Dato/klokkeslett: 23 Nov 2014, 18:30

Tidssone UTC




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Apr 2011, 08:13 
Avlogget

Registrert: 30 Apr 2011, 08:08
Innlegg: 7
Bil: T4 1996
Telefon: 92026646
Skal skifte bremseskoene bak på min VW Caravelle 1996 mod. Er dette en overkommelig oppgave for en normalt nevenyttig person? Hvordan får jeg f. eks løsnet trommelen?

På forhånd takk for hjelpen?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Apr 2011, 09:31 
Avlogget

Registrert: 28 Apr 2011, 17:11
Innlegg: 5
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder
Bil: T4 Caravelle
Telefon: 45695057
Ja absolutt.

DEMONTERING
Av med hjulet.
Skru ut låseskruen for trommelen (5 el.6 mm Umbrako)

Gi den noen ordentlige rapp med en hammer rundt det hele (så støv og dritt løsner)
Evt: ta av inspeksjonsluke -gummipropp (den øverste) bak skoldet/ankerplata og bruke en skrutrekker til å justere tilbake skoene hvis trommelen henger).

Deretter bare trekke trommelen av med håndmakt eller hammermakt- med en trekloss i mellom.

Slakk ut bremseskojusteringen helt, hekt av håndbremsvaier, hekt av alle fjærer.
De to nederste først, egentlig nok så lett å se når trommelen er av. Hekt av fjær for bremseskojustering. Press inn og vri løs låsefjærene (en per sko) - ta ut låsepinnene (skyves ut) Ta av de gamle skoene.

Kan være lurt å bruke en tvinge/ters/klemme av et eller annet slag for å presse stemplene tilbake i hjulsylindrene (letter monteringen senere). Hvis stemplene i hjulsylindrene henger - bytt dem eller demonter - hon slitekanten og sett inn ny pakninger. Nye hjulsylindre koster omkring 200-400 kroner per hjul avhengig av hvor du kjøper dem

RENGJØR- RENGJØR- RENGJØR

MONTERING
Hekt på plass håndbrekkvaier først (smakssak men vaieren må i allefall på plass før du setter på de nedre fjærene) - evt. skift denne hvis den er treg. Koster ca. 150 kroner per hjul - BilXtra.
Hekt på fjærene øverst på bremseskoene og få dem på plass i festet (bak skoene på ankerplata)
Sett i skoene nederst først, spre dem og få dem på plass i gaflene på hjulsylindrene. Sett på nye styrepinner og låsefjærer. Sett på plass bremskojusteringen - sjekk at gaffelen kommer rett vei som når du tok den av.
Hekt på fjæren for bremseskojusteringen.
Hekt på de to nederste fjærene - bann i vei og slå fingrenen eller les neste steg :)

Kan være smart med et verktøy - koster en 70 lapp på ...tema når fjærene skal på igjen. Ellers går det med fingermakt/tang og en smule bannskap.

Grovjuster skoene med skruen/staget til de nesten subber i trommelen. (cirka 265-268 mm i diameter)
Trommelen er vel Ø268-270 innvendig)
Sett på trommelen og låseskruen. Bruke en skrutrekker og juster båndenen gjennom innspeksjonshullet bak, eller dra håndbrekket av på gjentatte ganger så skal skoene teoretisk justere seg selv....

TUT og kjør.
Har du skiftet hjulsylindre må du selvsagt lufte bremser - 7mm nøkkel


Er det første gang du prøver å skifte bremsesko, regn med en time eller to per hjul/brems på jobben

Lykke til - bilder av dette finnes også på http://www.t4-wiki.de/wiki/Trommelbremse men serveren var nede akkurat nå i skrivende stund.
Dette var en grov gjennomgang og når du får det fra hverandre gir det litt mer mening :)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Apr 2011, 10:23 
Avlogget

Registrert: 30 Apr 2011, 08:08
Innlegg: 7
Bil: T4 1996
Telefon: 92026646
Takk for raskt svar og god og lettfattelig beskrivelse av jobben! Da skal jeg prøve meg på denne jobben.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Apr 2011, 19:38 
Avlogget

Registrert: 27 Feb 2009, 18:09
Innlegg: 1476
Bosted: Larvik, Vestfold
Telefon: 41145417
Ta fra hverandre strammemekanismen, vask og ha LITT fett i gjengene. Da setter den seg ikke 8)

_________________
Stian

2,5 TDI 2000'
2,4D 94'
2,4D 93' Skal slaktes til våren
2,4D 93' Slaktet


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Mai 2011, 09:04 
Avlogget

Registrert: 11 Nov 2010, 21:14
Innlegg: 37
Bil: Golf 2 og T4
Telefon: 48061782
Et tips kan også være å skrue av begge trommlene ,for å ha en å se side å se etter når ting skal på plass igjen.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Mai 2011, 09:12 
Avlogget

Registrert: 19 Jul 2009, 10:44
Innlegg: 1255
Bosted: Bærum
Bil: T4
Telefon: 91144666
Og litt fett på anleggsflatene der hvor skoene går mot bremseskjoldet. OBS forsiktig så det ikke kommer fett på sko og tromler.

Ang vask og rens av gummidetaljer. Her må man bruke teknisk sprit eller rødsprit og ikke whitespirit, da gummi ikke tåler animalske produkter...
Litt (minimalt) fett på anlegget mot navet/flensen gjør at man kan få tromlene av senere...

Tromlene bør pusses med slipepapir nummer 120 suksessivt rundt omkretsen for å rense og ta vekk litt av gladene innerst og ytterst...
Og så kan du jo være glad for at du har tromler! De er ikke særlig utsatt for salt og rust....

_________________
Torbo


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Mai 2011, 11:08 
Avlogget

Registrert: 01 Mai 2011, 10:59
Innlegg: 10
Bosted: Östersund
Bil: 94-T4 syncro lång mod
Jag bytte handbromsvajer bak på min caravelle, då berättade en verkstads"gubbe" att man endast får använda siliconbaserat smörjmedel i vajern. Andra smörjmedel t.ex 5-56, och liknande geggade ihop vajern då plasthöljet på vajern inte tål dessa. Min broms hängde sig och allt gummi smälte, nu får jag även byta bakhjulslager då skyddet smälte

_________________
Jag har en VW caravelle -94 syncro m diffspärr, långa modellen. Den är utrustad med bensinvärmare m, ställbar termostat i taket, farthållare, AC, extra ventliation, vridbart drag, luftdämpare, kaptensstol fram, ska fixa bussen till jakt och fiskebil.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 04 Mai 2011, 10:03 
Avlogget

Registrert: 30 Apr 2011, 08:08
Innlegg: 7
Bil: T4 1996
Telefon: 92026646
Takk for mange gode innspill og tips, setter stor pris på det!

Erling (bassegutten)


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: caravelle jørn og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support