Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
SvennoH
-
-
Posts: 138
Joined: 28 Aug 2010, 00:54
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935
Location: Costa Del Hebnes i Ryfylke

Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by SvennoH »

Hei igjen

Har ein liten jobb på transporteren, (2.4L, 95mod) skal skifte alle pakninger, zimmerringer, toppakning, reg reim og altså bunnpannepakning. Har begynt demonteringen og ser at det blit problemr å få løs alle skruer på bunn pannepakning. Det er her eg søker eksperthjelp. Hva må demonteres for å komme til alle skruer?
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Cloud666
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2010, 16:24
Car: T4 1995 syncro
Phone: 92224098

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by Cloud666 »

Det må være skruene som ligger mot girkassesiden regner jeg med. De kan noen gang være litt knottete å komme til. Bruk godt lys og ei lita skralle med forlenger. Da skal du komme til de vanskeligste.

Men skal du skifte tettningsringen på girkassesiden også eller bare den på registersiden?
SvennoH
-
-
Posts: 138
Joined: 28 Aug 2010, 00:54
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935
Location: Costa Del Hebnes i Ryfylke

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by SvennoH »

Skifter bare på registersiden. Det er der det er masse søl og lekkasje.
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
SvennoH
-
-
Posts: 138
Joined: 28 Aug 2010, 00:54
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935
Location: Costa Del Hebnes i Ryfylke

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by SvennoH »

Cloud666 wrote:Det må være skruene som ligger mot girkassesiden regner jeg med. De kan noen gang være litt knottete å komme til. Bruk godt lys og ei lita skralle med forlenger. Da skal du komme til de vanskeligste.

Men skal du skifte tettningsringen på girkassesiden også eller bare den på registersiden?

Eg trenger ikke ta vekk akslingen altså?
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by Rikskringkastingen »

Det skal vel være mulig å demontere bunnpanna uten å løsne girkassa. Men på syncro kan det være nødvendig å demontere vinkeldrevet. Jeg tror ikke det er nødvendig å løsne høyre drivaksel på biler med forhjulstrekk. Mulig svinghjulet må roteres til et bestemt punkt for å komme til bunnpanneboltene nærmest girkassa.

Se også http://t4-wiki.de/wiki/%C3%96lwanne for noen bilder, og forklaring på tysk.

Bytt for all del pakningen mellom oljepumpa og motorblokka når du skal demontere så mye. Det er ofte den som lekker, og for å komme til denne må både register, bunnpanne og oljesugerør demonteres.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
SvennoH
-
-
Posts: 138
Joined: 28 Aug 2010, 00:54
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935
Location: Costa Del Hebnes i Ryfylke

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by SvennoH »

[quote="Rikskringkastingen"]Det skal vel være mulig å demontere bunnpanna uten å løsne girkassa. Men på syncro kan det være nødvendig å demontere vinkeldrevet. Jeg tror ikke det er nødvendig å løsne høyre drivaksel på biler med forhjulstrekk. Mulig svinghjulet må roteres til et bestemt punkt for å komme til bunnpanneboltene nærmest girkassa.

Det var her problemene oppstod ja. Ser at vinkeldrevet må vekk for å komme til. Takk for opplysningen om "hull" i svinghjul for å komme til 2 skruer nærmest girkassen. Høyre drivaksel må vel av tenker eg. Skal skifte hjullager på begge sider alikevel så då er det vel grei å få skrudd av det også. Skruen på veiven sitter noe så borti veggene, må vel på biltema og få ein kamaksellåser...

Hadde også litt merkelig lyd i motoren før eg parkerte i garasjen, det har vore sånn et par veker, tenkte at det hjelpe ikkje å skifte pakninger og reg reim med sånne lyder. Gleden var derfor stor da eg oppdaget at reimhjulet på kammen til dieselpumpa var veldig løs! Det skyldes nok den merkelige lyden.

vel vel, ut å skru igjen....
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by Rikskringkastingen »

SvennoH wrote:Skruen på veiven sitter noe så borti veggene, må vel på biltema og få ein kamaksellåser...
Kamaksellåser fra Biltema? :shock: Hva i all verden skal du bruke den til? Jeg håper du er klar over at den bolten skal sitte med 460Nm hvis du har den gamle korte bolten, og 160Nm + en halv omdreining hvis du har den nye, lange bolten. (Det blir minst like mye til sammen). Den siste er en strekkbolt som skal skiftes hver gang. Det er veldig viktig at denne bolten sitter skikkelig, ellers risikerer du et kostbart motorhavari. Vanlig 1/2" håndverktøy er i minste laget her, du bør opp på 3/4". Det er nesten umulig å hindre veivakselen i å rotere uten verktøy som er laget spesielt for denne svingningsdemperen. Her kan du se hva denne jobben handler om: http://t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
SvennoH
-
-
Posts: 138
Joined: 28 Aug 2010, 00:54
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935
Location: Costa Del Hebnes i Ryfylke

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by SvennoH »

Hehe, me lere så lenge me leve...

Tenkte eg måtte ha den for å løyse skruen, men fant ut at eg kunne låse med et eller annet ned i svinghjulet. Har jo alldri skrudd på vw motorer før så dette er nytt og spennende for meg. Prøver meg fram og ser koss dt går. Bilen kjøpte eg for 1500 så om motoren går til helv... så får den bare gjere det. Har avtale med verksted for å time å sette opp register når eg er ferdig. Går nok bra skal du se! :D
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Torbo
-
-
Posts: 1269
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Car: T4
Phone: 91144666
Location: Bærum

Re: Skifte pakning på bunnpanne, trenge tips!

Post by Torbo »

Skulle skifte oljepumpe på min T4. Og hadde nesten gitt opp med å få av bunnpanna. Men gjorder et siste forsøk og gikk ut den verste skruen/bolden innerst ved tuben fra girkassa. Måtte bruke den minste skralla og lirke inn en 13 mm pipe. fik ket hakk vher gang og etter minst femti så måtte jeg skru inn igjen for å få ut pipa. Så måtte jeg lirke ut bolten med en skritrekker. Den skruen ved siden av gikk greit, men det var en mot girkassa også de to mellom girkasse og motore gikk greit igjennom utsparinger i svinghjulet.
REsten var greit. pust pes..
Torbo
Post Reply