Skifte av dyser/dieselfilter 2,5TDI pakninger må skiftes?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Käfervelle
-
-
Posts: 234
Joined: 03 Jun 2005, 14:21
Car: T4 Multivan
Location: Gardermoen

Skifte av dyser/dieselfilter 2,5TDI pakninger må skiftes?

Post by Käfervelle »

Skal skifte dyser på 2,5 TDI motor ACV, er det noen pakninger som må skiftes da?
Tenker å bytte filter samtidig, da må vel systemet luftes eller er ikke det nødvendig?
Tysfjord
-
-
Posts: 162
Joined: 26 Dec 2012, 23:27
Car: T4 1998 tdi
Phone: 91615762
Location: Kjøpsvik, Tysfjord

Re: Skifte av dyser/dieselfilter 2,5TDI pakninger må skiftes

Post by Tysfjord »

Hei! Ja, det er en tetningsring (flammering) nedi som må skiftes. Har gjort dette, da jeg skiftet dysespisser. Er en fordel at motor har litt temperatur når du starter jobben, de løsner enklere da :-) Hele prosessen er godt forklart med bilder på T-4 wiki, anbefaler en titt der :-) Gjorde en grundig motorvask i området før jeg startet, og hadde en støvsuger jeg teipet et tynt rør i enden på slangen på for å få ut skitt nede i dysehullet når jeg drog ut dysene. Der er det fort støv og skitt. Når det gjelder dieselfilteret, har jeg bare fylt de nye opp, montert og startet. Hoster kanskje litt noen sekunder, så er alt ok. Systemet lufter fort seg selv :-)

Mvh.
Tor Asgeir
T4 1998 tdi

Caravelle er en fin bil :-)
Käfervelle
-
-
Posts: 234
Joined: 03 Jun 2005, 14:21
Car: T4 Multivan
Location: Gardermoen

Re: Skifte av dyser/dieselfilter 2,5TDI pakninger må skiftes

Post by Käfervelle »

Jobben gikk greit den, men ikke noe sted jeg leste på nettet om dette stod det noe som helst om at den kabelen/pluggen til taktdysa er plassert slik at en må ta ned balja for å komme til.. Ingen stor sak når den var tatt av, men lurte litt da jeg så at kabelen til den forsvant ned i det store sorte intet...

Ellers vil jeg sterkt anbefale å skifte glødeplugger samtidig da det er "samme jobben". :)
Post Reply