Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Haavard_s
Posts: 22
Joined: 13 Nov 2016, 17:24
Car: T4 2.4 1995
Location: Bergen

Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Haavard_s »

At tappeplugg for oljeskift har skapt endel hodebry og tenners gnissel for T4-eiere, er dette forumet et godt vitne på. Det er et par fremragende tråder som beskriver problem og løsninger. Eksempler:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 2A+pakning
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... n%2A+plugg

Bilen (T4 2.4D AAB) var på verksted i annet ærend, og olje/oljefilterskift ble tatt med i samme slengen. Stussa litt på at verkstedet gikk på tap mot tappepluggen. Rundet hode og tør ikke banke (mer) av frykt for å sprekke(!) bunnpanna, står det i utskriften.

Spørsmål 1: Ga verkstedet seg litt kjapt her, eller er det bare meg? Filing ned til 16mm, sveising av svær mutter - innafor å ta initiativ på det for å løse oppdrag? (Ny plugg inkl kobberpakning ligger klar)

Spørsmål 2: Verksted anbefalte å skaffe reserve bunnpanne før videre forsøk med banking. Nettopp i tilfelle bunnpanna sprekker. Er det en begrunnet frykt? Tenkte kanskje gjenger ryker, men de kan vel gjenges opp?
Spør fordi jeg leser i verkstedboka (og i forumet) at det ikke er helt rett frem å ta av bunnpanna. Høyre drivaksel anbefales demontert for tilkomst (men oppfatter det ikke som et must)
(Også en tråd her på det:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 2A+pakning )

Spørsmål 3: Verkstedboka er uklar på om det er silikon eller pakning til bunnpanna. Tar utgangspunkt i at det er fornuftig å sette på ny pakning uansett hva som er der nå, når først panna tas av.

Takker!
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Der Postmeister »

Har banka godt på den pluggen uten problemer, men jeg lover deg jo likevel ikke at det ikke kan skje noe.

Husker ikke om det er pakning eller silikon.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Indian »

Jeg brukte denne 3/4 ” skralle fra Biltema og den løsnet.

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Haavard_s
Posts: 22
Joined: 13 Nov 2016, 17:24
Car: T4 2.4 1995
Location: Bergen

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Haavard_s »

Jeg ordner meg en reservebunnpanne fra vrakhandlern for en billig penge, som backup om noe skulle skje.

Noen som har input på siste spørsmål? Verkstedet ønsker å bruke silikon. Erfaringer - mer holdbart og mindre utsatt for lekkasjer enn en gummipakning?

Spørsmål 3: Verkstedboka er uklar på om det er silikon eller pakning til bunnpanna. Tar utgangspunkt i at det er fornuftig å sette på ny pakning uansett hva som er der nå, når først panna tas av.
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Samleren »

Rart ikke verkstedet prøvde sveise på en "kort arm" for å slå med hammer på. Sveise på mutter er vanskelig å få til å feste godt nok.
Mvh.Stig T.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Alle bilmekanikere har vel gått det som tidligere het Mekken eller grunnkurs mekaniske fag.
Der lærte man blandt annet å bruke meisel. hvis man tar en skarp liten meisel og lager et dypt hakk i kanten på bunnpluggen, deretter tar man en sløv meisel og slår den veien som man skal skru, så kommer den ut. Kobberpakningen er det ingen vits i å bruke meiselen på, så den beskytter bunnpanna.

Hilsen Rune
danielmm
-
-
Posts: 157
Joined: 06 Sep 2017, 19:18
Car: 2002 T4 2.5TDI
Phone: 48050458

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by danielmm »

tappepluggen var rund og fin på min t4 da jeg kjøpte bilen. ved første oljeskift slipte jeg ned enden på tappepluggen, holdt en stor mutter mot enden av tappepluggen og sveisa den fast, sveisa inni mutteren såklart. . satt på fastnøkkel og skrudde den ut. tok meg 3 oljeskift etter dette, før jeg klarte å kjøpe ny tappeplugg. ødela ingenting heller ;)
lite løsningsorientert det verkstedet der. ny tappeplugg med kobbering koster vell sånn 25 kr.
Ekspeditøren
Posts: 15
Joined: 12 Jul 2019, 21:56
Car: En lang en
Location: Vennesla

Re: Tappeplugg bunnpanne sitter fast - på verksted!

Post by Ekspeditøren »

Dette hendte på min også første skift etter jeg hadde kjøpt bilen. Jeg slipte ned en mm og rundet pluggen igjen, prøvde dette 2 ganger før jeg fikk sveist på en diger mutter. Da slapp pluggen, uten at gjengene tok noe skade. Synes egentlig det gikk rimelig greit. Hadde en liten magnet til å holde mutteren med.
94' Caravelle 2.4 Syncro - "Draugen"
Post Reply