Giroverføring

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
njaal
Posts: 77
Joined: 22 Jun 2005, 08:49
Car: T4 1996 2,5 syncro
Location: Bergen

Giroverføring

Post by njaal »

Hei, girspaken ble plutselig veldig løs/slarkete spesielt sideveis.Måtte bare sette den fra meg på hytten.
Så ikke noe som var løst under girspaken, men hvor kommer jeg best mulig til for å sjekke overføringen ved girkassen,er det via panseret eller kommer jeg til ved å ta av venstre framhjul?
Noen som har tips,tegning eller bilde?
Vh
Njaal
Caravelle 2,5B Syncro 1996
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by 112wboxer »

du har en foring oppe på girkasse sammen med en kule på et stag, denne foringen er sikkert fallt ut
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Giroverføring

Post by Neergård »

Like under girspaka (under gulvet altså) så er overføringa skjøta, og du har "rør i rør" med splines for justering av "bredden" på girspaken slik at du kommer inn i 1. gir ved anlegg til venstre, og fremdeles finner 5. gir ved anlegg mot høyre.
Om denne er løs, så er girspaka helt løs. Justeres ved at du lurer den i gir under, og plasserer så girspaken i tilsvarende posisjon og skrur sammen. Mulig noe finjustering må til, men da kommer du deg avgårde med bilen uansett...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
njaal
Posts: 77
Joined: 22 Jun 2005, 08:49
Car: T4 1996 2,5 syncro
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by njaal »

Takk for svar.
Prøvde å finne ut av det i dag og det ser ut som det mangler en foring e.l.oppå girkassen,som skal holde "kulen" (på bildet) på plass.
Noen som kan bekrefte om det er mer som mangler her eller har en tegning av dette?
Vh
Njaal

Image
Caravelle 2,5B Syncro 1996
aalbork
Posts: 59
Joined: 29 Apr 2010, 19:51
Car: T5 2006 1,9 105 hk
Location: Nordatrand, Oslo

Re: Giroverføring

Post by aalbork »

Sitter braketten kula ligger i helt fast i plata/armen den skal sitte skrudd fast i? Den bakre skruen ser løs ut. Mulig det er litt skyggevirkning eller noe på bildet, men det ser også ut som braketten har sklidd litt frem og tilbake oppå plata.

På min bil ser braketten litt anderledes ut, og på den ville brakettens fremre skrue sittet i hullet vi ser litt til venstre på armen. Kula skal via braketten hhv. løfte- og presse armen ned når girspaken beveges fra side til side. Kula og brakettens senter skal i alle fall være rett over bolten som kommer opp av girkassa.

Kim
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
njaal
Posts: 77
Joined: 22 Jun 2005, 08:49
Car: T4 1996 2,5 syncro
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by njaal »

Braketten satt helt fast før vi åpnet den for å få inn kulen igjen.

Hadde med en kompis som løsnet braketten, må høre med ham hvilket hull skruen var i.

Har bestilt nye deler på Møller som de anbefalte å skifte så får vi se.
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Toro
-
-
Posts: 274
Joined: 06 Feb 2011, 14:26
Car: T4 2,4d 1997
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by Toro »

njaal wrote:Takk for svar.
Prøvde å finne ut av det i dag og det ser ut som det mangler en foring e.l.oppå girkassen,som skal holde "kulen" (på bildet) på plass.
Noen som kan bekrefte om det er mer som mangler her eller har en tegning av dette?
Vh
Njaal

Image
Det som pleier å ryke er den nylon foringen som du har i andre enden av staget på bildet.
Tore.
njaal
Posts: 77
Joined: 22 Jun 2005, 08:49
Car: T4 1996 2,5 syncro
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by njaal »

Hentet følgende deler hos Møller i dag:
Image
Den gamle nylonforingen var helt utslitt så jeg startet med å presse den nye inn i innfestingen.Deretter prøvde jeg å presse staget med den lille kulen inn i foringen, men måtte gi opp :(

Hva er riktig rekkefølge? Hvilket verktøy kan jeg bruke?
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Toro
-
-
Posts: 274
Joined: 06 Feb 2011, 14:26
Car: T4 2,4d 1997
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by Toro »

Ojsan . :)

Kjenner igjen bare den største av de tre du viser . Den skiftet jeg for en del år tilbake og må si med en gang at det var en skjit jobb . Men det lar seg gjøre .
Jeg tok ut festet for foringen og arbeidet med den i skrustikken . Smurte den inn med silikongrease først. Etter mye press med stikken og rørtang så fikk jeg den på plass.
Verre var det med å få kulen inn i foringen .
Fant ut at jeg måtte lage et mothold fra foringen og bort i motorblokken . Brukte en bolt med en skjøtemutter som jeg skrudde i mellom .
Prøvde meg med forskjellige brekkverktøy for å presse staget med kule inn i foringen . Hadde fylt foringen med silikongrease.
Endte opp med et stort firkantrørør som jeg jeg fant mothold nede ved motorfestet med og presset
på staget . Og pluttselig når alt var stål untat foringen så smatt den inn .

Ferdig arbeid. :)

Men vil legge til at jeg brukte et par dager på jobben med prøving og feiling. :D
Tore.
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by 112wboxer »

Pinnedyr
Posts: 3
Joined: 18 Oct 2014, 19:00

Re: Giroverføring

Post by Pinnedyr »

Jeg sleit med samme problemet i fjor. Etter mye tankearbeid og fikling klarte jeg tilslutt å bytte foringen uten å demontere noe fra bilen med enkle midler. Kjøpte passe stor slangeklemme og det minste skrallehåndtaket jeg fant på Biltema og presset kula inn i foringen in situ ved hjelp av slangeklemma.

Image
Pinnedyr
Posts: 3
Joined: 18 Oct 2014, 19:00

Re: Giroverføring

Post by Pinnedyr »

Som dere ser på bildet i forrige post brukte jeg en bit av et spikerslag jeg hadde liggende for å unngå å presse foringen ut igjen. Kom ikke på å ta bilder underveis men for å presse inn foringen brukte jeg en tynn lang bolt som jeg stakk gjennom foringen inspirert av 'Wheeler Dealers/Bilfikserne'. Samme framgangsmåte kan sees i denne videoen: http://youtu.be/8FtZXZrlNxE

Bilde tatt etterpå av delene jeg brukte:

Image

Litt flere bilder fra innpressingen av kula:

Image

Image
Pinnedyr
Posts: 3
Joined: 18 Oct 2014, 19:00

Re: Giroverføring

Post by Pinnedyr »

Som nødrep (var selvsagt ute på tur langt hjemmefra da det skjedde) brukte jeg en stund tre fire plaststrips for å holde staget sånn noenlunde i rett posisjon for girskift. Dette etter tips fra et britisk forum jeg ikke husker navnet på i farta. Kan være grei info for arkivet om noen andre skulle få samme problem seinere en gang.
Toro
-
-
Posts: 274
Joined: 06 Feb 2011, 14:26
Car: T4 2,4d 1997
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by Toro »

Grei info og ta med seg . Detter er nok noe som har skjedd , og vil skje med flere T4er etterhvert som de er gått langt .
Hos meg skjedde det etter at jeg over en lengre periode hadde parkert i første gir (på grunn av dårlig håndbrekk) .
Så etterpå at når den står i første så står staget litt i spenn i foringen.
Bilen hadde i tillegg pasert 300k.
Last edited by Toro on 18 Oct 2014, 21:53, edited 1 time in total.
Tore.
njaal
Posts: 77
Joined: 22 Jun 2005, 08:49
Car: T4 1996 2,5 syncro
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by njaal »

Tusen takk for tips,tegning og bilder :)

Bilen står fortsatt på hytten så det blir noen dager til jeg kan gjøre et nytt forsøk på å få foringene på plass.
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Toro
-
-
Posts: 274
Joined: 06 Feb 2011, 14:26
Car: T4 2,4d 1997
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by Toro »

njaal wrote:Tusen takk for tips,tegning og bilder :)

Bilen står fortsatt på hytten så det blir noen dager til jeg kan gjøre et nytt forsøk på å få foringene på plass.
litt gøy vist du gir oss bedrevitere :D en liten tilbakemelding på hvordan du løste problemet.
Tore.
njaal
Posts: 77
Joined: 22 Jun 2005, 08:49
Car: T4 1996 2,5 syncro
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by njaal »

Vi prøvde først med slangeklemme,det gikk nesten før den røk.
Deretter brukte vi en ters/avtrekker med gjengestang,muttere og skiver.
Image
Glemte dessverre å ta bilde av tersen montert på overføringen men det var veldig trangt!!

Slik ser det ut når kulen er på plass i den nye foringe :D
Image
Caravelle 2,5B Syncro 1996
Peter
-
-
Posts: 696
Joined: 22 Aug 2006, 23:12
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396
Location: Oslo

Re: Giroverføring

Post by Peter »

Hei . jeg skifta disse pakninger og kula nå i Helgen , etter masse prøving tok jeg ut Girsstengen og skrudde av hele denne "Holdern" på venste side(sett forfra ) .Montasje ute med Skrustikke og fett , deretter bygger alt sammen igjen . brukte vel tilsammen 3 timer men du må har tynne arm for å kommer forbi denne urskog av rør .
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Syre
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2007, 00:46
Car: T4 2001 syncro 102tdi
Location: Syre, Rogaland

Re: Giroverføring

Post by Syre »

Hei

Har liknende problem på min 2001 syncro nå.
Jeg har 1-2-3-4gir og har kjørt hjem. Ved forsøk på å sette i 5. gir havner jeg i 3. igjen.
Når står bilen innerst på gårdsplassen og jeg har ikke revers heller. (revers er ned og til høyre)
Kan feilen på min bil også være giroverføringa?

Er dette noe jeg kan klare på gårdsplassen?
Det kommer ikke helt klart frem i postene over, men jeg må under bilen å se? under gulvet der hvor girspaken er?
Må den digre panna under motoren ned? regner med dette er ganske trangt!

Trenger bilen mandag, så får finne ut av ting i kveld, også handle på biltema i morgen.
Hilsen P.J. Lie
Toro
-
-
Posts: 274
Joined: 06 Feb 2011, 14:26
Car: T4 2,4d 1997
Location: Bergen

Re: Giroverføring

Post by Toro »

Jeg gjorde jobben ovenifra . Du ser det hele ned på venstre side av motoren . Under gullfiskbollen . Du skal se toppen av gearkassen med de nevnte koblinger fint derfra.
Tore.
Bagatellmini
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2020, 17:33
Car: T4 Multivan-94
Phone: 47832457

Re: Giroverføring

Post by Bagatellmini »

Opplevde det samme med min 94 model Multivan T4 (568000 km). Gummiproppen var morken og giroverføringens kule var falt ut, noe som førte til realøs girspake. Som andre fikk erfare var det en lite morsom jobb å skifte til ny propp som skulle holde kula på plass. Jeg prøvde å sette gummiproppen i branketten uten å skru branketten av. Til slutt måtte jeg bare gi opp, til tross til at jeg blant annet prøvde med en liten tvinne (og nesten i mål). Måtte til slutt krype til korset, og med såre fingrer løsne branketten. Til tross for at muntrene satt vanskelig til, klarte jeg med en del overganger (myk fjærovergang) og fingerkunst å løsne skruene. Løsnet den fremste mutterskruen først, for så å vri branketten litt opp for bedre tilgang til skru to.
Gummiproppen fikk jeg inn i branketten med skruestikk og et skrujern. Med branketten vel tilbake i festene, brukte jeg motpress mellom motorblokk og bakside av propp, så brekkjern og en plankebit mot kula som sitter mot skjermen for så å presse den andre kula inn i gummiproppen. Jeg hadde forøvrig av fronten (radiatoren) på bilen, da jeg i samme omgang skulle skifte en sirkuleringspumpe til kjølevannet. Så med såre finger, litt grease og veldig lang tålmodighet så ordet dette seg til slutt! Her er forøvrig en link til en gjør jobben med litt bedre plass og teknikk. https://youtu.be/ok6g8Bhu5ic
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Giroverføring

Post by Vandrefalken »

ha hatt samme problem, den foringa som sitter nærmest motoren glapp ut da jeg tok den i revers.har kjørt over 1 år med en 10 cm.låsetang rett før der kula går inn i foringen.det hindrer at foringen glipper ut. har ny kule,og foring liggende, men ser at er litt pirkete å komme til.håper på 2 nye år,eller at jeg bare får lyst til å skru litt(: t4 99mod.2.5 tdi california
Håvard Trygsland
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Giroverføring

Post by Vandrefalken »

Nå har foringen som kula sitter i falt av.bruker en liten låsetang rundt staget rett før kula for å forhindre at den går helt av,men må også sette en før den andre(stor)kula,for at ikke staget kan gå av den andre veien.Da går den ikke i revers. Skal prøve å få på plass ny foring uten å ta av branketten,og presse inn kula med hjemmelaget verktøy. Hvis det går ,skal jeg forklare hvordan.
Det begynner å bli mange forskjellige fremgansmåter .
Håvard Trygsland
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Giroverføring

Post by subwoofer »

Du må plukke litt fra hverandre, men går helt fint å montere ny foring fra toppen. Foring har de på THansen til en rimelig penge. Tror jeg brukte en vannpumpetang og et brekkjern for å klemme kula på plass.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Giroverføring

Post by Vandrefalken »

har løsnet 2 skruer som er skrudd fast i torpedoveggen ,hvor 2 kjølevannslanger sitter,men må vel ta av 1 eller 2 slanger til som ligger rett over kula/staget,sikkert til varmeapp.bak. Foreløpig har jeg satt en liten låsetang rett foran hver av kulene slik at staget ikke sklir ut hverken den ene eller andre veien.Har prøvd noen ganger å få på plass foringen,men er alt for trangt.Mistet den ned , har en til. Lagde et snitt i foringen så jeg kunne klemme den litt sammen for lettere få den inn,når kula er inne vil vel ikke det ha noe å si?
Håvard Trygsland
Post Reply