Norwegian splitty 1:8 scale

T1-Prosjekter (Transporter 1950-1967)
Post Reply
Syncrolover
Posts: 39
Joined: 29 Mar 2008, 20:47
Car: 01' Mondeo, 94' Mondeo, 78' Ford Capri
Location: Arendal/Aust-Agder

Norwegian splitty 1:8 scale

Post by Syncrolover »

Long time no see, iallefall posting fra min side :mrgreen:

Kommer til å lime fra et annet forum so fort det skjer noe :wink:

Har også en byggetråd ute om T3 Transporter som jeg aldri har kommet igang med, men den skal bygges før eller senere, ting tar bare litt tid og penger

For ikke så lenge siden fant jeg en tysker som lager T1 buss karosseri-altså split window typen (1950-1967).
Den skal jeg HA, selv om jeg må kanskje selge en eller fler biler i samlinga.

Fikk mail idag og komplett kit som består av karosseri, felger, dashbord, ratt, seter, lykter og felger kommer på $240 inkl frakt med sporing.
Karosseriet er 1:8..

Her er noen bilder fra byggetråden hans..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Byggeiden som surrer i mitt hue er å lage en skam senka utgave med "air bags" og mulig noen fete felger....
Har funne de perfekte felgene på hobby rommet, bilder kommer senere..

Liker denne looken, bare at min blir en buss da:
Image

Image

Image


Jeg kommer evt å bestille 4 vindus utgaven (bakre bakrute finns ikke, bare et panel.
Det var en slik min far hadde når jeg var baby så jeg vil lage en som ligner bare i modifisert utgave...


Fant et nydelig stemningsbilde tidligere idag
Image


Jeg er av den oppfatting som Øystein Sunde sang om i kjekt å ha..
Kan jo være vi får bruk for det en vakker dag

Og som sikkert noen husker så kjøpte jeg inn en del felger og dekk av typen Fly Wheels på Toys R Us for noen år siden...

Første felgene jeg hadde i tankene til T1 buss prosjektet var disse:
Chraigar felger
Image

Image

Men disse blir litt vanskelig å feste på bilen siden det ikke finns mulighet for hex eller lager....

Men, man tager noen BUT UGLY felger slik som denne:
Image

Da får man noen feite felger med dyp kant om man snur disse
Image

Sjekk kanten
Image

Image

Som tur var, så er nå 2 av dekka som fulgte med de stygge felgene nå litt storre etter at jeg har klipt vekk av innerkanten for å passe på noen 1.9 felger som jeg hadde liggende.
Så jeg må bruke 2 av BF dekka fra Chraigar felgene, dette er konge siden mange av disse bussene kjører med big'n little dekk for å ha nok klaring under sving.

Disse felgene skal bli mine egenproduserte Centerline felger, da med TopCad adaptere bak eller fra Lunchbox..
Senter kommer jeg til å lage av noen skiver styrene som limes sammen over kanten som står igjen inni felgen, + en skive imellom for at det skal bli rett og fint...


Til dere har på Koolart så kan jeg sikkert spør om han har flere igjen, men disse er laget i veldig begrenset opplag......
Richard Vågen, Tidlig 76' modell

Min far har hatt 9w split buss PN17644, 71' eller 72' 1200 boble m/1600 + zoom potte PC20646, T2b Transporter og 82' Transporter YZ29065, deraw min VW interresse ;-)

R.I.P Mamma (5.3.2011)
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Re: Norwegian splitty 1:8 scale

Post by therkildsen »

detta kan jo bli tøfft vågen, skal bli artig og se når du blir ferdig med denne og t3en :D
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Syncrolover
Posts: 39
Joined: 29 Mar 2008, 20:47
Car: 01' Mondeo, 94' Mondeo, 78' Ford Capri
Location: Arendal/Aust-Agder

Re: Norwegian splitty 1:8 scale

Post by Syncrolover »

Takk for det Glenn! :wink:

Hehe, T3'n er lagt litt på is men ikke glemt, bare lettere å jobbe når man har ferdig karosseri :mrgreen:
Richard Vågen, Tidlig 76' modell

Min far har hatt 9w split buss PN17644, 71' eller 72' 1200 boble m/1600 + zoom potte PC20646, T2b Transporter og 82' Transporter YZ29065, deraw min VW interresse ;-)

R.I.P Mamma (5.3.2011)
Syncrolover
Posts: 39
Joined: 29 Mar 2008, 20:47
Car: 01' Mondeo, 94' Mondeo, 78' Ford Capri
Location: Arendal/Aust-Agder

Re: Norwegian splitty 1:8 scale

Post by Syncrolover »

Da har jeg funne luftbelger som jeg tror kan funke på bussen

Disse selges hos en dansk forhandler som for det meste selger rc lastebiler, som også disse belgene er til.

Airbagene er fake, dvs at de ikke går på luft, men det sitter en liten fjær inni disse.
Fåes med 3 forskjellige fjærer for å forandre på stivheten.
Det kjipe er at det bare er 11mm fjæringsvei på bagene, så det blir lavt, eller enda lavere

http://www.rcmodeltruck.dk/butik/pro...id_product=232

Image
Richard Vågen, Tidlig 76' modell

Min far har hatt 9w split buss PN17644, 71' eller 72' 1200 boble m/1600 + zoom potte PC20646, T2b Transporter og 82' Transporter YZ29065, deraw min VW interresse ;-)

R.I.P Mamma (5.3.2011)
Post Reply