T4 2.5TDI mister kraften
T4 2.5TDI mister kraften
Er det noen her på forumet som kan hjelpe meg ? Når jeg kjører caravellen (2,5tdi) med campingvogna så mister den trekk krafta over 2300 rpm. Uten vogn så går den som den skal. Litt krise her da jeg er på ferie i Kristiansand nå å skal kjøre nordover til Harstad på Torsdag. Vet jeg blir å slite med bakkene nordover igjen ( å de var det nok av ) har observert at tåkelyset lyser på vogna uansett når den er koblet på. Kan dette ha innvirkning på motoren? Skal kjøpe ny 13-7 kontakt i morgen til vogna siden det kanskje er feil med den. Er evig takknemlig for tips som kan hjelpe meg.
Re: .
Er i mange tilfeller normalt at tåkelyset lyser når du kobler til overgangsdel 7-13. Var slik hos meg også. Konverterte til fast 13 på bilen.
Mulig en jordfeil kan gi dette at den ikke går normalt? Koble av støpsel og kjør en tur, så er det utelukket.
Mulig en jordfeil kan gi dette at den ikke går normalt? Koble av støpsel og kjør en tur, så er det utelukket.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: .
Kutter den uansett ved samme turtall? Eller skjer det når du belaster motoren, for eksempel opp en bakke? Jeg ser for meg at dette for eksempel kan skyldes at motoren går i nødmodus på grunn av for høyt ladetrykk. Uten vogna er det ikke sikkert du belaster motoren hardt nok til at du får fram problemet. Mulige årsaker kan være wastegateventil som går tregt eller sitter fast, feil på magnetventil for ladetrykksbegrensing, eller lekkasje i noen av gummislangene i forbindelse med disse.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: .
Angående tåkelys er det nok en feilkobling i en ende. Overgangen klarer nok ikke å få til denne feilen om den ser noenlunde fin ut. Men for all del, enkleste er å prøve den først uansett da.
Ang. motor så ville jeg fått lest feillager. Det kan fortelle mye. Forrige innlegg gir en del konkrete tips også.
Ang. motor så ville jeg fått lest feillager. Det kan fortelle mye. Forrige innlegg gir en del konkrete tips også.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: T4 2.5TDI mister kraften
Takk for svar. Er nå i Danmark å bilen fungerer som bare f. Er spent på hvordan det hår når jeg henter vogna i Kristiansand på torsdag. Demonterte intercooler for lettere å komme til slanger å fant at den slangen som går inn i vacuumklokka?? på turboen hadde ca 1,5 cm sprekk i seg. Skar av den biten å satte slangen på igjen så nå er ihvertfall den tett. Var å kjøpte meg slanger, men det ble selvfølgelig feil. Kjøpte 5 og 6 mm men skulle hatt 4mm. Vet ikke om vacuumklokka har noe betydning i forhold til turbo trykket?
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: T4 2.5TDI mister kraften
Den membranen på turboen har bare en oppgave, nemlig å regulere turbotrykket. Det skulle ikke forundre meg om du har funnet feilen.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 141
- Joined: 03 Dec 2009, 22:00
- Car: Caravelle 2,5 TDI,1999 mod.
- Location: Møre og romsdal
Re: T4 2.5TDI mister kraften
Hei, har samme problemet på min t4 no. Hvordan gjekk det min din t4. Fann du ut av problemet? Var det den slangen med sprekk i som var årsaken? Er på ferie i Kristiansand med campingvogn, så eg ikkje så veldig lyst på å kjøre hjemover med bilen slik... Eg skifta N75 sensoren på Lillehammer i håp om att det var den men med en gong campingvogna kom på bilen så var problemet der igjen... Har du ett telefon nummer som eg kan nå deg på? Mitt er 90684839
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: T4 2.5TDI mister kraften
Den var slik på min også. Så gikk tannreima og den var en tur hos Brastad og har vært i orden etter at den kom hjem.
Det er en del sensorer på disse bilene. Luftmasse måler, Trykk og eller temp måler i Intercooler, innsugsmanifold, EGR ventil og vanntank. Noen har elektrisk lednings tilkobling, noen har slange til de 3 sensorene som sitter helt øverst til venstre for vanntanken, noen kan ha både slange og ledning. Alle disse må våre i orden, slik att hjernen får de riktige målingene. Får den ikke det, så går den i nødmodus. Altså, gis det en viss mengde gass, så skal mengden insugd luft, turtall og lade trykk og temp stemme og gjør det ikke det så er det noe galt. Da er det bare å begynne å sjekke slanger og ledninger og kontakter.
Det er en del sensorer på disse bilene. Luftmasse måler, Trykk og eller temp måler i Intercooler, innsugsmanifold, EGR ventil og vanntank. Noen har elektrisk lednings tilkobling, noen har slange til de 3 sensorene som sitter helt øverst til venstre for vanntanken, noen kan ha både slange og ledning. Alle disse må våre i orden, slik att hjernen får de riktige målingene. Får den ikke det, så går den i nødmodus. Altså, gis det en viss mengde gass, så skal mengden insugd luft, turtall og lade trykk og temp stemme og gjør det ikke det så er det noe galt. Da er det bare å begynne å sjekke slanger og ledninger og kontakter.