T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
kodvaag
-
-
Posts: 474
Joined: 14 Oct 2008, 18:48
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416
Location: Kristiansand

Re:

Post by kodvaag »

Karamell GL 2.5 wrote:tenk å få ligge i 100 på 2500rpm..
drømmer.... :roll:
Det går helt fint å gjøre det med med T5'en.

Det er bare å geare ned et gear. :mrgreen:


(unnskyld, måtte bare...)
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Indian »

Jeg ligger i 100 på 3000 RPM....det er faktisk 2X tomgangs hastighet fra 70-tallet.
Tunhøvdingen
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 19:35
Car: T4 1995 syncro 2,4 turbo
Phone: 91517327

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Tunhøvdingen »

Jeg har 34/45 utveksling på mitt 5. gir.
Noen som har erfaring med skifte av dette drevsettet på caravelle syncro?
Skulle vel ikke ha noe å si for syncrokoplingen? Blir jo bare høyere utveksling ut ifra kassa.

Har originalt en CLZ kasse med delenr på 5. girs drev: 02A 311 361 Q og 02A 311 158 E

De delenr som Bassmann har referert med utveksling 32/47 til står i min overskift som jeg har fått av Møller til en CTV girkasse: 02D 311 361 og 02D 311 158.

Vet ikke helt om jeg tør å bestille disse i tilfelle resten av 4wd systemet kan ta skade av dette.
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Rikskringkastingen »

Jeg kan ikke se noen grunn til at firehjulstrekk/viskokobling skal ta skade av dette. Du endrer jo utvekslingen før utgående aksel fra kassa, så utveksling på diffene framme og bak blir ikke endret.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tunhøvdingen
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 19:35
Car: T4 1995 syncro 2,4 turbo
Phone: 91517327

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Tunhøvdingen »

Nei, det er jo min tanke også.
Må vel prøve dette, går jo ikke an å kjøre rundt i en bil som holder over 2500 omdr i 80 km/t på 5. gir.
Har heldigvis turbo og intercooler på min 2,4d.
Går som en Tdi denne.
olav
-
-
Posts: 122
Joined: 10 Oct 2009, 14:30
Car: t4 1996
Phone: 98628003
Location: bergen

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by olav »

Tunhøvdingen wrote:Nei, det er jo min tanke også.
Må vel prøve dette, går jo ikke an å kjøre rundt i en bil som holder over 2500 omdr i 80 km/t på 5. gir.
Har heldigvis turbo og intercooler på min 2,4d.
Går som en Tdi denne.
hei..har du noen bilder av hvordan det er satt opp.altså turboen å intervooleren
1995 transporter
1997 golf
1997 escort RS 2000
ps.den rs motor'n til salgs veldig billig
drømmebilen:vw splittpickupp dobbelcabin
Tunhøvdingen
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 19:35
Car: T4 1995 syncro 2,4 turbo
Phone: 91517327

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Tunhøvdingen »

Har ikke det akkurat nå men kan få prøvd å tatt noen og legge dem inn. Ser at det er flere som lurer på ettermontering av dette.
Anbefales på det sterkeste.
Arild
-
-
Posts: 391
Joined: 06 Mar 2008, 13:04
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497
Location: sunnmøre

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Arild »

Indian wrote:Jeg ligger i 100 på 3000 RPM....det er faktisk 2X tomgangs hastighet fra 70-tallet.
Ser med min VR6 så har eg 1850 rpm i 80km/t å :D 2300rpm i 100km/t :D .synest det er rart det er så stor forskjell fra din bil som har automat til min bil som har manuellgir
Arild
T4 02mod 151hk tdi
Tunhøvdingen
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 19:35
Car: T4 1995 syncro 2,4 turbo
Phone: 91517327

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Tunhøvdingen »

Har bestilt drev til 5. giret i dag. Tysklandbestilling men rett over helga tenker jeg, blir spennende å se hvordan dette blir.
Hadde aldri hørt om det hos min lokale vw forhandler.
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

har idag utveksling 34-45 0,75utvekling sa de på møller, og girkassa som skal stå i bilen har kode chz, noen som vet om man faktisk kan bytte giret i denne kassa? bilen er en 93mod 2,4D aab mottor.
christian
vw 2,5tdi
-
-
Posts: 576
Joined: 11 Jan 2010, 15:28
Car: t4 tdi 2000mod
Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by vw 2,5tdi »

her ligger vi på 2300 i 100kmt. har en 2000mod,2,5tdi t4
Morten B
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

er dette normalt:
Image
Image
Image
christian
Vissvass
-
-
Posts: 818
Joined: 05 May 2010, 23:16
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777
Location: Drammen
Contact:

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Vissvass »

chr18 wrote:er dette normalt:
Image
Image
Image
Med erfaring fra 94 2.4 Caravelle GL så er det normalt med et turtall på 3000 i 100km/t.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

da håper jeg snart noen kan hoste frem noe delenummer, for sånn som dette kan jeg da ikke kjøre, må da bruke en del drivstoff mer også, enn om man hadde fått byttet drevinga?
christian
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

siden ingen her i nærheten så ut til å kunne komme med noe svar, tok jeg nå å sendte en melding til: http://www.volkswagen.no/no/no.html?gcl ... DgodaQw2Sg via "kontakt oss" funksjonen, gudene hvite hvem som nå får spørsmålet mitt, men håper de som får det kan svare. kanskje jeg skulle sendt en mail til Harald a møller selv?
christian
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Rudeboy »

Christian, dine bilder viser samma rpm som Tyskerbrakka er på i de hastighetene der.

Og jeg gidder ikke nevne hva rpm lå på i 130-sona i Danmark sist sommer :wink:

Tanken (min) bak å bytte femtegiret er å få rpm ned slik at f.eks en makelig Danmarkstur også kan være makelig på rpm og støy/dieselforbruk, det er merkbart forskjell på å kjøre feriebil i 120 - 130 km/t ift 70-80 km/t for å si det slik.
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

fikk svar fra kundesenter Harald a møller, limer det inn her.
Melding : Hei, har nå prøvd å kontakte de forskjellige lokale vw forhandlerne rundt om her, men ingen har kunnet gi meg noe eksakt svar på
spørsmålet mitt, og mange andre sitt også er: kan man bytte 5.giret på vw caravelle -96(aab mottoren) til ett som er lavere utveksling? har selv chz kassa, med utveksling 0,75 34-45, og i 100km/t så har jeg nå en rpm på 3000 og ved 120 er rpm på 3500, veldig høyt syns jeg.
Har etter hva jeg har klart å finne ut selv på nettet hørt om enkelte som har byttet dette 5. giret. Men ingen av delelagrerne eller verksmesterne rundt her klart å finne ut om det går.
etter hva jeg kan lese så skal det kunne gå ann å bytte til synkro drevet, med utveksling 0,68, men kan dere bekrefte eller avkrefte at dette går? og om det går, kan dere kanskje komme opp med ett delenummer for oss som lurer på dette?
legger ved link til en side på ett norskt forum og en side på ett danskt ett, hvor dette er tema.
http://vwbus.no/forum/viewtopi...
http://www.caravelle.dk/forum/bytte-av- ... page1.html

svar:
Hei
Girkassebokstavene CHZ er en 4 trins automatisk girkasse. Det foreligger heller ingen ombygnings dokumentasjon vedrørende ombygning av 5. gir på 5 trins manuelle girkasser.
Selv om man skulle finne drev med en annen utveksling, så er det ingen garanti for at dette fysisk passer på aksler etc.
Vi har ingen egen erfaring eller kjenner til andre som har forsøkt dette i praksis (manuell kasse).
Vennlig Hilsen
Jarle Johnsen
Kundehenvendelser
Harald A. Møller AS

åssen i huleste kunne vw her fortelle meg at jeg har chz automatkasse i bilen, når det da virkelig sitter en 5trinns manuell i bilen? jeg har ikke noe tro på at denne bilen er ombygd fra automat.
christian
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by solrikioo »

Hvor god greie tror du de på vws kundeservice har på ombygging av 15 år gamle biler? Eller ombygginger generellt.

Lite...

Edit: det lå jo en guide på 1 siden i denne tråden... Ta kontakt med han som la den ut, og hør..
Tunhøvdingen
Posts: 33
Joined: 17 Dec 2009, 19:35
Car: T4 1995 syncro 2,4 turbo
Phone: 91517327

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Tunhøvdingen »

Jeg har bygd om og det anbefales på det sterkeste, det er så enkelt som at det er litt forskjell på størrelsen på de to dreva som byttes ut, slik at utvekslingen blir mer lik på de to. Husker ikke helt hvor mye det utgjorde men bortimot 500 omdr i 80 km/t. Slik at jeg nå fint kan ligge i 100 uten at det høres ut som om bilen skal til å eksplodere.
Anbefaler at du får en utskrift ifra Møller over drevene til 5. gir og der står det oppført ulike alternativer til ulike girkasse bokstaver, på disse deletegnngene står også utveklingsforholdet oppført. Alle disse har ulike delenr men de skal passe på akslene så sant dele nr på akslene ikke er forskjellige.
Peter
-
-
Posts: 696
Joined: 22 Aug 2006, 23:12
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396
Location: Oslo

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Peter »

Hei .har ikke lest hele tråden men kansje dnne her hjelper .http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe_(Langer_5._Gang)
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Rudeboy »

Peter wrote:Hei .har ikke lest hele tråden men kansje dnne her hjelper .http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe_(Langer_5._Gang)
Peter
Hei, Peter !

Du kommer sent men godt, eller kanskje ikke ?
"Diese Seite enthält momentan noch keinen Text" sto det da jeg fulgte linken.

Men det skal være envnt på http://www.T4forum.de om man er stødigere i tysk enn meg finner man det der, vil jeg tro.

mvh,
Yngve S

EDIT - siden teksten "denne siden inneholder for tiden ingen tekst" ikke ble forstått, sjekka jeg det pånytt - jeg får ikke opp linken til Peter men steike så mye fin info det var å spore da jeg leste oversetter-linken - bra tiltak !
Last edited by Rudeboy on 18 Jun 2010, 11:48, edited 1 time in total.
Torle
-
-
Posts: 800
Joined: 29 Nov 2006, 12:13
Car: T4 2002
Phone: 90994928
Location: Hordaland, Askøy

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Torle »

Peter wrote:Hei .har ikke lest hele tråden men kansje dnne her hjelper .http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe_(Langer_5._Gang)
Peter
En kan jo putte linken inn i google ....og så får en en ca oversettelse:

http://translate.google.com/translate?j ... l=de&tl=no
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

Den linken til Peter ligger på første side i tråden også.
Får høre med møller om de ikke kan gi meg en utskrift av drevene på 5. giret på alle kassene da?

Tunhøvdingen: du har ikke noe mere info? sånn som utvekslingene og eventuelle delenumre?


ringte møller Fredrikstad nå, og fikk nå avklart hvorfor de på Harald A Møller mente jeg hadde en trinns automat, de forrige klarte gi meg en z isteden for en s, så egentlige kasse goden er chS, ikke chZ.
christian
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by Rikskringkastingen »

chr18 wrote:Den linken til Peter ligger på første side i tråden også.
Får høre med møller om de ikke kan gi meg en utskrift av drevene på 5. giret på alle kassene da?

Tunhøvdingen: du har ikke noe mere info? sånn som utvekslingene og eventuelle delenumre?


ringte møller Fredrikstad nå, og fikk nå avklart hvorfor de på Harald A Møller mente jeg hadde en trinns automat, de forrige klarte gi meg en z isteden for en s, så egentlige kasse goden er chS, ikke chZ.
Har du lest det som står på den linken? Der er det en tabell over mulige delenummer på femtegirsdreva til CHS-kasse, med angivelse av hvilken utveksling du får med forskjellige kombinasjoner av drev. Er det ikke akkurat det du er ute etter?

Nå er vel Google Translate mer underholdende enn presis når det gjelder oversettelse av bilteknisk tysk, men hvis du ser avsnittet der det står:

Übersetzungen

Die Originalübersetzung des 5. Gang beim CHS-Getriebe ist 0,755. Sie kann durch den Einsatz anderer Zahnradpaarungen in beide Richtungen geändert werden. In der Tabelle sind die von VW festgelegten Zahnradpaarungen aufgeführt. Andere sollten möglich sein.

Dette betyr noe sånt som:

Utvekslinger

Originalutvekslingen på femtegiret i CHS-kassa er 0,755. Den kan endres i begge retninger ved montering av andre tannhjulspar. I tabellen er det oppført de paringene av tannhjul som er spesifisert av VW. Andre kombinasjoner burde være mulig.

Tabellen inneholder en kolonne som heter Übersetzung, det betyr altså utveksling. Neste kolonne, Festrad, betyr det tannhjules som sitter fast på akselen. Schaltrad er det tannhjulet som kobles ut og inn med skiftegaffelen.


Linken til Peter er forøvrig ikke klikkbar fordi den siste parentesen ikke er med i linken.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
chr18
-
-
Posts: 796
Joined: 31 Jan 2008, 00:36
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311
Location: fredrikstad

Re: T4 Girkasseoversikt ønskes, pluss svar på noen spørsmål...

Post by chr18 »

leste linken først etter jeg hadde fått riktig kasse-kode, Rikskringkastingen, etter det, står jo ting mye klarere for meg. men kan fortsatt ikke skjønne hvordan man kan få 0,68 i utveksling, ser det går så langt ned som til 0,700, regner med det er nedover vi skal her forresten?.
Kan da ikke bli store forskjellen på 0,755 og 0,700?
fant forresten ut at på min bil i 80, så sank turtallet med litt i underkant av 500rpm ved skifte fra 4.gir til 5.gir, burde ikke hoppet vært noe større?
christian
Post Reply