"Sperresystem" T4 syncro 03 mod.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

"Sperresystem" T4 syncro 03 mod.

Post by Digger »

Var ute på juletrehenting her om dagen i 30 cm nysnø på en skogsbilveg med gjennomslag i skarelag.

Har lest litt om sperre på syncro i forrige tråder her på forumet. Noen skriver at det ikke er sperre, noen at det er...

Vil her komme med min erfaring med 03 T4 syncro:
Så mye snø at jeg måtte ta fart for å "brøyte spor", rygge og ta ny fart for å komme opp kneika/bakken.

Transporteren spinte på alle 4 inntil farten var lavere enn 10-15 km/t. Under 10-15 km/t var det bare 2 hjul som hjelpte til med fremdrifta.

Dvs. håpløst å foreta en "bakkestart" da bare 2 hjul (hf/vb osv) hjalp til.

Er det ABS systemet som aktiveres og "bremser/sperrer" slik at jeg tror det er sperre på bilen inntil farten blir for lav, eller er dette tilfeldig???
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: "Sperresystem" T4 syncro 03 mod.

Post by Rudeboy »

Hva sier brukermanualen ?

Om det er sperre i bilen ser du under midten av dashen hvor da samma spak som på T3 skal stå på samme panel som på T3 vil være montert. Den er ofte plassert sentrert i det som ellers er ei oppbevaringshylle midt under dashen mellom fotbrønnene.

Har du inen sperre kan det jo tenkes bilen var utstyrt med traction control, det må framkomme av en klistrelapp med koder av bokstaver & tall fra VAG - meget mulig det var på serviceheftet den skulle stå.
Med den koderekka klar kan du søke opp under tips & tricks hvor du kan knekke kodene og finne ut mer om hva bilen var utstyrt med, og der se det aller meste stå forklart i klartekst hva er.

"Norsk pakke" og slike betegnelser gir meg lite, men airbags, ABS etc er forståelig når man får resultatet fra denne rekka med koder.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Stemmer det. Om du har sperre har den manuell innkoblin via panel i midtkonsollen under bryter. Men er i alle fall det er bryter, lenge siden sist jeg kjørte slik bil. Det er i alle fall diode som lyser i dette panelet som viser at diffsperre er aktivert. Du ser bilde av drivlinja, diodene er plassert der sperrene er.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

T4 kunne leveres med mekanisk diffsperre bak som ekstrautstyr, som Yngve og Livar skriver. Men din bil har antagelig ABS med EDS, "elektronisk differensialsperre". Den bruker ABS-systemet til å kjøre bremsetrykk ut på det hjulet som spinner. Men den må nok ha en hastighetsforskjell mellom hjula på 7 km/t, eller noe sånt, før den slår inn. Dermed blir den litt sær å kjøre med, du må programmere om ryggmargsrefleksen til å fortsette å gi litt gass hvis et hjul spinner helt fra stillestående. Dette systemet kobler vel ut over ca 30 km/t.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Rikskringkastingen wrote:T4 kunne leveres med mekanisk diffsperre bak som ekstrautstyr, som Yngve og Livar skriver. Men din bil har antagelig ABS med EDS, "elektronisk differensialsperre". Den bruker ABS-systemet til å kjøre bremsetrykk ut på det hjulet som spinner. Men den må nok ha en hastighetsforskjell mellom hjula på 7 km/t, eller noe sånt, før den slår inn. Dermed blir den litt sær å kjøre med, du må programmere om ryggmargsrefleksen til å fortsette å gi litt gass hvis et hjul spinner helt fra stillestående. Dette systemet kobler vel ut over ca 30 km/t.
Takk for info.

Leste meg opp litt i instruksjonsboka og der var det beskrevet det du her skriver. Ble nysgjerrig :lol: Etter en ny test på glatt føre har jeg nok EDS på Transporteren. :D
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Post Reply