Pumpejustering ACV 99
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Pumpejustering ACV 99
Jeg savner en brukbar norsk beskrivelse av hvordan pumpejustering utføres. Har aldri gjort dette før og vil vite i detalj hva som skal til. Hos Automobilia fikk jeg ei grønn bok fra Owners edition, om dieselmodeller fra 96 til 99. Denne mangler pumpejustering for TDI. Her i forumet ble det skrytt av SKF's anvisning for bytte av kam- og pumpereim og ruller,kjøpte derfor denne, men den sier ikke noe om måleur. Det gjør derimot T4-wiki, men oversetteren er litt tung. Prøver derfor med en forenklet oversettelse. Er ikke god i tysk. Jeg har byttet reimer, ruller, bolt i veivaksel og bolt i kamakselhjul for kamreim. Hva med bolten i motsatt ende av kamaksel? Hvor mange ganger kan den trekkes de foreskrevne 160Nm før den ryker? Bør den byttes hver gang reimene byttes? Etter at SKF-settet var montert, måler jeg pumpeløft til 2,49mm. Settpunkt er jo 0,55. Pumpa må justeres før jeg starter motoren. Kan det gjøres slik? Kom med forbedringspunkter!
1. Motor i øvre dødpunkt, sylinder 1.
2. Fjern pumpereim, løsne kamakselhjul pumpeside slik at det kan dreies på kamaksel. Mothold brukes i alle tilfellene man skrur på denne skruen.
3. Sett inn adapter og måleur, løsne klemskruen og fjern u-skive.
4. Still pumpen:
a. Pumpehjulet dreies sakte med klokken til måleurviseren stopper.
b. 0-still måleur.
c. Drei pumpehjulet mot klokka til måleurviseren beveger seg og med klokka til viseren står i ro. Finstill 0-stillingen.
d. Drei pumpehjulet mot klokka til 0,55mm.
e. Klemskruen trekkes til 30Nm for å låse pumpeakselen.
5. Monter pumpereim:
a. Motor i øvre dødpunkt.
b. Pumpereim på begge hjul.
c. Stram bolten for kamakselhjul litt.
d. Omlenkhjul, det høyre, stilles med markøren langs konturen i motortoppen. Mutter trekkes til 20Nm.
e. Spennrullen, den venstre, spennes så merkene står overett. Skruen trekkes til 15Nm.
f. Løsne kamakselbolt lett slik at hjulet plasserer seg optimalt.
g. Stram kamakselbolt til 160Nm.
h. Spennrullen etterstrammes.
6. Avslutning
a. Klemskruen løsnes, u-skive settes inn og skruen låses.
b. Motoren dreies 2 runder for å sjekke at ingenting blokkerer. Pumpeløft kan eventuelt sjekkes en siste gang.
c. Måleuret og adapter fjernes, skruen settes inn.
d. Pumpereimdeksel monteres.
Dynamisk justering neste.
1. Motor i øvre dødpunkt, sylinder 1.
2. Fjern pumpereim, løsne kamakselhjul pumpeside slik at det kan dreies på kamaksel. Mothold brukes i alle tilfellene man skrur på denne skruen.
3. Sett inn adapter og måleur, løsne klemskruen og fjern u-skive.
4. Still pumpen:
a. Pumpehjulet dreies sakte med klokken til måleurviseren stopper.
b. 0-still måleur.
c. Drei pumpehjulet mot klokka til måleurviseren beveger seg og med klokka til viseren står i ro. Finstill 0-stillingen.
d. Drei pumpehjulet mot klokka til 0,55mm.
e. Klemskruen trekkes til 30Nm for å låse pumpeakselen.
5. Monter pumpereim:
a. Motor i øvre dødpunkt.
b. Pumpereim på begge hjul.
c. Stram bolten for kamakselhjul litt.
d. Omlenkhjul, det høyre, stilles med markøren langs konturen i motortoppen. Mutter trekkes til 20Nm.
e. Spennrullen, den venstre, spennes så merkene står overett. Skruen trekkes til 15Nm.
f. Løsne kamakselbolt lett slik at hjulet plasserer seg optimalt.
g. Stram kamakselbolt til 160Nm.
h. Spennrullen etterstrammes.
6. Avslutning
a. Klemskruen løsnes, u-skive settes inn og skruen låses.
b. Motoren dreies 2 runder for å sjekke at ingenting blokkerer. Pumpeløft kan eventuelt sjekkes en siste gang.
c. Måleuret og adapter fjernes, skruen settes inn.
d. Pumpereimdeksel monteres.
Dynamisk justering neste.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Mye lettere å dreie pumpa med alt montert og heller dreie på veiva.
Du skal IKKE stramme bolt for pumpereim på kam. Bare skru innat. Med finga duger.
Måleuret fjernes så fort du har finni rett punkt og strammet låsebolten/fjerne U-skiva.
Og sikkert noe anna og. Dette sitter mer i finga enn i teorien her.
Du skal IKKE stramme bolt for pumpereim på kam. Bare skru innat. Med finga duger.
Måleuret fjernes så fort du har finni rett punkt og strammet låsebolten/fjerne U-skiva.
Og sikkert noe anna og. Dette sitter mer i finga enn i teorien her.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 735
- Joined: 02 Jan 2005, 22:12
- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
- Location: Bergen
Re: Pumpejustering ACV 99
Og at man først må finne merkene for grunninnstilling på pumpe, er jo ganske vesentlig
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Boltene på kam skal ikke byttes.
Og det er lettere å finne øvre punkt med toppdekslet av.
Og det er lettere å finne øvre punkt med toppdekslet av.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
I følge SKF er det bare på registerreim-siden det skal byttes bolt i kammen. Hvis det er slik at ingen av boltene i kam-endene må byttes, kan jeg jo være trygg så lenge jeg bruker riktig moment.
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
Prøvde postmesterens metode. Kontrollmåling viste 0,60, altså nesten i mål. Gjør et nytt forsøk i morgen.
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
Versjon 2, revidert etter siste innspill.
1. Motor i øvre dødpunkt, sylinder 1. Kammene peker skrått opp.
2. Løsne skruen på kamakselhjul pumpeside, slik at hjulet kan dreies på kamaksel. Mothold brukes i alle tilfellene man skrur på denne skruen.
3. Sett inn adapter og måleur, løsne klemskruen og fjern u-skive.
4. Still pumpen:
a. Still pumpemerkene over for hverandre ved å dreie pumpehjulet.
b. Pumpehjulet dreies sakte med klokken til måleurviseren stopper.
c. 0-still måleur.
d. Drei pumpehjulet mot klokka til måleurviseren beveger seg og med klokka til viseren står i ro. Finstill 0-stillingen.
e. Drei pumpehjulet mot klokka til 0,55mm.
f. Klemskruen trekkes til 30Nm for å låse pumpeakselen.
5. Motor i øvre dødpunkt, sylinder 1.
6. Stram kamakselbolt til 160Nm.
7. Avslutning
a. Klemskruen løsnes, u-skive holdes på plass mens skruen låses.
b. Motoren dreies 2 runder for å sjekke at ingenting blokkerer. Pumpeløft kan eventuelt sjekkes en siste gang.
c. Måleuret og adapter fjernes, skruen settes inn.
d. Pumpereimdeksel monteres.
Dynamisk justering neste.
1. Motor i øvre dødpunkt, sylinder 1. Kammene peker skrått opp.
2. Løsne skruen på kamakselhjul pumpeside, slik at hjulet kan dreies på kamaksel. Mothold brukes i alle tilfellene man skrur på denne skruen.
3. Sett inn adapter og måleur, løsne klemskruen og fjern u-skive.
4. Still pumpen:
a. Still pumpemerkene over for hverandre ved å dreie pumpehjulet.
b. Pumpehjulet dreies sakte med klokken til måleurviseren stopper.
c. 0-still måleur.
d. Drei pumpehjulet mot klokka til måleurviseren beveger seg og med klokka til viseren står i ro. Finstill 0-stillingen.
e. Drei pumpehjulet mot klokka til 0,55mm.
f. Klemskruen trekkes til 30Nm for å låse pumpeakselen.
5. Motor i øvre dødpunkt, sylinder 1.
6. Stram kamakselbolt til 160Nm.
7. Avslutning
a. Klemskruen løsnes, u-skive holdes på plass mens skruen låses.
b. Motoren dreies 2 runder for å sjekke at ingenting blokkerer. Pumpeløft kan eventuelt sjekkes en siste gang.
c. Måleuret og adapter fjernes, skruen settes inn.
d. Pumpereimdeksel monteres.
Dynamisk justering neste.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Du trenger ikke sjekke opp pumpe to ganger. Kun en, lås pumpe og juster dynamisk etterpå. Og iallefall IKKE montere pumpereimsdeksel før dynamisk er utført!!! Du gjør det unødvendig komplisert noe av dette.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Pumpejustering ACV 99
Kansje forklare hvordan dynamisk justeres også
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Da må du h tilgang på pc verktøy og programvare.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Pumpejustering ACV 99
Vet det
Di fleste har vel handla billiprogram og lurer hvordan
Di fleste har vel handla billiprogram og lurer hvordan
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Jeg har kun erfaring med VW sitt eget VAS diagnosesystem og det er ikke likt det dere andre har hjemme.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Pumpejustering ACV 99
Kommentarer til lista i første innlegg (mine erfaringer).
4d: 0,63mm, dette for å finne 0,55mm i punkt 6b.
5c: med fingrene
5g: stram kamakselbolt litt, bruk mothold
Mellom 6a og 6b: stram kamakselbolt til 160Nm. (klarer en ikke å gi motholdet samme moment som en trekker med går differansen til reima, ikke bra med låst pumpe).
4d: 0,63mm, dette for å finne 0,55mm i punkt 6b.
5c: med fingrene
5g: stram kamakselbolt litt, bruk mothold
Mellom 6a og 6b: stram kamakselbolt til 160Nm. (klarer en ikke å gi motholdet samme moment som en trekker med går differansen til reima, ikke bra med låst pumpe).
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Pumpejustering ACV 99
Hva trenger man av spesialverktøy for denne jobben? Måleur med adapter, er dette samme sett som man også kan bruke på feks JX og AAZ?
Noen som har link til disse verktøyene?
Noen som har link til disse verktøyene?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 800
- Joined: 29 Nov 2006, 12:13
- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
- Location: Hordaland, Askøy
Re: Pumpejustering ACV 99
Låseverktøy, http://www.ebay.de/itm/Timing-Lock-Tool ... Swgu9ZXzaj
og timing ur, med overganger til Bosch pumpe: http://www.ebay.co.uk/itm/Diesel-Fuel-P ... 0005.m1851
Ellers så er jo http://www.dieselkontor.de/index.php en grei plass å handle:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3016 , http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2919, http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3041 osv søk etter
VAG 3036 - Counter holder cam
VAG T10025 eller VAG 3419 - Counter holder veiv
VAG 3355 Justeringsverktøy for strammehjul 32mm
VAG 2065 A "linjal" for cam
og timing ur, med overganger til Bosch pumpe: http://www.ebay.co.uk/itm/Diesel-Fuel-P ... 0005.m1851
Ellers så er jo http://www.dieselkontor.de/index.php en grei plass å handle:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3016 , http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2919, http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3041 osv søk etter
VAG 3036 - Counter holder cam
VAG T10025 eller VAG 3419 - Counter holder veiv
VAG 3355 Justeringsverktøy for strammehjul 32mm
VAG 2065 A "linjal" for cam
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
- Posts: 74
- Joined: 09 Dec 2014, 11:52
- Car: 2.4 1994
- Phone: Nittisjunullsju6920
- Location: Jessheim
Re: Pumpejustering ACV 99
Ser at alle settene som selges har en kort anordning til låsing av svingningsdemper. Hva forlenger man denne med?
Antar at den bør bli seende ut omtrent som denne..
(Bilde lånt fra google/engelsk forum)
Orginalen fant jeg her:
http://www.ebay.com/itm/VW-Audi-T10025- ... 0005.m1851
Selv kjøpte jeg denne for endel år siden, men viste seg at den ikke er helt kompatibel med 2.4:
Denne er også å få kjøpt gjennom ebay:
http://www.ebay.com/itm/VW-T4-Van-5-Cyl ... 79pNrV6QJw
Mvh
Espen
Antar at den bør bli seende ut omtrent som denne..
(Bilde lånt fra google/engelsk forum)
Orginalen fant jeg her:
http://www.ebay.com/itm/VW-Audi-T10025- ... 0005.m1851
Selv kjøpte jeg denne for endel år siden, men viste seg at den ikke er helt kompatibel med 2.4:
Denne er også å få kjøpt gjennom ebay:
http://www.ebay.com/itm/VW-T4-Van-5-Cyl ... 79pNrV6QJw
Mvh
Espen
Re: Pumpejustering ACV 99
Jeg kjøpte dette settet til min 98 2.5 TDI (ACV). Funket fint!
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T4-LT-Mess ... SwMmBVlWTq
Så stikker du på Billtema og kjøper noe traktorverktøy som passer. Bolten sitter noe jævelig. Og skal strammes noe jævelig. Glem å bruke 1/2" arm... det er spaghetti.
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T4-LT-Mess ... SwMmBVlWTq
Så stikker du på Billtema og kjøper noe traktorverktøy som passer. Bolten sitter noe jævelig. Og skal strammes noe jævelig. Glem å bruke 1/2" arm... det er spaghetti.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
Det har gått over 5 år og over 90k siden pumpejusteringen. Jeg gjorde ingen dynamisk justering og ingen justering med måleur etterpå i løpet av disse 5 årene. Bilen har fungert. Jeg skal derfor bruke min egen oppskrift, "versjon 2", på nytt når jeg i dag skal bytte reimer, strammehjul og vannpumpe.
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
Et problem oppsto under demontering. Reg.reimhjul på kam sitter fast når bolt er fjernet. Hva gjør man? Pumpereimhjulet på kammen løsnet lett.
Re: Pumpejustering ACV 99
Den delen av registerreimdekslet i plast som er skrudd fast i motoren har et lite avlangt hull i seg, et flatskujern inn der, mot "eiker" i kamdrev, et lite slag med en hammer så er det løst.
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
Det avlange hullet er helt i periferien av hjulet. Jeg har slått rett på dekselet hvor hjulet har eiker. Jeg tenker nå på varmepistol og avtrekker. Har fjernet spylevæskebeholderen...
-
- Posts: 23
- Joined: 01 Sep 2014, 17:38
- Car: T4 1999 acv
- Phone: 48279153
- Location: Kristiansand
Re: Pumpejustering ACV 99
Kansje Bergums metode fungerer med skråstilt skrujern? (Skråstilt ift kamaksel). Må kanskje tilte fronten da.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Du har vel alt tatt av reima, så da er det bare å vri kammen til du får hjulet slik at du treffer det med en dor. La skruen sitte på, så ikke hjulet faller av og skades. Så er bare å vri kammen til rett posisjon etterpå.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Pumpejustering ACV 99
Hvilken software er det som blir brukt til dynamisk justering for hobbymekanikere?
-
- Posts: 99
- Joined: 08 Mar 2008, 11:21
- Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
- Location: Horten
- Contact:
Re: Pumpejustering ACV 99
Her er det nok Ross-Tech eller VDS som brukes.steini wrote:Hvilken software er det som blir brukt til dynamisk justering for hobbymekanikere?