Relé 109 - Fix

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Relé 109 - Fix

Post by Drittsekken »

Ja, det er skrevet mye om dette reléet, men jeg tenkte jeg skulle dele en mulig enkel fiks på dette.

Bakgrunn:
Min 2003 Multivan, 2,5 TDI, ACV, begynte å ikke ville starte. Dette var periodisk, hvis den ikke startet på første forsøk, kunne den starte på andre eller tredje forsøk (vri på nøkkelen). Dette ble gradvis værre og værre over 4-5 uker. Men så ble det brått veldig mye værre, måtte kanskje over 20 forsøk til. Siden jeg har vært aktiv her en stund nå har jeg utallige ganger lest om tenningsbakstykket og relé 109. I mitt tilfellet var jeg ganske sikker på at det måtte være tenningsbakstykket siden det tilsynelatende hjalp å rikse litt med nøkkelen. Derfor var jeg hos Møller i dag (fredag) og fikk nytt tenningsbakstykke, noe jeg med store forventninger byttet etter middagen. Men ble temmelig skuffet da det var helt likt. Forsøkte også med begge nøklene, og det var likt.

Symptomene:
- Vred nøkkelen til ON posisjonen og alt så fint ut, inkl. glødelampen.
- Når nøkkelen ble vridd til START hørte man at ventilasjonsviften stoppet, og at lys dimmet (som normalt). Jeg kunne også høre et klikk fra motorrom, men ingen ting mer. Startmotoren gikk ikke rundt i det hele tatt.
- Når den først ville starte var den lett som bare det. Derfor utelukket jeg batteri, og egentlig også startmotor.

Hva jeg gjorde:
- Jeg dro ut alle reléer og satte dem inn igjen, sikker på at kontakten var god. Det var mange av dem som stod skjevt i utgangspunktet (altså var ikke trykket helt inn). Men dette hjalp ingen ting.
- Byttet som nevnt tenningsbakstykket uten at det hjalp.
- Nappet ut kontakten på tenningsbakstykket og kortsluttet de to tjukkeste ledningene. OBS!!! GIREN I FRI ELLER CLØTSJ! Da gikk starteren fint rundt hver eneste gang, så jeg kunne med sikkerhet utelukke starteren og dermed også at det var dårlig kontakt på ledniger til starteren (på grunn av jeg hørte at starteren hadde god hastighet). Vil bare nevne at man vil ikke kunne starte motoren på denne måten, kun sjekke at starteren går.

Etter alt dette var jeg mildt sagt forbannet på meg selv for å ikke ha fått med meg et berømt relé også når jeg var på Møller, som nå var stengt for helgen. Fant to gjenstående mulige årsaker ved søk her på forumet. En som hadde noe av de samme symptomene og måtte bytte ECU til 18000,- og relé 109. Det ble foreslått å åpne reléet og lodde over loddingene.

Jeg åpnet opp reléet og fant alle loddingene i orden, men så at kontaktflatene til selve relébryteren var tilsotet. Jeg fikk tatt av den bevegelige delen og brukte et lite flatt skrujern til lett skrape over kontaktflatene. Monterte reléet igjen og bilen startet på hver gang jeg vred om nøkkelen.

Håper dette kan hjelpe andre, om ikke for å være kjip og ikke ville spandere nytt relé, så kan det i hvert fall være en løsning når butikken er stengt.

Image
Slik ser reléet ut, man finner det der hvor sikringene er

Image
Reléet fra undersiden, for å åpne bruker man én eller to flate skrujern og vipper dekselet av

Image
For å komme til trykk på siden (rød pil) for å vippe den blanke delen av kroken (helt til venstre i bildet). Det er den delen som grønn pil peker på som skal løsnes.

Image
Her ser man kontaktflatene som er sotet, rensket disse med et skrujern og alt fungerer fint. Disse skal ikke være gule, de ble helt blanke, sølvfarget etter en puss.

[EDIT]Vil bare at det også skal være mulig å søke på rele 109 uten trykk på siste "e".
Last edited by Drittsekken on 01 Aug 2015, 22:57, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Re: Relé 109 - Fix

Post by kennyeh88 »

Bra post!

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Da kan jeg meddele at startproblemene mine er tilbake, og det ser ikke ut til at de har noen sammenheng med relé 109.

Skal se over ledninger til starteren når jeg får tid.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
travisd
Car: VW Multivan T4

Post by travisd »

Heisann, har samme symptomene på min bil nå.
Fant du ut hva det var? :)
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Innslaget på startmotoren, a.k.a. solenoiden på startmotoren. Da blir det til at man bytter startmotor. Fikk tak i en fra hugger.

Mener jeg skrev en tråd på dette også, med en del symptomer og ting å sjekke/teste.

Er på telefonen nå og litt styr å søke opp, men skal finne når jeg er på PCen igjen.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hadde samme problem for 2 år siden. Det var børster og innslaget som måtte byttes. Fikk samme problem igjen i fjor og kjøpte ny Valeo startmotor og oppdaget at det var ledningen til styrestrøm som var løs.
Slapp å bytte startmotoren og klemte kabelskoa litt med tang og det har funket i over ett år nå.
Post Reply