Bytte motor i 1991 T4 AAB

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
bgsvendsen
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2019, 10:07
Car: T4 Camper
Phone: 45127714

Bytte motor i 1991 T4 AAB

Post by bgsvendsen »

Heisann
Jeg har en T4 Campingbil som nå lekker diesel fra akslingen til Dieselpumpa, og jeg ønsker da også å montere turbo på denne, samt sjekke clutch, reimer etc.
Vil derfor helst ta ut motor og gear og gjøre denne jobben på gulvet og ikke i bilen, men har ikke løftebukk som kan løfte bilen, da dette er en T4 med Kabe/ Rico påbygg. (Bobil med alkove)

Er det mye arbeid å få ut motoren, og kan man få den ut ved å fjerne hele fronten? Er det noen andre ting jeg bør være obs på, når denne først er ute ?


Image
Last edited by bgsvendsen on 14 Aug 2021, 21:28, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bytte motor i 1991 T4 AAB

Post by Buss Marius »

Hei og velkommen til forumet
For et par dager siden så jeg en t4 Rico, jeg var ikke klar over at de hadde bygd alkovebiler i det hele tatt.
Det er en relativt grei jobb å få ut motoren, dersom du har en elefant jekk (motor jekk) Du må demontere fronten, starte med blinklys og hovedlys og radiator og så jobbe deg videre. Når du har fått alt det ut, vil du ha lett tilgang til å demontere dieselpumpen.

For å stille de kritiske spørsmål, har du vurdert å kjøpe en transporter TDI og så bygge om din til TDI? flytte over både motor, gir, drivaksler ja til og med ventilerte bremser kan du bytte over. Dette vil da være relativt lett å dokumentere for vegvesenet hva som er i bilen, det er en 102hk motor med 250nm. Med en 2,4 TD har du ca 100hk med ca 225nm men eksakt hvor mye har du? Må du ut med en del kroner for å kjøre den på rulle hos godkjent verksted for å få de nødvendige dokumenter, så er det kanskje bedre å sette i en TDI. Forbruket vil også gå ned ca 20% med en TDI motor
bgsvendsen
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2019, 10:07
Car: T4 Camper
Phone: 45127714

Re: Bytte motor i 1991 T4 AAB

Post by bgsvendsen »

Heisann og takk for innslipp i forumet og svar :)
Jeg har en 2,5 tdi motor som jeg tenkte å benytte som "donormotor" med tanke på å montere turbo. Har fått forståelse av at det er litt jobb å bytte til en ren 2,5 på grunn av det elektriske anlegget, men har ikke sjekket dette nærmere. Fant en tråd her i forumet som forklarte ombyggingen veldig greit.
Mener det er 78 hk i den nå, så her vil alt være en oppjustering :) Bruker ikke bilen så mye, men både jeg og de bak blir litt frustrert i motbakker... :P

Bortsett fra dette er bilen helt genial til mitt bruk, men har søkt etter en mulighet for å få øke totalvekten på den, da lastekapasiteten er kun på 315 kg, men det ser vanskelig ut... Den er registrert som/ bygget på, et lastebilchassis (TRANSPORTER IV Åpen lastebil / chassis (70XD), 790 - 403)
Totalvekten er kun på 2 540 kg

Kjenner du til noen som har fått dette godkjent?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Bytte motor i 1991 T4 AAB

Post by Der Postmeister »

Forbruket på TDi går opp i forhold til 2.4D, ikke ned, men det er ikke mer enn ca dl i forskjell på en vanlig T4. Med syncro litt mer
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply