Ja absolutt.
DEMONTERING
Av med hjulet.
Skru ut låseskruen for trommelen (5 el.6 mm Umbrako)
Gi den noen ordentlige rapp med en hammer rundt det hele (så støv og dritt løsner)
Evt: ta av inspeksjonsluke -gummipropp (den øverste) bak skoldet/ankerplata og bruke en skrutrekker til å justere tilbake skoene hvis trommelen henger).
Deretter bare trekke trommelen av med håndmakt eller hammermakt- med en trekloss i mellom.
Slakk ut bremseskojusteringen helt, hekt av håndbremsvaier, hekt av alle fjærer.
De to nederste først, egentlig nok så lett å se når trommelen er av. Hekt av fjær for bremseskojustering. Press inn og vri løs låsefjærene (en per sko) - ta ut låsepinnene (skyves ut) Ta av de gamle skoene.
Kan være lurt å bruke en tvinge/ters/klemme av et eller annet slag for å presse stemplene tilbake i hjulsylindrene (letter monteringen senere). Hvis stemplene i hjulsylindrene henger - bytt dem eller demonter - hon slitekanten og sett inn ny pakninger. Nye hjulsylindre koster omkring 200-400 kroner per hjul avhengig av hvor du kjøper dem
RENGJØR- RENGJØR- RENGJØR
MONTERING
Hekt på plass håndbrekkvaier først (smakssak men vaieren må i allefall på plass før du setter på de nedre fjærene) - evt. skift denne hvis den er treg. Koster ca. 150 kroner per hjul - BilXtra.
Hekt på fjærene øverst på bremseskoene og få dem på plass i festet (bak skoene på ankerplata)
Sett i skoene nederst først, spre dem og få dem på plass i gaflene på hjulsylindrene. Sett på nye styrepinner og låsefjærer. Sett på plass bremskojusteringen - sjekk at gaffelen kommer rett vei som når du tok den av.
Hekt på fjæren for bremseskojusteringen.
Hekt på de to nederste fjærene - bann i vei og slå fingrenen eller les neste steg
Kan være smart med et verktøy - koster en 70 lapp på ...tema når fjærene skal på igjen. Ellers går det med fingermakt/tang og en smule bannskap.
Grovjuster skoene med skruen/staget til de nesten subber i trommelen. (cirka 265-268 mm i diameter)
Trommelen er vel Ø268-270 innvendig)
Sett på trommelen og låseskruen. Bruke en skrutrekker og juster båndenen gjennom innspeksjonshullet bak, eller dra håndbrekket av på gjentatte ganger så skal skoene teoretisk justere seg selv....
TUT og kjør.
Har du skiftet hjulsylindre må du selvsagt lufte bremser - 7mm nøkkel
Er det første gang du prøver å skifte bremsesko, regn med en time eller to per hjul/brems på jobben
Lykke til - bilder av dette finnes også på
http://www.t4-wiki.de/wiki/Trommelbremse men serveren var nede akkurat nå i skrivende stund.
Dette var en grov gjennomgang og når du får det fra hverandre gir det litt mer mening