elendig jording. Den skruen stopper før den går i bunn, for å ikke klemme for hardt på gummien.
- Den ene klemma som holder varmeren var festet med en skrue med tre-fire ekstra skiver, originalskruen som følger med Defa-kitet fant jeg igjen nede på bærebrua, godt synlig da jeg åpnet panseret. De hadde ikke giddi å løfte den opp igjen med en magnet, det tok meg 30 sekunder, inkludert det å gå og hente magneten min.
- Frostvæske-karet var overfylt, nesten så mye at det var helt fullt.
- Kjøleren som sitter på toppen av motoren var festet med to muttere, nr tre var bare entret, nr fire lå løst ved siden av skruen.
- Kabeldragningen frem til mini-pluggen (eller fra mini-pluggen og bakover om man skal pirke) var "interessant", i mangel av bedre definisjon...

Alt dette er sikkert pirk og ikke hverken kritisk eller farlig, men når jeg går til et verksted med VW på veggen, forventer jeg at de gjør jobben skikkelig, uansett prisen på oppdraget. At jeg fikk kampanje-pris, anser jeg ikke som synonymt med at jobben skal gjøres halvgjort. Sagt på en annen måte, jeg må jobbe mer enn en uke for i det hele tatt ha de pengene som behøves for å få jobben gjort, så for meg er dette verdt noe.

Har valgt å fjerne navnet på verkstedet til de får sjansen til å svare for seg.

EDIT: Skrivefeil rettet.

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Jul 2010, 00:46
Innlegg: 5303
Bosted: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Bil: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Telefon: 917 97 848
Defa link har en svakhet/mangel, nemlig at den visstnok ikke kan styre eber/webasto når man ikke har 230v tilkobla.
At ting er halvhjertet er for dårlig, kampanjepris eller ei, jobben skal være prima utført uansett!!!
Selve link-montering er forøvrig en grei sak å gjøre.
Det er heller ikke mnd-avgift til defa, men en mnd-kost for å holde abb. til link, ettersom man naturligvis må ha en gsm enhet her. Synes ikke mnd prisen er annet enn kurant heller jeg da, men skjønner likefullt at folk ikke er begeistret for å måtte ha løpende utgifter også.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

_________________
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 10:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Jeg har absolutt forståelse for at noen må betale for et abo til GSM-enheten. Og jeg anser det som kurant fra Defa sin side at de vil administrere dette, ettersom det forenkler feilsøking og ansvarsforhold ved feil. Men sett fra min side, skulle jeg ønske fjernstyring, fikser jeg det selv.

Men jeg trenger ikke, jeg orker gå ut og skru på knappen de gangene timeren på garasjeveggen ikke gjør det for meg... Iallfall inntil videre...

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 11:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Jul 2010, 00:46
Innlegg: 5303
Bosted: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Bil: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Telefon: 917 97 848
Og om man er innenfor noen hundre meter rekkevidde, og har ebern, så kan jo en TP5 fungere fint, den skal jo ha opptil 900m rekkevidde i gode forhold. (den rekker rimelig langt ja)

Eller som du sier, lage sjøl, det er ingen umulighet. Man må bare har tid (og ork) til å sette seg ned med det ;)

Eller, man får slike fjernstyrte "mellomledd" for stikkontakt også, mulig man må sette det innendørs for å ikke plages med fukt og skit da ;)

som disse http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR2 ... k-fjernstrømbrytersett/36-4603

_________________
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 06:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Okt 2007, 18:59
Innlegg: 516
Bosted: Nes, Akershus
Bil: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Telefon: 93297430
Det tok ikke lang tid før serviceansvarlig ringte...

Han beklaget en hel drøss med ganger, dro noen forsøk på å forklare hvorfor det var gjort sånn og slik, og tilbød meg å komme tilbake for å rette opp. Enkelte av forklaringene hans var på noe gyngende grunn, men plausible, så det får gå. Det eneste jeg reagerte på der og da var bortforklaringen om at mekanikern ikke hadde sett skruen (som var heeelt zink-blank og ren, og lå og blinka som en diamant nedi-baki i et relativt svart motorrom, og som var det første jeg så da jeg titta etter). Nuvel!

Jeg påpekte høflig at jeg igrunn skulle klare å rette opp pirket, men at dette var mer i opplysningsøyemed etc. Alt i alt har de jo håndtert dette slik de burde, iallfall så godt som. Og de var jo absolutt villige til å rette det opp.

For min del var dette som sagt mest for å gi dem en tilbakemelding, det viktigste for meg var jo å få inn blokkvarmeren uten å ta livet av meg, og det gikk jo fint. Å rute om kabelen og flytte jordinga gjør jeg når lader, kupévarmer og timer etc. skal på plass, det blir vel iløpet av helga tenker jeg.

Jeg lar verkstedsnavnet stå strøket en stund til, tygger litt på om det er bra eller dårlig å nevne dem ved navn ifbm med disse innleggene.
Dette er jo som sagt ikke verdens undergang, og de har jo villet rette opp, så de burde de få for. Men lest under ett kan jo folk få et negativt inntrykk av dem. Hmmm...

_________________
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 07 Nov 2019, 20:56 
Avlogget

Registrert: 08 Mar 2008, 11:21
Innlegg: 62
Bosted: Horten
Bil: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Hvor monterte de denne varmeren i blokka?
På førersiden eller på passasjersiden?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 09 Nov 2019, 14:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 15 Mar 2005, 12:29
Innlegg: 9644
Bosted: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Bil: T4b California Coach syncro
Telefon: 666
-Så lenge glødepluggen sitter langt nok ned til å tine blokka nedenfra midtvinters, burde det ikke være mye problem å finne "et sted" den kan stå. At jobben settes bort gir to års garanti, om nå ikke verkstedet er av de som man ikke ønsker besøke, da.

Min nå aldrende DEFA Smart Start burde få sin tjeneste i bilen, har jo panelet for montering i dashbordet også og da er veien fra disse til app og link mellom Eberspächer kort. Går Eber kun an å styre over DEFA Smart Start/app når bilen er påkobla 230V ? Får se etter agreggat også, da 8)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 09 Nov 2019, 15:10 
Avlogget

Registrert: 20 Aug 2004, 19:41
Innlegg: 1546
Bosted: Inderøy, Nord Trøndelag
Bil: T5 2,5TDi 2008
Telefon: 99497790
Eller 12V--220V converter...

Koble DEFA til 12V via omformer må jo gi samme gevinst. Bare sørg for at blokkvarmer og kupevifte er avslått...

_________________
Stein Larsen
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter
(Caravelle 2000 kort, AUF 102 TDi med DXS kasse, Buss nr 1+ SOLGT)
(Caravelle 1993 kort, 2,4D manuell, buss nr.5, GL , SOLGT)
Mitsubishi Lancer Invite +, 2011 mod SELGES!


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], t21500 og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support