Page 1 of 1

Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 09:37
by Johansen
Har en t4 1995 med 2,4 D. ABB. 6 seter.
Har et sporadisk startproblem. Blandt annet i dag.
Glødelampen lyser som en skal, men bilen starer ikke. Har tidligere relatert dette til lite drivstoff og en bil som står parkert i en skråning. En gang holdt det med å fylle 20 liter drivstoff på tanken, neste gang fylte jeg først på 20 liter, så 10 liter til - men måtte til slutt slepe bilen i gang. I dag hadde jeg nesten full tank, fikk bare ikke start, prøvde også å få start på bilen i bakken ned fra huset, men uten hell.
Er nå litt fortvilet over en bil som er litt lunefull. Har neon en formening om hva dette kan være?

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 10:55
by Drefts
startsperre? sjekk om du hører ett lite tikk i diesel pumpa når du vrir på tenning låsen.
Eller dårlig lodding på gløderelet kan også være feil.
Sjekk disse 2 enkle feilene, går bilen normalt når den først starter? ikke fusker eller noe?

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 10:59
by Johansen
Bilen går helt fint når den starter.
Hvor finner jeg dette releet?

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 11:20
by stste
Dårlig balstykke på tenningslåsen?

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 12:51
by Flyveren
Har opplevd tilsvarende på min bil.
Og der var det ikke tett mot dieselfilter.
Altså simring der du klipser på disse rørene på toppen.
Så suger da luft og du får ikke start på den med mindre du drar den igang (høyt turtall)

Hvis du skal ta av dette eller bytte filter, så fyll det godt opp med diesel før du monterer det.
Så slipper du å tømme et batteri eller 2.


Runar

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 13:56
by Drefts
Rele 60, 99, 109, 102 under rattet alt etter hva som er der på din bil :) , men sjekk om diesel pumpa gir ett lite klikk når tenning slåes på. vil tro det er der feilen er, enten startsperre eller sikring 15 om du ikke har startsperre.

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 20:48
by Flyveren
Så lenge dette er en feil relatert til hvor mye diesel du har på tanken har jeg ingen tro på at dette er en elektrisk feil.
Da har det med hvor mye vacum det dannes i slangene opp fra tanken for å suge diesel.
Det at du også står skrått forsterker dette.

Rakler motoren mye når du endelig får start?
Og må du holde pedalen i bunn til den til slutt går rent.

Da er det i alle fall relatert til luft i systemet (suger luft når pumpa prøver å suge diesel)

Runar

Re: Startproblemer

Posted: 29 Jul 2010, 20:58
by vw 2,5tdi
Hei. tror du må sjekke om du har noen morkne slanger på tilførsel side evt kjenne om det er slakk i akslingen til dieselpumpe. viss det er slakk i akslingen vill den suge luft der istedenfor å suge diesel helt fra tanken som er mye tyngre.

Re: Startproblemer

Posted: 30 Jul 2010, 00:43
by Rikskringkastingen
Prøv å bytte den hvite plastventilen oppå dieselfilteret. Det kan bli sprekker i denne, slik at det suges luft inn i drivstoffsystemet.

Re: Startproblemer

Posted: 01 Aug 2010, 08:59
by pyt-san
Hadde et sånt problem på en Ford jeg hadde. Den ville ikke gå, hvis den hadde vært parkert i oppoverbakke, men gikk om den hadde vært parkert i nedoverbakke. Det var en tilbakeslagsventil i dieseltilførselen som var gåen. (ca kr 200,-)

Re: Startproblemer

Posted: 02 Aug 2010, 10:27
by Johansen
Nå går bilen igjen..... konkluderer med dårlig kontakt i sikringsboksen på rele 102.
Rørte egentlig ingen ting, men slo påog av tenning, flere ganger for å høre etter klikk i rele og diselpumpe, og dermed startet den. Har gått helt fint siden. Har hatt mye løse reller og tilkoblinger i sikringsboksen, vindusviskere, varmeapparat, fjernlys og diverse.
tar ting etterhvert. skal på EU i januar, dersom det ikke er for kostbare ting så beholder jeg bilen en to år til.

Takk for alle gode råd.