Multivan 2000 - 2003

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oksnes77
Posts: 51
Joined: 15 Sep 2012, 18:59
Car: T5 Multivan 180 4M DSG, T4 Transporter 2,5 TDI
Phone: 90773688
Location: 6869 Hafslo

Multivan 2000 - 2003

Post by oksnes77 »

Hei, eg leiter etter "drømmebilen" nemlig ein Multivan 2,5 TDI med 7 seter (2+2+3) Uten Westfalia hevetak.
Eg har sett ein del på finn.no dei siste månadane, og desse ser det ikkje ut til å være mange av,
er ganske "kresen" av meg og, vil helst ha ein av denne typen:
7 seter (der dei to i midten kan takast ut ved behov), helst ikkje kjørt meir enn 200 - 250.000 km,
kort utgave med vanleg bakluke, utstyr som el vinduer og speil er vel std på desse,
men det er jo også kjekkt med ABS, ESP, cruise, klima etc men ikkje ein nødvendighet.
Eg veit ikkje kor mange det går i Norge av desse bilane men kansje nokon her veit om der er mange slike eller ikkje?

Dersom det er vanskeleg å få tak i ein slik i Norge, så vurderar eg å importere (skjølv eller via ein forhandler) frå Tyskland,
då det ligger mange tilsynelatande bra bilar av denne type til salgs der, 2003 modellar med mykje utstyr for ca € 20.000,-
etter dagens kurs så blir det ca Nok 150.000,- + mva og eingangsavgift, sistnevnte har eg ikkje funnet størrelsen på enda,
nokon som har erfaring med dette?
Mvh

Oksnes77

T4 1998 2,5 TDi AUT, Transporter-Multivan
T5 2011 2,0 bTdi 180 hk 4x4 DSG Multivan
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Neergård »

Ettersom du er kresen, er utvalget på disse generelt dårlig. Til tross for kjøpers marked er dette noen av de som tilsynelatende ikke har problemer med å bli solgt.
Alt avhenger så klart av pris, men folk virker å være villig til å betale for akkurat disse.
Om du ikke finner den du ønsker, så vil nok import koste noen kroner, for å si det enkelt.

20000 euro kjøpssum
2003 model blir ca 160 000 kr i avgift
2000 modell blir ca 90 000 kr i avgift

12000 euro kjøpssum
2003 modell blir ca 120 000 kr i avgift.
2000 modell blir ca 90 000 kr i avgift.

For 20k euro bør du jaggu finne en bra en, fant en med en bulk på til 12k euro, med alcantara interiør, climatronic, last edition.


For beskatning skal kostnad for frakt også legges inn i kjøpssum, så prisen som skal beskattes kan bli noe høyere.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Rikskringkastingen »

Jeg tror nesten ikke Møller markedsførte Multivan sjuseter på den tida. Mulig noen kan ha vært spesialbestilt, men dette var ikke volummodeller. Mer eller mindre alle T4 Multivan som Møller tok inn, var enten Multivan Allstar bygd om til minibuss, eller Multivan II med hevetak bygd om til camper. Allstar ble stort sett levert i '94 og kanskje '95, og så ble det vel tatt inn noen få i '97/'98. Campingbilene ble solgt i '02 og '03. En Multivan uten ombygging kunne bare registreres som personbil i Norge, og prisen på en slik bil gjorde vel at markedet ikke ble særlig stort. Her må du nok enten importere selv, eller kjøpe en bil som allerede er bruktimportert. Utvalget her i Norge er nok veldig lite. En mulighet er å kjøpe en Multivan camper, ta ut skapene, skaffe de to setene som skal stå i skinnene i gulvet, og klassifisere om til personbil. Men hvis du absolutt ikke vil ha hevetak, så er jo ikke det noe alternativ.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by OddN »

Som rikskringkastingen sier så er nok begrensningen her at du ikke vil ha hevetak, siden "alle" disse ble solgt ny i Norge som campingbil og derfor måtte ha hevetak for å få tilstrekkelig antall liggeplasser. De begynner imidlertid å bli såpass gamle at ombygging til personbil er en overkommelig sak. Seter dukker med jevne mellomrom opp til salgs, og skapene får du nok avsetning på.
Benkø
-
-
Posts: 205
Joined: 03 Jun 2009, 15:16
Car: Vw Multivan 2003
Location: Frogner(Sørum)
Contact:

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Benkø »

Sjekk mobile24.no
Der får du en viss pekepinn på prisen m/norske avgifter
oksnes77
Posts: 51
Joined: 15 Sep 2012, 18:59
Car: T5 Multivan 180 4M DSG, T4 Transporter 2,5 TDI
Phone: 90773688
Location: 6869 Hafslo

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by oksnes77 »

Hei, eg har visst gløymt å takke for svar gutter! Venter framleis på om det skal dukke opp eit eksemplar i Norge.... Den som venter på no' godt venter ikkje forgjeves seier dei! :-)
Mvh

Oksnes77

T4 1998 2,5 TDi AUT, Transporter-Multivan
T5 2011 2,0 bTdi 180 hk 4x4 DSG Multivan
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Der Postmeister »

Neida, men i ditt tilfelle kan man nesten frykte det. Det er nok mye lettere å hente inn en fra Tyskland tross alt. Dyr vil den bli uansett.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Sovereign »

oksnes77 wrote:Hei, eg leiter etter "drømmebilen" nemlig ein Multivan 2,5 TDI med 7 seter (2+2+3) Uten Westfalia hevetak.
Eg har sett ein del på finn.no dei siste månadane, og desse ser det ikkje ut til å være mange av,
er ganske "kresen" av meg og, vil helst ha ein av denne typen:
7 seter (der dei to i midten kan takast ut ved behov), helst ikkje kjørt meir enn 200 - 250.000 km,
kort utgave med vanleg bakluke, utstyr som el vinduer og speil er vel std på desse,
men det er jo også kjekkt med ABS, ESP, cruise, klima etc men ikkje ein nødvendighet.
Dersom du kan akseptere hevetak er det vel utstyrslisten som er utfordrende.
Jeg har ikke sett Multivan II (2002-2003 mod) med hevetak og ABS, ESP eller klima. jeg har sett California med ABS og ESP, så jeg vet ikke hvorfor disse norske Multivanene var så spartansk utstyrt?

Aircondition og cruisecontroll er det fler som har, og cruisecontroll kan uansett ettermonteres.

Å få gjort om en 5 seters med hevetak og campingskap til en 7 seters personbil vil trolig koste deg opptil 10'000,- Det er vel prisen for to seter i machende stoff, samt frakt fra Tyskland. Siden disse bilene er blitt, eller veldig snart er 10 år blir det gratis å omregistrere.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Rudeboy »

Kakemonsteret, "norsk" camping-Multi med Westfaliatak, hadde ABS. 2003-modell.

Men jeg tror ikke den hadde ESP, rektinok. Climatronic hadde den ikke, men airconditionning-anlegg selvsagt :wink:

Bilene er og var spartansk utstyrt fordi dem som skulle fortelle kunden hva de forskjellige punktene på lista over "tilleggsutstyret" gjør for noe, ikke fikk forklart seg godt nok til at kundemassen fikk med seg poenget bak "ekstrautstyret". Men igjen, her til lands ribbes bilene for alt som andre steder er standard og så døpes tjafset om til "ekstra" utstyr.
-Fordi vi er dumme nok til å betale ekstra for standardutstyret. (meg selv inkludert)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Der Postmeister »

Norske biler har ofte mer utstyr ann andre land, Yngve. Bare airbag på begge sider som standard er en ting som er ekstrautstyr i veldig mange andre land. Kledning i varerom/passasjerrom er og typisk norsk. I Tyskland vrimler det av pappveggkombier og tyskerne mener der er Caravelle.

Hvert land sin særegenhet. Men noen spennende biler skal ingen komme å si vi har her på berget hvor de fleste har samma bil som naboen. Samma farga og....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Martin Sandvik »

Det er også slik at de simpleste utgavene aldri kommer til Norge forde vil ønsker mere utstyr en resten av Europa etc.
jostein
-
-
Posts: 952
Joined: 12 May 2007, 20:18
Phone: 90096263
Location: Asker

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by jostein »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39524064

Er vel en slik en du vil ha da. Hadde sett en på finn i går visste jeg. Men denne er bensin. Så da må du lete videre. Lykke til.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Rudeboy »

jostein wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39524064

Er vel en slik en du vil ha da. Hadde sett en på finn i går visste jeg. Men denne er bensin. Så da må du lete videre. Lykke til.
Som Caravelle veide den der 1752 kg, og hadde maksvekt på 2730kg. Bare to tonns hengervekt.

Lukter litt heimbygg selv om interiøret fra B-stolpene ser greit ut. Ingen A/C forresten.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Der Postmeister »

Hembygg ja. Multivan 2 innredning i alt for gammal bil.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oksnes77
Posts: 51
Joined: 15 Sep 2012, 18:59
Car: T5 Multivan 180 4M DSG, T4 Transporter 2,5 TDI
Phone: 90773688
Location: 6869 Hafslo

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by oksnes77 »

God søndag folkens, bilen det er liket til her i dag ser jo grei ut den, men er nok uaktuell for min del av hvertfall to grunner, den er for gammel og bensin motor.

Eg vil jo aller helst ha ein 2003 model, men som fleire bekreftar her, så er det nesten ingen av dei i Norge utan Westfalia tak.
Kan nok akseptere ned mot 2000 modell, dersom kjørelengde ikkje er for lang, og ellers god stand, men eldre blir for gammelt, tenker jo tross alt å ha bilen ein del år.

Etter å ha tenkt litt, så har eg no kommt til at det er 4 alternativ som må vurderes.
Alternativ1: kjøpe ein godt utstyrt T4 Caravelle 2000-2003 mod og bygge den om til Multivan T4 eller kansje helst T5, eg leser på forumet her, at dette har vert gjordt med stor suksess før, og skal nok klare jobben.
Alternativ2: importere ein T4 Multivan frå tyskland (eller eit anna land).
Alternativ3: kjøpe T5 Multivan
Alternativ4: importere ein T5 Multivan frå tyskland (eller eit anna land).

I utgangspunktet, så hadde eg satt tak på rundt 200.000,- for bil, men dersom eg går for T5, så er jo det lite realistisk, eg må nok då strekke meg til i overkant av 300.000,- trur eg.

Det er jo klart at innredningsmessig så er T5 å foretrekke, men i utgangspunktet så var det T4 som var mest intressann, av fleire grunnar, eg har hatt T4 i snart 10 år, så eg kjenner biltypen etterkvart, prisen er jo også ein faktor.
Men den grunnen som kansje veg tyngst på skåla er at ein eg kjenner som driver bilverksted/bilberging/bilsalg, og har nermere 40 års erfaring med bil, fortalte meg at det er mykje oftare stopp og dyre motorreperasjonar på T5 enn på T4.
Eg har jo også lest litt av dette her på forumet, det er jo mangen her som har erfart mykje, kansje nokon her vil gi meg eit råd?

Eg er av den typen som gjerne kan legge på bordet litt meir peng dersom det må til for å få "riktig" bil , samtidig som prisen må være fornuftig i forhold til varen, driftsikkerhet er veldig viktig for meg, eg er ein del på reis og då må ho heima kunna vri på nøkkelen og kjøre.....


Kva meinar de folkens?
Mvh

Oksnes77

T4 1998 2,5 TDi AUT, Transporter-Multivan
T5 2011 2,0 bTdi 180 hk 4x4 DSG Multivan
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by Needforspace »

Mye negativt er sagt om T5, har hatt T4 -00 i over 7 år og det har ikke vert akkurat billig bil å ha det heller så får vi se hvordan T5 blir sånn sett, den jeg har er bare noen måneder gammel her i huset så det er tidlig å mene noe enda, jeg mener helt klart at T4 er gammel bil og T5 er ikke fullt så gammel. :roll:
Skulle gjerne hatt Multivan, men kjøpte en som har det grunnleggende, to skyvedører, 4motion, kort, AC, ok farge, så får det bli litt ekstra etterhvert.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
oksnes77
Posts: 51
Joined: 15 Sep 2012, 18:59
Car: T5 Multivan 180 4M DSG, T4 Transporter 2,5 TDI
Phone: 90773688
Location: 6869 Hafslo

Re: Multivan 2000 - 2003

Post by oksnes77 »

Hei igjen!

Her er jo kansje ein eg kan bruke om eg går for alternativ 1:

http://www.stadssalg.no/sale/view/id/8516

Og så er det ein her i nabolaget som har ein om eg går for alternativ 3:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39548853

Kommentarar?
Mvh

Oksnes77

T4 1998 2,5 TDi AUT, Transporter-Multivan
T5 2011 2,0 bTdi 180 hk 4x4 DSG Multivan
Post Reply