Page 1 of 1

Multireim - bytte

Posted: 06 Jul 2015, 10:12
by Taxus_baccata
For et par uker siden nekta bilen og starte. Til tross for starthjelp så begynte ladelampa og lyse og en etter en så nekta ting å funke. Det var ei platesikring som hadde tatt kvelden, og da den ble bytta så var bilen like fin igjen.

Så har jeg reagert på en ulyd i motorrommet, og jeg har kommentert det, men har bare blitt avfeid med at jeg må slutte å høre etter lyder i en så gammel og skranglete bil. Vel, forrige onsdag kom plutselig ladelampa på igjen og jeg mista servoen. Plukka ut drivreima i tre biter. Den har blitt splitta på langs, og så kilt seg, for den smale delen var ikke hel, der var det en liten bit som var gått av. Har plukka ut nå, så ser ut som det bare var de tre delene. "Bare." Jeg har dog ikke særlig peil på slikt, men vil jo selvsagt ha bilen i drift igjen, det er ferie og den bilen er litt sånn uunnværlig når vi skal stappe hele familien inn og kjøre avsted.

Jeg bytta reim og multihjul rett før jul eller rett etter eller noe sånt. Da hørtes det ut som det var noen sinte fugler oppi motorrommet, men så har det gitt seg og jeg fikk beskjed om at så lenge det ikke er noe ulyd der så var det greit med de andre løpehjula (?). Men nå må jeg jo bytte litt av hvert tror jeg, men hva?

Noen som har tips her? Jeg får nok noen til å bytte raklet for meg, men regner med at jeg må skaffe deler selv.

mvh
Smålei.

Re: Multireim - bytte

Posted: 20 Jul 2015, 22:03
by stedgar
Hei.
Henger meg på her uten at jeg har noe godt svar. Det er mye mikk den reima skal dra på. På min 2,5 TDI har dynamoen gått. Det er spon rundt omkring, ladelampa lyser og den lader ikke. Kanskje den har gått hos deg også?

Tok av bunnplata i dag og tenkte å ta ut dynamoen. Da støtte jeg på første utfordring: Hvordan får jeg av reima? Noen som vet?
Jeg har sett på et par Youtubevideoer, på den ene (en VR6) ble det skrudd på strammeren, på den andre videoen (TDI) brukte han en lang fastnøkkel på muttra på strammehjulet for å bende hjulet så reima slakket seg. Jeg prøvde det samme, men da kjentes det bare som muttra løsnet.

Har en 2,5 TDI 1998 med Climatronic.

Re: Multireim - bytte

Posted: 20 Jul 2015, 23:37
by Der Postmeister
Hekt reima på alt slik den skal være minus servohjulet. Så drar du rett og slett i reima til du får veveget strammeren og vipper den opp på servohjulet. Dette er lettest ved bil i været men det går og relativt greit mens du ligger på ryggen under der og.
Dette er 2.5Tdi acv.

Re: Multireim - bytte

Posted: 21 Jul 2015, 09:07
by stedgar
Takk for svar, Postmeister. Får legge meg på ryggen og bruke noe "manpower". Av på servohjulet først da sikkert?

Re: Multireim - bytte

Posted: 21 Jul 2015, 09:42
by Der Postmeister
Ja lettest slik sjøl om det er av de større hjula. Lettere å få grep der nede. ;)

Re: Multireim - bytte

Posted: 22 Jul 2015, 08:54
by stedgar
Er det mulig :shock: Den reima var sinnsykt stram. Da jeg fikk den av hjulet til servopumpa satt den like stramt rundt hjulet til A/C kompressoren. Fikk den av til slutt, men hvordan jeg skal få den på igjen er et stort mysterium.

Å få løs dynamoen og få den opp var også litt av et prosjekt. Radiatoren måtte så klart fram og også opp. Fikk lirket den ut til slutt. Lagret bak var helt ferdig, børstene og sleperingene også. Bare å bestille ny dynamo. Blir en 120A fra bildeler.no tenker jeg.

Re: Multireim - bytte

Posted: 22 Jul 2015, 09:08
by Der Postmeister
AC kompliserer det ja. Slik info er og greit å oppgi at du har. Men på vanlig ACV uten er det ikke noe problem. Med rett fastnøkkel skal det og la seg gjøre å utføre jobben på bortimot samme måte som om du hadde rette originalverktøy. Du må bare få tak i armen for strammehjulet og vri denne.

Re: Multireim - bytte

Posted: 22 Jul 2015, 09:15
by stedgar
Skrev at den har Climatronic i første innlegget mitt, Postmeister ;-)

Re: Multireim - bytte

Posted: 22 Jul 2015, 09:55
by Der Postmeister
Så ikke den gitt. Sorry. Uansett så er det fullt mulig. Har gjort det på de og. Trikset er uansett å få slakka nevnte strammen og holde slakken til du får lirka reima på eller av.

Re: Multireim - bytte

Posted: 22 Jul 2015, 10:55
by stedgar
Maser litt videre her jeg.
120A dynamoen fra bildeler ser ut til å ha litt mindre hjul i forhold til den jeg tok ut. Mens 90A ser ut til å ha likt hjul.
Men det er ikke sikkert min er rett type heller etter som det tydeligvis er en byttedynamo Med klistrelapp med påskrift eXchange og 14V 120A.
Usikker på hva jeg skal gjøre.

Re: Multireim - bytte

Posted: 22 Jul 2015, 13:18
by stedgar
Da er ny dynamo kjøpt, kliss lik, hos Hellanor på Lillehammer :-)

Re: Multireim - bytte

Posted: 23 Jul 2015, 10:24
by stedgar
Image

Re: Multireim - bytte

Posted: 23 Jul 2015, 21:54
by stedgar
Sånn, alt shinet og på plass. Bestilte spesialverktøy fra England i dag. Da er det kanskje håp om å får på reima i helga.

Image

Re: Multireim - bytte

Posted: 24 Jul 2015, 21:14
by arildk
Ta av høyre framhjul. Finn den lengste skiftenøkkelen du har og sett den på armen til strammehjulet som du ser oppe ved torpedoveggen. Bryt hjulet framover og sett på reima.

Re: Multireim - bytte

Posted: 24 Jul 2015, 21:58
by stedgar
arildk wrote:Ta av høyre framhjul. Finn den lengste skiftenøkkelen du har og sett den på armen til strammehjulet som du ser oppe ved torpedoveggen. Bryt hjulet framover og sett på reima.
Takk, fant ei diger vannpumpetang. Det funket. Klemte til og bente strammehjulet framover med ene hånda og smøyde på serpentinerreime med den andre mens jeg lå på rygg med nesa oppunder det hele. En liten utfordring, men det er nok den beste metoden.

Back om track :D
Image

Re: Multireim - bytte

Posted: 13 Sep 2015, 23:42
by Taxus_baccata
Oi, her har det vært mye aktivitet! Jeg fikk svoger til å bytte for meg, så slapp greit unna. MEN, det var ikke bare bare ettersom bilen har fått AC i "nyere" tid. Jeg forstod det sånn at hjulet til AC'n var problemet. Det hadde boret seg inn i dekselet som ligger over regreima. Jeg aner ikke åssen det kan skje men.. Det var i alle fall noe herk å få tak i nytt løpehjul, så enden på visa er at det står et drivhjul fra en Golf 4 diesel der nå, frem til jeg får bestilt riktig del. AC'n driver og lager endel ulyder også, og det er jo noe med den bilen hele tiden (nå driver jeg og mister vakuumet på den igjen, i overkant irriterende ut av hvert kryss, hver rundkjøring, og oppover en bakke etter nedbremsing OG kløtsjing. Må få ny vakuumfordeler tror jeg.

Må jeg på ebay for å få tak i det hjulet? (Har serienr her et sted, på selve hjulet, hvor enn det ligger.)

Re: Multireim - bytte

Posted: 21 May 2019, 16:15
by perbor
Fikk gleden av å skifte på min T5 fra 2009.
Litt kronglete å gjøre det alene, mangler en hånd. Satte en fastnøkkel på strammeren, festet en stropp i fastnøkkelen og i røret til varmeapparatet og strammet til, dette holdt strammeren slik at jeg neste fikk på reima. La reima rundt alle hjulene unntatt AC pumpa, her fikk jeg på litt, satte en stjerneumbrako i bolten på veiva og dro det hele rundt, til reima var på plass. Brukte en god time. God ide å ta av høyre forhjul også. Hadde kåla masse dersom jeg ikke hadde fulgt rådene her inne.

Hadde ikke tid til å bestille ny reim, så det ble Biltema, spent på å se hvor lenge den holder.